کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس: حقوق کارگران به سر ماه نمی‌رسد!

خبرگزاری ایسنا , 26 بهمن 1398 ساعت 7:59

یک کارشناس اقتصادی با‌ اشاره به وضعیت نامناسب حقوق کارگرها گفت: حقوق کارگر به سر برج نمی‌رسد.


به گزارش بلاغ، حمید نجف اظهار داشت: امسال دولت درصد افزایش حقوق کارمندان را ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام کرده و طبعا همین رویه هم در شورای عالی کار در انتهای سال در پیش گرفته می‌شود و این طور نیست که در شورای عالی کار رقمی بالاتر از این حد در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما دستمزد سال آینده کارگران را بر اساس تورم امسال تعیین می‌کنیم در حالی که تجربه نشان داده در ماه‌های اول سال جدید با افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در اقلام خوراکی و کرایه‌ها مواجه هستیم و حقوق کارگر به سر برج نمی‌رسد.

در همین زمینه، هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره توجه به سبد معیشت کارگران برای بررسی دستمزد سال 99 گفت: خط فقر در بین آحاد کارگران حدود هشت میلیون تومان است. اما اگر بخواهیم فقط رقم هزینه‌های زندگی را اعلام کنیم این رقم حدود شش میلیون تومان است.

وی افزود: اگر فقط بخواهیم هزینه‌های تأمین معیشت کارگران را بگوییم حدود شش میلیون تومان با بحث مسکن و بهداشت برای یک زندگی چهار نفره نیاز است. عمده تولید‌کنندگان از شرایط تولید خود ناراضی نیستند، شرایط تحریم باعث شده است که آنها تولیدات خود را در داخل بهتر به فروش برسانند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در هفته آینده جلسه کمیته دستمزد به منظور نهایی کردن هزینه سبد معیشت برگزار می‌شود افزود: امیدواریم رقمی تعیین شود که کارگران مقابل خانواده خود شرمنده نشوند. شورای عالی کار از هفته‌های آینده به طور جدی وارد مذاکرات مزد سال 99 خواهد شد.

گفتنی است، شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته حداقل دستمزد سال ۹۸ کارگران را 5/36 درصد افزایش داد و آن را از یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان افزایش داد. برابر ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف را بر اساس درصد نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار تعیین می‌کند.
 


کد مطلب: 413953

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/413953/یک-کارشناس-حقوق-کارگران-سر-ماه-نمی-رسد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com