کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه رتبه‌های ضعیف هیات‌های ورزشی؛

هیات‌های ورزشی و عملکردی که باید زیر ذره‌بین قرار گیرد !

15 بهمن 1398 ساعت 13:23

همین‌ که هیأت‌های ورزشی بدانند زیر ذره‌بین هستند و از سوی مقام مافوق رصد می‌شوند می‌تواند در عملکرد آنها تأثیر بگذارد.


به گزارش بلاغ؛ هر ساله فدراسیون‌های ورزشی رتبه‌بندی‌های مختلفی از عملکرد هیأت‌های ورزشی در استان‌ها را منتشر می‌کند تا عملکرد هیات‌های استانی خودش را این‌گونه ارزیابی کند. کاری جالب که باعث انگیزه هیأت‌های فعال و همچنین به حرکت درآوردن هیأت‌های کم‌کار می‌شود.

کاری که اگر در استان مازندران با آن حجم از  فعالیت‌های هیأت‌های ورزشی و با داشتن قهرمانان و مدال‌آوران بزرگ، هر ماهه و یا حداقل هر فصل صورت پذیرد و رسانه‌ای شود، تأثیر بسزایی در عملکرد هیات ها دارد.

همین‌که هیأت‌های ورزشی بدانند زیر ذره‌بین هستند و از سوی مقام مافوق رصد می‌شوند می‌تواند در عملکرد آنها تأثیر بگذارد.


از سویی دیگر ارزیابی فدراسیون‌ها محورهای بیشتری را دربرمی گیرد و شاخصه‌های فراوانی را مدنظر قرار می‌دهد و همین امر سبب می‌شود هیأت‌های استانی در برخی موارد متضرر شوند و در رتبه‌های پایینی قرار گیرند.

البته کم‌کاری برخی هیأت‌ها در قرار گرفتن در رتبه‌های پایین کم بی‌تأثیر نیست. برخی از روسای هیأت‌های ورزشی پس از سال‌ها حضور و مدیریت، به‌عنوان‌مثال نمی‌دانند زمان حضور و تحویل هیأت چند مربی و داور داشته‌اند و الان چند مربی و داور تحت آموزش و تعلیم و تربیت قرار داده‌اند و برای رشته تحت مدیریت خود پرورش داده‌اند؟! یا در حوزه قهرمانی و کسب مدال‌های قهرمانی از آوردگاه‌های بین‌المللی، آسیایی، بازی‌های آسیایی، المپیک‌ها چه کرده‌اند؟!

حتی مشخص نیست، هیات‌ها برای توسعه و ترویج و همگانی کردن رشته تحت مدیریت چه اقداماتی انجام داده‌اند؟یا چه برنامه‌هایی برای هیات‌های خوددارند؟ برخی از هیات‌های ورزشی در استان مازندران سنتی هدایت و مدیریت می‌شوند و برخی دیگر هم حتی از حضور در دفتر کار خودداری می‌کنند و فقط سِمَتِ رئیس هیاتی را یدک می‌کشند.

اما آموزش یکی از مهم‌ترین رکن پیشرفت در هر کار مخصوصاً در ورزش است. امروز هیچ‌کس حتی کسانی که فقط ورزش را به خاطر ورزش نه به خاطر اهداف قهرمانی در رقابت‌های رسمی انجام می‌دهند. نمی‌توانند منکر ارزش روش‌های علمی در بالا بردن سطح تکنیک ، تاکتیک و به‌طورکلی کیفیت تیم‌ها در هر نوع ورزشی باشند.

به همین منظور بر تمام ورزش‌کاران ، به‌خصوص مربیان و معلمان ورزشی به‌طور کامل ضروری است. با افزودن به اطلاعات و معلومات خود ، این علایق را درراهی صحیح و منطقی هدایت کنند . باید سعی شود مهارت‌ها و قابلیت‌های ورزشکاران تکامل یابد و در هنگام بازی ، یا شرکت در کلاس‌های توجیهی در رده‌های مختلف ، اشکالات آنان کشف و برای رفع آن‌ها راه‌حل مناسب پیش‌بینی شود.

