تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۱۳۰۷۸
۰
plusresetminus
تازه‌های 4 خبر ویژه امروز دوشنبه 1398/11/14

به رویکرد انقلابی امام خمینی وفادار نماندید که خسارت به بار آوردید
بخشی از سخنان دیروز روحانی در حرم مطهر امام خمینی(ره) برخلاف سیره و مشی حضرت امام بود.
رئیس‌جمهور دیروز به عنوان تجدیدمیثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی به حرم امام(ره) رفت. او ضمن ابراز خرسندی از توفیق عهد و پیمان مجدد با امام(ره) گفت: نهضتی که به همراهش تغییر هست وقتی آرام می‌نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به‌آشوب بیشتر شباهت دارد و امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشور ما به ارمغان بیاورد و آن «جمهوریت» و «اسلامیت» بود. امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم‌سالاری امکان پذیر نیست. امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالت‌خانه و  تاسیس مجلس شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند. روحانی افزود: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رأی مردم بود، کم‌کم به جایی رسید که در میان جمعی درباری، افراد منتخب می‌شدند و آن‌گاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می‌گرفت. 

از قبل همه می‌دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه‌های انتخابیه روشن و مشخص بود و لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری، دموکراسی و مردم‌سالاری امکان‌پذیر نیست. بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می‌کردند نظام مشروطه‌ای بماند با سلطانی ضعیف یا نظام مشروطه‌ای بماند بدون سلطان یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی، اما امام هیچ‌یک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورت‌ها، «جمهوری اسلامی» را برگزید. امام نه تنها پدر اسلام‌خواهی در تاریخ سرزمین ما بود، بلکه پدر جمهوری‌خواهی نیز در تاریخ ایران بود. جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخُورَد، ‌آن جمهوری هم باقی نمی‌ماند و تبدیل به استبداد می‌شود. وی در پایان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می‌کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام، با هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه دهد. درباره این سخنان گفتنی است برخلاف ادعای آقای روحانی، حضرت امام با وجود بیشترین تلاش و طراحی برای تثبیت نظام، در اوج انقلابیگری قرار داشت و حتی انقلابی‌ترین مواضع حضرت امام، مربوط به سال‌های پایانی حیات مبارک ایشان است.

(مواردی مانند صدور حکم ارتداد سلمان رشدی، عزل آقای منتظری، صدور منشور انقلابی روحانیت و...)، در حقیقت، حضرت امام هویت و حیات و سلامت نظام جمهوری اسلامی را در انقلابی عمل کردن می‌‌دانست و نسبت به کمرنگ شدن انقلاب در خط مشی مدیران و دستگاه‌ها هشدار و توجه داد. این درست نقطه مقابل آن چیزی است که جان ساورز (طرف مذاکره روحانی در سال 82 و رئیس سرویس جاسوسی انگلیس) پس از انعقاد برجام گفت و از برجام به عنوان روندی برای نرمالیزاسیون و کنار زدن رویکردهای انقلابی در نظام سیاسی ایران یاد کرد. امام با وجود تأکید بر جمهوریت، بر ضرورت حذف عناصر فاسد و گروهکی و ضد انقلاب از عرصه انتخابات تأکید داشت و خود پیشگام مطالبه آن (مثلاً درباره نهضت آزادی بود).

اولاً نهضت مشروطه را غربگراها (عناصر خوش‌بین به غرب یا مأمور) به واسطه زد و بند با سفارت انگلیس به انحراف کشاندند و تبدیل به نقطه مقابل اسلامیت کردند، شیخ فضل‌الله‌نوری را به عنوان رهبر نهضت بر دار کشیدند و در روندی 15 ساله به کودتا و جمهوریت رضاخانی ختم کردند. امروز هم وارثان همان خیانت، دغدغه مهم برای جمهوریت و اسلامیت نظام هستند؛ جماعتی که به اسم جمهوریت تیشه به ریشه اسلام می‌زنند. ثانیاً القای شائبه درباره سلامت یا انتصابی بودن انتخاباتی برای کسی که تنها با 200 هزار رأی بیشتر از نصف آرا در سال 92 رئیس‌جمهور شد، زیبنده نیست و اگر بنابر جا انداختن تشریفاتی و انتصابات بودن انتخابات باشد قبل از همه خود آقای روحانی زیر علامت سؤال است. و بالاخره اینکه هویت امام در ساده‌زیستی، حمایت از طبقات مستضعف و مخالفت و مبارزه با اشرافیت بود؛ اصول مهمی که متأسفانه دغدغه و سبک زندگی برخی مدیران چند هزار میلیاردی، کاخ‌نشین و حامی مدیریت‌های رانت‌آفرین نیست. متأسفانه غلبه همان نگاه‌های غیر انقلابی و بوروکراتیک در دولت روحانی، باعث بسیاری از فشارهای اقتصادی بر مردم شد. در واقع اعتماد به آمریکا برخلاف سیره امام و رهبری، تنها آورده‌اش تشدید فشار اقتصادی به مردم بود.

