کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

مازندران روی چهل و یکمین سکوی بالندگی/ تدوام پیشرفت روی ریلِ انقلاب

21 بهمن 1398 ساعت 19:29

قطار پیشرفت و توسعه و آبادانی مازندران، 41 سال است که بی وقفه بر روی ریل بالندگی انقلاب در حرکت است و صدای سوت این قطار از غرب تا شرق استان به گوش می‌رسد؛ بازخوانی دستاوردهای انقلاب این نکته را مبین می‌کند که در دوران پس از انقلاب، ردپای خدمت را می‌توان حتی در دور دست‌ترین روستای این استان دید.


به گزارش بلاغ، استان مازندران واقع در شمال ایران، کرانه‌های جنوبی دریای خزر (بزرگ‌ترین دریاچه جهان)، همجواری با چهار کشور ساحلی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان و هم‌مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران به لحاظ تراکم جمعیتی، دارای ۲۲ شهرستان و ۵۶ شهر است که قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه در این استان قرار دارد.

چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی دستاورد‌های انقلاب در واکاوی توسعه بخش‌های گوناگون و تبیین پیشرفت‌هاست و از آنجا که رهبر معظم انقلاب، دهه چهارم انقلاب را "دهه پیشرفت و عدالت" نامیده‌اند، لزوم تبیین دستاورد‌های این انقلاب عظیم اسلامی خصوصاً برای نسل‌های جوان بیش از پیش احساس می‌شود.

از جمله این دستاور‌ها توسعه و آبادانی بخش عمرانی است که در این راستا، توسعه راه‌ها، اجرای طرح‌های جاده‌ای و ریلی، توسعه شبکه برق و گاز و آب، بنادر و کشتیرانی، صنعت و گردشگری در مسیر تحقق قرارگرفت.

قطار توسعه‌ای که با وجود تحریم‌ها و تنگنا‌های مالی متوقف نشد و با شتاب بیشتری به سوی آبادانی حرکت کرد، البته پرداختن به اقدامات مثبت، به معنی نادیده گرفتن معضلات و نواقص موجود نیست.

* بررسی توسعه راه‌ها و حمل و نقل طی دوران پس از انقلاب در مازندران

آفتاب چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی درحالی طلوع کرد که ردپای خدمات نظام را می‌توان در مازندران به نظاره نشست، استانی که پیش از انقلاب، حیاط خلوت مستشاران شرق و غرب بود، اینک به تابلویی از پیشرفت و توسعه مبدل شده است.

از جمله دستاورد‌های انقلاب در حوزه راه و شهرسازی مازندران؛ توسعه مسیر جاده‌ای استان است. ۱۰ هزار و 400 کیلومتر جاده اصلی و فرعی استان که حدود هشت درصد سطح جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

در این زمینه شبکه راه‌های مازندران به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی شمال کشور، به ویژه ظرفیت‌های گردشگری و استفاده از مواهب طبیعی از پرترافیک‌ترین راه‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به بروز بسیاری از استعداد‌های نهفته بخش راه‌ها در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مازندران قبل از انقلاب ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه داشت که با احداث ۲ هزار و ۱۵۰ کیلومتر پس از انقلاب، اکنون سطح راه‌های آن ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

                   

سید محمد نظری با بیان اینکه ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از سطح بیش از ۱۰ هزار کیلومتر این استان، راه روستایی است؛ افزود: این استان ۱۰ درصد تردد کل کشور را به خود اختصاص داده که این رقم ۳ و نیم برابر سایر استان‌هاست.

وی به سطح راه روستایی آسفالته ۴۸ درصدی کنونی استان اشاره و خاطرنشان کرد: این سطح چهل سال قبل ۹ درصد بوده است.

به گفته نظری؛ در حوزه راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بعد از انقلاب و ایجاد تقاطع‌های همسطح و غیر همسطح، و زیرگذر و روگذر ۱۷۲ مورد بوده که همه پس از انقلاب محقق شد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران طرح‌های اجرایی در حوزه راه و شهرسازی استان را دهه فجر امسال ۳۲ طرح با هزینه ۴۴۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا پایان سال نیز ۱۰ کیلومتر از محور هراز، ۱۵ کیلومتر از محور ساری-تاکام و تقاطع غیر همسطح فریدونکنار زیر بار ترافیک می‌رود.

نظری یکی از طرحهای مهم جاده سازی در شمال کشور را احداث آزادراه تهران-شمال بیان کرد و گفت: اگر چه اجرای این طرح کند است اما از طرح‌های مهم راهسازی در سطح کشور است.

* توسعه حمل و نقل ریلی مازندران در پسا انقلاب

حمل و نقل در کشور ما به ویژه پس از انقلاب، رشد چشمگیری داشته و به اعتقاد کارشناسان، پیشرفت در صنعت حمل و نقل کشور، انقلابی در این بخش محسوب می‌شود؛ در حالی که در سال ۵۷ مجموع راه‌های اصلی و فرعی کشور حدود ۳۶ هزار کیلومتر بود حال آنکه در حال حاضر مجموع راه‌های اصلی و فرعی کشور به بیش از یک میلیون کیلومتر رسیده است.

در شبکه حمل و نقل ریلی مازندران نیز استقرار ۲۲ ایستگاه ریلی، حفظ ۳۳۲ کیلومتر راه ریلی اصلی و افزوده شدن ۳۰ کیلومتر راه فرعی به ۲۸ کیلومتر راه فرعی پیش از انقلاب (۵۸ کیلومتر مجموع راه ریلی فرعی مازندران) بخشی از عملکرد در توسعه شبکه ریلی استان است.

                       

طالبی، مدیرکل راه آهن شمال؛ اتصال راه آهن شمال در مسیر رستمکلا به بندر امیرآباد، احداث ایستگاه امیر آباد و ایجاد روروی ریلی که با نصب این جرثقیل، واگن ریلی مستقیم به کشتی راه می‌یابد را از مهمترین اتفاقات در شبکه ریلی مازندران پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد.

* بررسی رشد چشمگیر نوسازی و مسکن در مازندران

در بخش مسکن نیز پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، همواره تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در کنار بهداشت، درمان و آموزش به عنوان یکی از ترجیحات نظام قرار گرفت.

بر این اساس؛ در اوایل انقلاب اسلامی که بسیاری از مردم املاک خود را از دست داده بودند و برنامه مشخصی برای تامین مسکن نبود، از سوی رهبر انقلاب اسلامی، فرمانی به عنوان حساب ۱۰۰ برای تامین مسکن اقشار نیازمند صادر شد که با تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تاکنون واحد‌های مسکونی بسیاری در شهرستان‌ها ساخته و همچنین در جریان بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله پس از انقلاب اسلامی بسیاری از واحد‌های مسکونی از بین‌رفته و تخریب‌شده بازسازی شد.

               

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به دستاورد‌های مهم در حوزه مسکن استان بعد از انقلاب گفت: تاکنون ۵۰ درصد واحد‌های مسکونی استان با استفاده از تسهیلات، نوسازی شدند.

خانی نوذری با بیان اینکه در دودهه گذشته تا کنون ۲۳۰ هزار واحد مسکونی مازندران دریافت کننده تسهیلات در راستای مقاوم سازی، نوسازی شده افزود: از این شمار ۸۰ درصد مسکن حوزه روستایی و ۲۰ درصد شهری بوده است.

* قبل از انقلاب، هیچ‌گونه خدمات گازرسانی در مازندران وجود نداشت

از جمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی، گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های مازندران و بهره مندی مردم استان از این نعمت خدادادی است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار مشترک مازندرانی از خدمات شرکت گاز این استان بهره‌مند هستند.

جعفر احمدپور با اشاره به اینکه قبل از انقلاب، هیچ‌گونه خدمات گازرسانی در مازندران وجود نداشت و تمام خدمات به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است گفت: اکنون ۹۹ و ۹۹ صدم درصدجمعیت شهری (بجز بلده و گزنک) و ۹۳ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز بهره مندند که با این دستاورد شبکه گازی استان پس از انقلاب، مازندران اکنون نخستین استانی است که بیشترین روستای گاز رسانی شده را در سطح کشور دارد.

                    

وی با بیان اینکه در مازندران از طلیعه انقلاب تاکنون ۲ هزار و ۱۷۵ روستا و ۵۵ شهر گازرسانی شده است. خاطرنشان کرد: اکنون طول خطوط شبکه گاز این استان نیز ۲۱ هزار کیلومتراست و با تکمیل عملیات اجرایی دو شهر بلده و گزنک گاز رسانی بخش شهری در مازندران به صد در صد می‌رسد.


احمد پور افزود: دهه فجر امسال ۱۴۹ طرح گازرسانی در استان شامل شهر فریم و ۵۷ روستای منطقه دودانگه، ۷۶ روستای منطقه چهاردانگه، ۱۰ روستای مناطق کوهستانی هزار جریب نکا و بهشهر، ۴ روستای سوادکوه، یک روستا در تنکابن و واحد صنعتی نساجی شماره ۳ قائم شهر در مدار گازرسانی قرار دارند.


* ساخت دو بندر امیرآباد و فریدونکنار طی سال‌های پس زا انقلاب در مازندران

تا پیش از انقلاب اسلامی، بندر نوشهر تنها بندر تجاری فعال در مازندران بود که با تدابیر دولتمردان، دو بندر تجاری فریدونکنار و امیرآباد دوران پس از انقلاب اسلامی ساخته و بهره برداری شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران گفت:: بندر نوشهر با بیش از ۷۰ سال تجربه، با مساحت ۴۵ هکتار و دارا بودن اسکله‌های تجاری و خدماتی و تجهیزات مناسب خشکی و دریایی و با عمق ۵/۵ متر، سالانه به طور متوسط پذیرای ۵۰۰ فروند کشتی از کشور‌های حوزه دریای خزر می‌باشد.

                         


محمد تقی انزان پور افزود: این بندر توانایی ارائه خدمات به انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج ها، آب رسانی به شناور‌ها و نگهداری و پردازش کالا را دارد و امکان بهره مندی تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی را فراهم کرده است.

منطقه ویژه اقتصادى بندر امیر آباد در شرق مازندران در فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری با هزار و ۶۰ هکتار مساحت؛ در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال - جنوب و بندر فریدونکنار در ۱۰۰ کیلو متری اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران (بندر نوشهر) با اهداف تجاری در سواحل زیبای مازندران ایجاد شدکه این بندر از طریق جاده‌های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و با دو پست اسکله به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷۰۰ هزار تن در سال با کاربری چند منظوره فعال است.

* تولد انقلاب صنعتی در مازندران در دوران پس از انقلاب

فعالیت‌های صنعتی پیش از انقلاب در مازندران مربوط به صنایعی نظیر نساجی قائم شهر، چیت سازی بهشهر، زغال سنگ البرز مرکزی و صنایع غذایی بود و در گذر زمان بیش از چهل سال اکنون در هفت گروه صنعتی غذایی، فولادی، خوروسازی و تامین قطعات خودرو، سلولزی، شیمیایی، کانی و نساجی فعال است که بیش از ۸۰ هزار نفر در این بخش‌ها فعالیت دارند.

بنا به اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، سه هزار و ۵۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان وجود دارد که از نظر پراکندگی نیز این واحد‌ها در همه شهرستان‌های استان مستقر است.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: مازندران از ظرفیت‌های ویژه و بالقوه‌ای همچون جنگل، چوب، کشتگاه پنبه برای فعالیت در زمینه صنعتی برخوردار بوده است که تا قبل از انقلاب تنها به یک بُعد از این ظرفیت‌ها توجه و به آن پرداخته شد.

یوسف نژاد افزود: رویش پنبه در مازندران ظرفیتی بود که باعث شد تا در آن زمان استقرار چرخه صنعت نساجی شامل پنبه پاک کنی، ریسندگی، نخ ریسی و بافندگی در برخی مناطق این استان فراهم شود و چرخ این صنعت به حرکت در آید.

وی از کارخانه‌های نساجی مازندران- قائم شهر و بهشهر و پنبه پاک کنی گلوگاه، نکا، بهشهر، قائم شهر، بابل، آمل، بابلسر و چالوس به عنوان تنها مجموعه‌های صنعتی در مازندران نام برد که قبل از انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند.

                           

معاون صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به جهش خوب فعالیت در حوزه‌های صنعتی مازندران پس از انقلاب اسلامی گفت:  در این زمان با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان تلاش شد تا صنعت از حالت انحصاری تنها در یک رسته خارج شود و چرخ صنعت در بخش‌های دیگر به حرکت در آید.

وی اضافه کرد: اکنون کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک مازندران در هفت گروه صنعتی غذایی، سلولزی، تامین قطعات خودرو، فولادی، کانی، شیمیایی و نساجی فعالیت می‌کنند.

به گفته معاون صنعت، معدن و تجارت مازندران، پس از انقلاب از ظرفیت‌های موجود استان به طور مثال از ظرفیت جنگل و درختان برای استقرار و فعالیت گروه‌های صنعتی سلولزی که در زمینه تولیدات ام دی اف و نئوپان می‌باشند استفاده شد و اکنون استان جز سرآمدان تولید این محصولات به شمار می‌رود.

وی گفت: زمانی تولید فولاد در مازندران آرزوی دست نیافتنی به شمار می‌رفت و، اما اکنون با تولید سالانه ۲ میلیون تن میله گرد، بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید این محصول را استان برعهده دارد.

یوسف نژاد از ایجاد کارخانه‌های تامین قطعات خودرو و راه اندازی 100 واحد بزرگ و کوچک در این عرصه به عنوان بخشی از کارنامه درخشان صنعت مازندران پس از انقلاب برشمرد و گفت: استان در این گروه صنعتی رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: همچنین با فعال شدن سه کارخانه سیمان، شاخه گروه صنعتی کانی (غیر فلزی) در مازندران رونمایی شد و فعالیت در این زمینه آغاز شده که می‌بایست حرکت در این بخش بیشتر شود.

یوسف نژاد با تاکید بر حفظ صنایع گذشته گفت: صنعت نساجی باقی مانده از سال‌های قبل که نیاز به بازسازی و نوسازی داشتند پس از طی این مراحل در حال ادامه فعالیت هستند.

وی افزود: ۵۰ واحد بافندگی، ۶ واحد ریسندگی بزرگ و ۶ واحد الیاف نبافته بخشی از فضای فعالیت صنعت نساجی در مازندران است که در حال کار می‌باشند.

وی همچنین از وجود ۸۵۹ واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در مازندران خبر داد و افزود: سرمایه گذاری این واحد‌های صنعتی سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که با بهره برداری از این تعداد طرح ۲۷ هزار فرصت جدید اشتغال در استان فراهم می‌شود.

مازندران در سه شاخص کشوری ارزیابی تعداد واحد‌های فعال، میزان سرمایه گذاری و اشتغالزایی در حوزه صنعت به ترتیب رتبه‌های نهم، سیزدهم و یازدهم کشور را دارد.

                        

* طرح‌های اجرایی عمرانی چهل و یکمین فجر انقلاب

همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۸۸۶ طرح عمرانی، زیربنایی و تولیدی با اعتبار هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان در مازندران بهره برداری می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: همچنین عملیات اجرایی ۴۶ طرح با اعتبار ۴۴۹ میلیارد تومان در دهه فجر آغاز می‌شود که از این شمار ۷۹۴ طرح عمرانی با هزارو ۱۱۱ میلیارد تومان و ۷۲ طرح تولیدی با ۸۴۳ میلیارد تومان است.

به گفته مهدی رازجویان، ۱۲۲ طرح دهه فجر مربوط به توزیع برق استان، ۹۶ طرح مربوط به توزیع برق غرب مازندران و ۴۳ پروژه مربوط به جهاد کشاورزی است.

دستاوردها و نمونه‌های بازر توسعه و پیشرفت در مازندران ابعاد بسیار گسترده‌تری در تمام ابعاد نظیر بخش‌های کشاورزی، تولید علم، مراکز دانشگاهی، مراکز درمانی، اشتغال، آموزش و پرورش، توسعه آبادانی روستایی، توسعه زیر ساخت‌های برق و تلفن در شهرها و مناطق روستایی، سطح سواد، سطح بهداشت، رفاه، آب رسانی، توسعه باغبانی و دامداری و ده‌ها و صدها نمونه دیگر دارد و بی شک آورده‌ها در این مقال تنها برگی است از دفتر هزار برگ از برکات انقلاب.

دستاوردهای انقلاب در تقسیم اراضی و همچنین منابع طبیعی و واگذاری اراضی بنیاد پهلوی تحت قالب بنیاد علوی به مردم و همچنین توسعه راه‌ها و امکانات و مراکز خدماتی و درمانی به روستاها هم برق امید و پیشرفت را در چشم مردمان این دیار روشن کرد و امروزه مازندرانی در مسیر توسعه و آبادانی را شاهد هستیم که به نگینی ارزنده از پیشرفت در دوران 40 ساله پس از انقلاب مبدل شده است.


مازندران به برکت خدمات نظام اسلامی در 41 سال گذشته به استانی شکوفا تبدیل شده است که ردپای خدمت را در جای جای استان می توان مشاهده کرد و بهره مندی درصد بالایی از روستاییان استان از خدمات بهداشتی، رفاهی، گاز طبیعی، برق، راه و امکانات فرهنگی از جمله خدمات نظام در این خطه از کشور پهناور اسلامی است.

بازخوانی بخشی از خدمات نظام اسلامی در مازندران حاکی از آن استان که این استان کرانه خزری به برکات خدمات نظام به پیشرفت‌های قابل توجه‌ای دست یافته است که قابل انکار نیست و تمام این توسعه به برکت انقلابی است که به پشتوانه ولایت و همین مردم حاصل شده است.


انتهای پیام/


کد مطلب: 413626

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/413626/مازندران-روی-چهل-یکمین-سکوی-بالندگی-تدوام-پیشرفت-ریل-انقلاب

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com