در ضمن تشخیص داده شود که در چه مواردی ضروری است تا شکل‌های تمرینی و آموزشی مهارت‌ها بر مبنای آن‌ها ساخته شود . اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، در برخی از هیات های ورزشی، مشخص نیست در بخش آموزش چه چشم‌انداز و برنامه‌هایی دارند!! آیا نیازسنجی‌های لازم در بخش‌های مختلف آموزشی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام می‌پذیرد؟ اگر هیاتی در این زمینه اقداماتی مؤثر صورت داده، این رسانه آمادگی دارد تا در قالب گزارش عملکرد به نشر عملکرد آن هیات بپردازد.

سؤال دیگر ما از روسای هیات های ورزشی این است که در خصوص تأمین منابع مالی و برآورده کردن و پاسخ نیازمندی‌های مالی تجهیزاتی هیات‌های شهرستانی و باشگاه‌های ورزشی چه کرده‌اند؟ از فدراسیون‌های مربوطه خود چه امکانات و اعتباراتی برای هیات تحت مدیریت استانی خود اخذ نموده‌اند؟ چه پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی برای رفع نیازمندی سخت‌افزاری هیات، مانند خانه‌های تخصصی داشته‌اند؟

برخی روسای هیات‌های ورزشی در بحث مالی هیچ برنامه‌ای ندارند و چشم‌انتظار کمک هستند. پای صحبت هیات‌ها، تیم‌ها، باشگاه‌ها و ورزشکاران در هر رشته و سطحی که می‌نشینید از یک مشکل صحبت می‌کنند: اسپانسر! گرچه شرایط اقتصادی دست اسپانسرها را برای ورود قدرتمند به فضای ورزش بسته اما مشکل، دقیقاً این نیست.

به‌طور صریح، اسپانسر ورزشی و یک باشگاه نمی‌توانند به روش درستی برای بهره‌برداری از یکدیگر و تعامل دست یابند. علت این موضوع به نبود دانش مدیریت بازاریابی ورزشی و اداره شدن تیم‌ها و باشگاه‌ها به دست افراد فاقد تخصص در امور مدیریتی، بازاریابی و رسانه‌ای مربوط است.

یک مدیر ورزشی توانمند نباید فقط چشم‌انتظار مساعدت‌های مالی بسیار ناچیز و اندک فدراسیون‌ها و اداره کل باشند. مدیران توانمند می‌تواند با پیگیری و تلاش و ابتکار و خلاقیت  لازم از طرُق مختلف از حمایت و مساعدت‌های اسپانسرینگ، خیرین، شهرداری‌های و شوراهای اسلامی شهر، فدراسیون و اداره کل و …بهره‌گیری نماید.

* ارزیابی هیات های ورزشی در چهار محور
برای بررسی این موضوع، مشکل را با معاون توسعه امور ورزشی و قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران مطرح کرده‌ایم و پیگیر این موضوع بسیار مهم شده‌ایم.

عادل عالیشان در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص عملکرد هیات‌های ورزشی اظهار کرد: ارزیابی عملکرد ۵۰ هیات‌های ورزشی استان پس از پایان یک دوره یک‌ساله کاری بررسی می‌شود و هرساله توسط فدراسیون‌ها و هم توسط ادارات کل انجام می‌پذیرد.

عالیشان افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران هم هیات‌های ورزشی را در پایان هرسال در چهار محور قهرمانی، همگانی، آموزش و رفتار سازمانی و بیش از پنجاه شاخص مورد ارزیابی قرار می‌دهد فدراسیون‌ها و ادارات کل بر اساس نتایج حاصله در ارزیابی نسبت به توزیع اعتبارات و مساعدت به هیات های ورزشی در سال بعد اقدام می‌کنند.

معاون توسعه امور ورزشی و قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران بابیان اینکه اینجا مازندران است و ورزش در خون مردم این سرزمین ساری و جاری است، اظهار کرد: هر هیات ورزشی در این استان در طراز فدراسیون‌ها قرار داشته و باید تلاش بیشتر و مدیریت قوی‌تری داشته باشند، هر مدیری که نتواند حداقل انتظارات را برآورده و رضایتمندی جامعه هدف خود را در پی داشته باشد ، باید جای خود را به مدیر و نیرویی شایسته‌تر بدهد.

اداره کل ورزش و جوانان و مسئولین ورزشی نباید به مدیرانی که فرصت سوزی نموده و خروجی خوبی در حوزه‌های و بخش‌های مختلف کاری نداشته‌اند مجال ماندن بیشتر دهد. در برخی موارد نفوذ نمایندگان مجلس و مسؤولان سیاسی در ورزش سبب حضور کم تأثیر مدیران نالایق در ورزش می‌شود که این موضوع آسیب جدی به ورزش و آن رشته مربوطه می‌‌زند.

لازم است مسؤولان مربوطه نظارت خودشان را بیشتر کنند و مخصوصاً ادارات ورزش باید قبل از اتمام دوره‌های مدیریت چهارساله یا چندین ساله و بیهوده افراد در مسند مدیریتی هیات ها باید به کار مدیران کم‌توان و کم‌کار پایان دهد و یا در زمان ثبت‌نام مجدد از حضورشان جلوگیری به عمل آورد. زیرا سهل‌انگاری و بی‌توجهی به این مقوله مهم مدیریتی هیات های ورزشی، ظلم به جوانان و گناهی نابخشودنی است.

یقیناً مدیرکل و معاونین اداره کل به‌تنهایی نمی‌توانند جور تمامی ۵۰ هیات‌های ورزشی را بدوش بکشند و لذا برای بهره‌گیری از توان مدیریتی اشخاص در رأس هیات ها مشارکت می‌گیرند و اداره کل برای خود بازوانی انتخاب می‌کند. بعضی از افراد قبل از حضور در رأس هیات ها و برای فریب اعضای مجمع انتخابات، با وعده‌ووعیدهای پوچ و توخالی و مظلوم‌نمایی سعی در جلب نظر مسؤولان اداره کل و اعضای مجمع می‌کنند .اما به فاصله‌ای اندک  تمامی نیازهای خود را از فدراسیون و اداره کل طالب هستند. اخیراً نامه‌های عملکرد سالیانه هیات‌های ورزشی از فدراسیون‌های مربوطه به اداره کل ورزش و جوانان ارسال می‌شود، اما اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران و یا هیات‌های ورزشی از رسانه‌ای کردن رتبه‌ی ضعیف برخی هیات‌های هراس دارند. فقط رتبه‌های بالا بازتاب دارد و نامه‌های هیات های کم‌کار و ضعیف را لاپوشانی می‌کنند و همین امر سبب تداوم عملکرد ضعیف هیات ها می‌شود.

* نتایج ارزیابی عملکرد دوساله هیات ها ورزشی اطلاع‌رسانی می‌شود

اما بعد از پیگیری‌های خبرنگار ما، عادل عالیشان معاون توسعه امور ورزشی و قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در خصوص عدم اطلاع‌رسانی رتبه‌بندی هیات‌ها، اظهار کرد: از سال آینده نتایج ارزیابی عملکرد دوساله هر هیات ورزشی پس از اخذ از فدراسیون‌های ورزشی در کشور جهت اطلاع‌رسانی و تنویر افکار جامعه بزرگ ورزشی در استان مازندران در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت تا هم استانی‌ها از ظرفیت‌های مدیریتی و خدمات و زحمات روسای هیات‌های ورزشی استان آگاه و مطلع شوند و این اقدام یکی از برنامه هرساله معاونت ورزشی اداره کل خواهد بود.

وی افزود: یقیناً مردم قدرشناس و ورزش فهم استان قدردان زحمات هر شخصی که به هر نحوی برای هریک از رشته‌های ورزشی زحمت می‌کشند، می‌باشند.

ورزش استان مازندران بدون شک جزو چند استان برتر ورزش کشور است و نیاز است مسؤولان مربوطه نظارت بیشتری بر روی عملکرد هیات‌های ورزشی که بازوان اصلی موفقیت ورزش استان مازندران هستند داشته باشند، تا در آینده شاهد موفقیت‌های رشته‌های مختلف ورزشی و همچنین پرورش استعدادها و قهرمانان متعدد در تمامی رشته‌ها باشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 413180

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/413180/هیات-های-ورزشی-عملکردی-باید-زیر-ذره-بین-قرار-گیرد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com