نامه ایروانی به FATF برای راستی‌آزمایی مبارزه با تروریسم
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به FATF خواستار اقدام این کارگروه علیه آمریکا به‌خاطر ترور سردار شهید سلیمانی شد.

محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به رئیس کارگروه FATF در فرانسه نوشت: «با توجه به ترور ژنرال سلیمانی مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران (قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم در غرب آسیا و مهمان رسمی دولت عراق) و با توجه به این حقیقت که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ رسما پذیرفت دستور این ترور را صادر کرده، این اقدام نمونه بارز تروریسم و برخلاف تمامی قوانین و استانداردهای شناخته بین‌المللی است.

بنابراین انتظار می‌رود گروه ویژه اقدام مالی FATF با فوریت نسبت به افزایش خطر ریسک سیستماتیک تعاملات مالی ایالات متحده آمریکا و توصیه به توقیف دارایی‌ها و تحریم و بلوکه کردن حساب‌های دونالد ترامپ و تمامی کمپانی‌های متعلق به وی و کمپانی‌های وابسته آنها و همین‌طور رئیس پنتاگون و فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا) از سوی اعضای خود اقدام نماید.
در این صورت می‌توان بی‌طرفی FATF را درباره مبارزه با مبادی و منابع مالی تروریسم، راستی‌آزمایی کرد.»

فارین‌پالیسی: خواسته آیت‌‌الله سیستانی وحدت حول رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است
یک نشریه آمریکایی نوشت: آیت‌الله سیستانی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمایت می‌کند و مقامات آمریکایی درک درستی از جایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه ندارند. فارین پالیسی درباره نفاق دولتمردان آمریکایی می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی آیت‌الله سیستانی روحانی بلندپایه شیعه عراقی را تحسین می‌کنند در حالی که به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمله می‌کنند. این در حالی است که واشنگتن از درک این موضوع ناتوان بوده که هر دو رهبر عالی‌رتبه شیعه مصالح مشترکی در مقاومت در برابر تهدیدات خارجی دارند. در ۱۷ ژانویه آیت‌الله العظمی «علی سیستانی» عالی رتبه ترین مرجع شیعه در عراق از بیمارستان مرخص شد‌.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی برای بهبود حال آیت‌الله سیستانی آرزو کرد و او را منبعی الهام‌بخش دانست. این رفتار دولت آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در عراق بوده است. این موضوع سه هفته پس از آن روی می‌دهد که پمپئو، ترامپ را به ترور ژنرال سلیمانی تشویق کرده بود. بر کسی پوشیده نیست که پمپئو طرفدار استراتژی فشار حداکثری علیه ایران است. در حالی که او با لحنی تند درباره مقام عالی رهبری ایران توئیت منتشر کرده و سخنرانی کرده است. این رویکرد متفاوت و متضاد نسبت به دو روحانی ارشد شیعه اشتباه محاسبه دیگری از سوی دولت آمریکا در فضای متلاطم خاورمیانه است.

این نشریه می‌افزاید: یک روز پس از ترور ژنرال سلیمانی، آیت‌الله سیستانی پیام صادر کرد و به رهبری ایران تسلیت گفت. آیت‌الله سیستانی نقش ژنرال سلیمانی را در مبارزه علیه داعش در عراق ستود. پرسشی که مطرح می‌شود آن است که ژنرال سلیمانی چه کسی بود که آیت‌الله سیستانی را به تسلیت گفتن واداشت. واقعیت آن است که هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم آیت‌الله سیستانی تلاش‌های ژنرال سلیمانی در مقاومت و مقابله با تهدید خارجی را ستوده‌اند. این احساس مشترک میان دو روحانی شیعه در ایران و عراق بدان خاطر است که تهدید مشترکی را از جانب ایدئولوژی ستیزه‌جویانه گروهی مانند داعش احساس می‌کنند. در واقع، مخالفت در برابر تهدید خارجی اولویت اصلی دو مقام بلندپایه مذهبی در ایران و عراق است.

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۴ میلادی، آیت‌الله سیستانی فتوایی را برای مقابله با تهدید متوجه از جانب داعش صادر کرد. او خواستار جهاد تمام عراقی‌ها علیه آن گروه و دفاع از وطن شد. این رویداد یکصد سال پس از فتوای آیت‌الله سید «کاظم یزدی» علیه نیروهای بریتانیایی حمله کننده به عراق در سال ۱۹۱۴ میلادی بود.

فتوای آیت‌الله سیستانی هموار کننده مسیر تشکیل نیروهای بسیج مقاومت مردمی و کمک‌رسانی ژنرال سلیمانی به آنان برای سازماندهی عملیات علیه داعش بود.

او هرگز به پرسش‌های پیروان شیعه ایرانی‌اش در مورد مسائل داخلی ایران پاسخ نداده است. او همواره از پیروانش خواسته تا تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای با هم متحد باقی بمانند. این نکته‌ای است که تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن قادر به درک آن نبوده‌اند و منافع، اولویت‌ها و پویایی درونی روحانیت شیعه را درک نکرده‌اند».

فارین پالیسی با اشاره به دفاع مشترک آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی از جریان صدر به هنگام محاصره آنها در نجف و مخالفت با اقدام آمریکا نوشت: صدر در آنجا متوجه شد که آیت‌الله سیستانی در حال سکوت و عدم سکوت، وزن و مشروعیت تاثیرگذاری دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران در برابر خواست آیت‌الله سیستانی به نظر او احترام گذاشت. ایران خواستار نخست وزیری «نوری مالکی» بود و آیت‌الله سیستانی مخالف این موضوع بود و در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۴ «حیدر العبادی» به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.‌ آیت‌الله سیستانی خواستار عراق قوی و متّحد است، این چیزی است که دولت فعلی آمریکا نمی‌خواهد. زمانی که پمپئو برای آیت‌الله سیستانی پیام ارسال می‌کند متوجه نیست که او دوست دشمن آمریکا است.

مانور روی تحریم‌های یک جانبه آمریکا با توجیه تبعیت از FATF!
روزنامه حزب اشرافی کارگزاران در نوشته‌ای نامربوط خواستار تأیید FATF شد.

روزنامه سازندگی به قلم فرزانه ترکان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌نویسد: با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران اعمال شده و متأسفانه کشورهای اروپایی نیز بعضاً با آمریکا در این خصوص همراهی کردند، ما به تدریج در تأمین هم دارو و هم تجهیزات پزشکی دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم. این موضوع سال‌ها است که در حوزه تجهیزات پزشکی دست‌اندازهای زیادی را ایجاد کرده چرا که اکثر شرکت‌هایی که ما باید از آنها تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را بخریم - ولو شرکت‌های غیرآمریکایی- امکان مبادله پول با آنها با توجه به تحریم‌ها و شرایط بانکی که دچار آن هستیم، بسیار سخت است.

این شرایط حوزه دارو متأثر از وضعیتی است که ناشی از بسته بودن مبادلات بانکی کشور ایجاد می‌شود. در میانه این وضعیت و مشکلات دیگری که سایه تحریم‌ها بر حوزه دارو و سلامت انداخته است، اخباری مبنی بر اتمام مهلت بررسی لوایح FATF و CFT که به طور مستقیم و  غیرمستقیم بر مبادلات بانکی ما تأثیرگذار است شنیده می‌شود. اخباری با این مضمون که با اتمام مهلت بررسی و اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر شورای نگهبان مبنی بر رد این لوایح تأیید شده است.

مخالفت با این لوایح با استدلال «امکان تهدید امنیت ملی» زیر سایه تصویب آنها است. اگرچه امنیت ملی مسئله‌ای است که خط قرمز همه افراد در این کشور محسوب می‌شود اما نباید از یاد برد که امروز با خطر بزرگی در ارتباط با تهدید سلامت جامعه روبه‌رو هستیم که با قفل شدن بیش از پیش حوزه ارتباطات مالی، مسائل واردات و خرید دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنگ‌تر شدن حلقه‌ای که می‌تواند به کاهش شاخص‌های سلامت جامعه بینجامد.

عضو مرکزیت کارگزاران در پایان می‌نویسد: انتظار می‌رود، مجمع تشخیص مصلحت نظام به حق بر مدار مصلحت جامعه تصمیم‌گیری کند و با توجه به مشکلات حوزه تأمین دارو، جمیع وضعیت اقتصادی و سلامت فعلی کشور را مد نظر قرار دهد. صدر و ذیل این نوشته ضد و نقیض است. چه این که نویسنده اذعان دارد که محدودیت‌ها به خاطر تحریم‌های آمریکاست  اما در پایان نتیجه می‌گیرد که برای رفع محدودیت، به مطالبات FATF تمکین کنیم!!

نکته جالب این که دولت روحانی ظرف 4 سال گذشته و در اقدامی غیرقانونی، برنامه اجرایی FATF شامل 41 بند را پذیرفت و 39 مورد آن را به اجرا گذاشت اما این همکاری بی‌شائبه، نه تنها باعث کاهش تحریم‌ها نشد بلکه به اعتبار آلت‌دستی FATF برای آمریکایی‌ها، موجب تشدید تحریم‌ها و بستن مجاری دور زدن آنها شد.

عضو کارگزاران توضیح نداده که تحریم‌های یک جانبه و در حال اجرای آمریکا، چگونه به واسطه تبعیت از FATF قابل رفع است و اگر این گونه بوده، چرا ظرف دو سال گذشته خود را نشان نداده است.


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما