تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
کد مطلب : ۴۱۳۸۳۳
یک روزنامه اطلاعاتی گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای چند دهه به‌صورت مخفیانه مالک یک شرکت مهم فروشنده تجهیزات رمزگذاری بوده است.
۰
plusresetminus
«کودتای اطلاعاتی قرن» سیا مالک مخفی شرکت فروشنده تجهیزات رمزگذاری بود
به گزارش بلاغ، یک رسانه آمریکایی و یک رسانه آلمانی با انتشار نتایج یک تحقیق مشترک مدعی شده‌اند «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) به‌صورت مخفیانه مالک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات رمزگذاری بوده‌ و این شرکت تجهیزات خود را به کشورهای مختلف از جمله ایران فروخته است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و تلویزیون «زد‌دی‌اف» آلمان ادعا کرده‌اند شرکت سوئیسی «کریپتو ای.جی» به‌صورت مخفیانه متعلق به سیا بوده و همکاری محرمانه‌ای هم با دستگاه اطلاعات آلمان داشته است.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با عنوان «کودتای اطلاعاتی قرن» نوشته است: دولت‌های سراسر دنیا طی بیش از نیم قرن برای محرمانه نگاه داشتن ارتباطات جاسوس‌ها، سربازها و دیپلمات‌هایشان تنها به یک شرکت اعتماد کرده‌اند.
شرکت کریپتو ای‌‌.جی طی چند دهه گذشته با پشت‌سر گذاشتن موج‌های مختلف فناوری تولیدکننده اصلی تجهیزات رمزگذاری بوده است.
این شرکت سوئیسی با فروش تجهیزاتش به بیش از ۱۲۰ کشور میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است. از مشتری‌های کریپتو می‌توان ایران، دسته‌های نظامی در آمریکای لاتین، پاکستان و هند به‌عنوان کشورهای رقبای هسته‌ای و حتی واتیکان نام برد.
اما هیچ‌یک از مشتری‌های کریپتو خبر نداشتند که این شرکت به‌صورت مخفیانه تحت مالکیت سیا است و شراکتی فوق‌سری با دستگاه اطلاعات آلمان غربی دارد.
این نهادهای جاسوسی تجهیزات شرکت کریپتو را به‌گونه‌ای دستکاری کردند که بتوانند رمزهای مورد استفاده کشورها برای ارسال پیام‌های رمزدار را به آسانی بشکنند.
به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن‌پست نوشته این تحقیق نشان می‌دهد ایالات متحده و متحدانش چطور سال‌ها از ساده‌لوحی کشورها سوءاستفاده کرده و ضمن گرفتن پول از آنها، اسرارشان را سرقت کرده است.
اسم رمز این عملیات، «Thesarus» و «Rubicon» بوده است. روزنامه واشنگتن‌پست و «زد‌دی‌اف» می‌گویند این تحقیق را بر اساس گزارشی محرمانه از سیا که به رویت این رسانه‌ها رسیده انجام داده‌اند.
در بخشی از گزارش محرمانه «سیا» درباره این عملیات نوشته شده است: «این، کودتای اطلاعاتی قرن بود. دولت‌های خارجی به آمریکا و آلمان غربی پول پرداخت می‌دادند و در ازای آن محرمانه‌ترین ارتباطاتشان حداقل توسط دو کشور (و شاید تا ۵ یا ۶ کشور) قرائت می‌شد».
طبق گزارش واشنگتن‌پست از سال ۱۹۷۰ به بعد، سیا و یک نهاد جاسوسی دیگر در آمریکا (آژانس امنیت ملی) تقریباً تمامی ‌عملیات‌های کریپتو را تحت کنترل داشتند. برخی منابع ایران هم جزو مشتریان این شرکت اعلام کرده‌اند که از این طریق آمریکایی‌ها به برخی از اطلاعات محرمانه دست یافتند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما