بلایی که طی 6 سال اخیر بر سر بازار خودرو آمد

افزایش 400 درصدی قیمت ماشین در دولت کنونی

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۱۳۵۳۶
قیمت خودرو از ابتدای دولت حسن روحانی تا امروز رشد افسارگسیخته‌ای داشته تا جایی که برخی خودروها بیش از 450 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
۰
plusresetminus
افزایش 400 درصدی قیمت ماشین در دولت کنونی
به گزارش بلاغ، قیمت خودروهای دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا طی هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، البته پیش از این هم چند بار به این موضوع پرداخته بودیم، اما حالا با توجه به اینکه این افزایش قیمت‌ها ادامه داشته و روزانه قیمت‌ها گران می‌شود، برآن شدیم تا قیمت خودروها را نسبت به شش ماه پیش و از زمان روی کار آمدن حسن روحانی بررسی کنیم.

اگر افزایش قیمت خودرو را در کنار قیمت خانه، ارز و... بگذاریم متوجه می‌شویم چه ضربه سهمگینی به سبدکالایی مردم در دولت تدبیر و امید وارد شده است. بر همین اساس متاسفانه در زمان دولت حسن روحانی شاهد ثبت بدترین رکوردهای معیشتی بودیم.قیمت بسیاری از خودروها در 20 مرداد 98 (دقیقا شش ماه پیش) به حدی پایین‌تر از قیمت‌های کنونی بود که گویا این قیمت‌ها مربوط به یک دهه قبل می‌باشد!

قیمت پراید طی شش ماه گذشته از 48 میلیون و 300 هزار تومان به 66 میلیون و 200 هزار تومان رسیده یعنی حدود 19 میلیون تومان گران‌تر شده است! همچنین خودروی پژو206 تیپ2 نیز که مرداد ماه امسال 82 میلیون بود، روز گذشته به 103 میلیون تومان رسید تا 21 میلیون تومان گران شده باشد. تندر90 هم از 134 میلیون به 196 میلیون تومان افزایش یافت تا افزایش قیمت 62 میلیونی را ثبت کرده باشد!

شاید تعجب برانگیز‌ترین افزایش قیمت نیز مربوط به پژو2008 باشد که حدود 130 میلیون تومان تنها در شش ماه افزایش قیمت داشته و به 440 میلیون تومان رسیده است. در همین زمینه، مقایسه قیمت‌های روزگذشته خودرو با زمانی که دولت حسن روحانی روی کار آمده هم خالی از لطف نیست.

قیمت پراید در تابستان سال 1392 که دولت دهم به پایان رسید، 16 میلیون و 500 هزار تومان بود که روز گذشته تا 66 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت! یعنی طی شش سال گذشته قیمت پراید بیش از چهار برابر (معادل 300 درصد) افزایش داشته است! این رقم که در نوع خود بی‌نظیر است، علاوه بر اینکه رکورد دولت قبلی در افزایش قیمت پراید را شکسته، موجب شده تا مردم ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار را هم نتوانند خریداری کنند!

این افزایش قیمت منحصر به پراید نبود و خودرو‌هایی نظیر پژو206 تیپ2 و تندر90 هم به ترتیب از 35 میلیون تومان و 35 میلیون و 500 هزار تومان به 105 میلیون و 196 میلیون تومان رسیده است تا قیمت این دو خودرو به ترتیب، سه برابر (معادل200 درصد) و 5/5 برابر (معادل 452 درصد) گران شده باشد. افزایش بیش از پنج برابری این خودرو نیز که مورد استفاده بسیاری از اقشار متوط جامعه بود، حاکی از خروج این خودرو از قدرت خرید مردم است.

قیمت سمند LX نیز از 27 میلیون تومان به 103 میلیون تومان افزایش یافته که نشان می‌دهد 3/8 برابر رشد قیمت را تجربه کرده است. به عبارتی پرفروش‌ترین خودروهای کشور طی شش سال اخیر افزایش قیمت نجومی را تجربه کرده‌اند. ذکر این نکته هم قابل توجه است که حدود یکسال و نیم به پایان دولت فعلی باقی مانده و باید منتظر ماند و دید آیا روند این گرانی‌ها ادامه پیدا می‌کند یا نه.

در همین زمینه، خبرگزاری تسنیم نوشته به اعتقاد فعالان بازار خودرو برای پراید قیمت بیش از 53 میلیون تومان اصلاً منطقی نیست علاوه بر این در خودروهای پژو405 از قیمت 87 میلیون تومان به بالا، پژو206 تیپ2 از قیمت 95 میلیون تومان به بالا، پژوپارس از قیمت 104 میلیون تومان به بالا و وانت151 از 57 میلیون تومان به بالا هیچ توجیهی ندارد و فقط قیمت سازی است تا بازار خودرو بهم ریخته شود.

اما سؤال اینجاست مگر چه اتفاقی در بازار خودرو افتاده که مردم طی این روزها شاهد رشد بالای قیمت‌ها هستند؟ چرا دولت در شب عید که باید نظارت خود را در بازار افزایش دهد با مسببان افزایش قیمت‌ها برخوردی نمی‌کند؟ بازار مدام از عدم نظارت و جولان دلالان در فضای مجازی و اعلام قیمت سازی‌های خلاف واقع صحبت می‌کند اما از آن طرف دولت هیچ واکنشی نسبت به این موضوعات نشان نداده و حتی خبری از تشدید نظارت‌ها هم نیست.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