کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نفت: تصمیمی برای افزایش قیمت سی‌ان‌جی نداریم

خبرنگاران جوان , 23 بهمن 1398 ساعت 4:36

وزیر نفت گفت: در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت سی‌ان‌جی در نظر نگرفته شده است.


به گزارش بلاغ، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند، گفت: یکی از اهداف وزارت نفت این است که کیفیت فرآورده‌های نفتی را در پالایشگاه‌ها بالا ببرد؛ یکی از این محصولات نفت کوره است تا به محصولات با ارزش تبدیل شود. وی افزود: همکاری بین بخشی در سال رونق تولید می‌تواند بسیار موثر باشد مخصوصا در بخش میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی. هم‌اکنون با وجود آنکه ۵/۵ میلیارد خوراک به این بخش اختصاص پیدا می‌کند  اما زنجیره کامل نیست. صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزودی راه‌اندازی می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: خوراک موردنیاز برای تولید این دو مدل کک، نفت کوره است، به این ترتیب نفت کوره ۴۰۰-۳۰۰ دلاری تبدیل به محصول چندهزار دلاری خواهد شد. امیدواریم طی سه سال آینده این طرح به ثمر برسد، دستاورد مهم این زمینه، افزایش توان داخل، خوداتکایی و ایجاد ارزش افزوده است.

زنگنه اضافه کرد: حدود یک میلیارد دلار میزان سرمایه‌گذاری در این طرح است که بخشی از آن از طریق پیش خرید این محصولات از سوی صنایع آلومینیوم و فولاد تأمین می‌شود. خوراک موردنیاز برای تولید این دو مدل کک، نفت کوره است، به این ترتیب نفت کوره ۴۰۰-۳۰۰ دلاری تبدیل به محصول چندهزار دلاری خواهد شد.

وی درخصوص قیمت سی ان جی گفت: در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت سی ان جی در نظر نگرفته شده است.

در همین مراسم، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: تولید بنزین و گازوئیل کشور در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۸ از روزانه ۳۷ به ۱۱۰ میلیون لیتر و از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که ۹۱ میلیون لیتر از بنزین تولیدی در کشور یورو4 و یورو۵ است.

وی افزود: ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در سال ۸۰ به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۹۸ افزایش یافته است. در جهش نخست در صنعت پالایش کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین اوپک تبدیل شدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: میزان تولید این دو مدل کک در سال ۶ هزار و ۲۰ تن است که دو برابر نیاز کنونی صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود و به جای اینکه یک میلیارد یورو برای این پالایشگاه‌ها در راستای کاهش تولید نفت کوره سرمایه‌گذاری کنیم، این اقدام را با ۱۵۰ میلیون یورو انجام دادیم.


کد مطلب: 413778

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/413778/وزیر-نفت-تصمیمی-افزایش-قیمت-سی-ان-جی-نداریم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com