گزارش بلاغ به مناسبت سالروز شهادت مادر شیعه؛

یگانه بانوی دو عالم، اسوه صبر و تقوی/حضرت فاطمه(س) اسوه حیات زیبا

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۴۱۲۶۸۱
حضرت فاطمه زهرا (س) با وجود عمری کوتاه توانستند به عنوان سرمشق و الگویی برجسته در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی برای همه انسان‌ها و به ویژه زنان عالم باشند و ایشان اسوه دفاع از ولایت بودند.
۰
plusresetminus
یگانه بانوی دو عالم، اسوه صبر و تقوی/حضرت فاطمه(س) اسوه حیات زیبا
به گزارش بلاغ، بانوی دو جهان، تو را سرور همه زنان دو جهان می خوانند، می دانی به خاطر عظمت وجودی نازنینت است، دل دریای ات و چادر نماز و سجاده ات كه همیشه معطر به ذكر خدا است.

ای سرور زنان دو جهان، می دانم كه كوثری و خداوند این سوره را در شان تو بر پیامبر (ص) نازل كرد تا همگان بدانند كه محمد نبی (ص) نه تنها ابتر نیست بلكه سلاله پاكش مزین به چشمه جوشانی است كه معصومین و ائمه یك به یك از دامن مطهرش تقرب می جویند.

خانمم، ای گل ناز علی(ع)، ای مادر حسنین تو را با همه عصمت و طهارت و پاكی ات دوست دارم و به خود می بالم كه یك زنم كه تو را بعنوان الگویش برگزیده.

اگر چادر می پوشم و حجاب و عفافم را رعایت می كنم از تو پیروی می كنم و تو الگویم هستی.

اگر در تربیت فرزندانم با همه وجود می كوشم، برای پاكدامنی ام در جامعه با حفظ حجاب حاضر می شود از مكتب تو آموخته ام كه چگونه زن بودن را به نمایش بگذارم.

از مكتب عالی تو آموختم كه می توان زن بود و پا به پای مرد در همه عرصه ها به تلاش و جهد پرداخت، من درس صبر را، درس فداكاری و قناعت و سادگی را همه از تو آموخته ام و چقدر این واژه ها و درس ها در زندگی ام آرامش و امنیت برقرار می كند.

وقتی چشمانم را به روی نامحرمان می بندم، وقتی به آنچه هرزه است دامنم را آلوده نمی كنم، بانوی من، مثل شما بوی یاس می دهم، بوی پاكی و بوی خوب بودن آخر تو انتهای همه خوبی ها هستند و من همیشه دست به دامنت بوده ام.

بی بی جان، می دانم كه تو خلاصه همه خوبی ها هستی، وقتی پیامبر اعظم دستان تو را می بوسید من و همه زنان جان گرفتیم و دیگر كسی از به دنیا آمدنمان شرم نداشت.

ای مادر همه خوبیها و زیبایی ها، وقتی شیر خدا به تو تكیه كرد آموختم كه برای همسرم ستون خانه باشم و دامنم كانون گرم و پر عطوفت كودكانی خوب باشد كه با فرهنگ فاطمی بالنده می شوند و به عشق حسین زهرا(س) محرم در كوچه ها سینه می زنند.

به راستی كه فاطمه یعنی اسوه كامل زن بودن،فاطمه یعنی تمام خوبی های هر دو عالم، فاطمه یعنی گل یاس و خوش بوی الهی، فاطمه یعنی عطر بندگی در افلاك، فاطمه یعنی همسر مظلوم شیر خدا، مادر ائمه و فاطمه یعنی مظلومه پهلو شكسته.

بنا به قول قوی علمای شیعه  سوم جمادی الثانی، سالروز شهادت دختر گرامی پیامبر اکرم (ص)، حضرت زهرای مرضیه، اسوه صبر و تقوی و ولایت مداری، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.

این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است و این روز امسال مصادف است با ۹ بهمن ماه که در این روز کاروان غم راه اندازی می‌شود و مردم در عزای آن حضرت سوگواری و عزاداری می کنند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از نظر روش و منش یگانه بانوی دو عالم و دارای فضائل بسیاری می‌باشند و دریای بیکران کوثر است.

*حضرت فاطمه (س) برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان

ایشان نقش زیادی در پیشبرد مسیر اسلام و تشیع بر عهده داشتند و در راه حمایت از ولایت و امامت به شهادت رسید.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها اسوه کامل مادری و همسری نمونه برای زنان جهان است و زندگی کوتاه، اما پربرکت دخت نبی اکرم (ص) سراسر درس زندگی است.

حضرت فاطمه (س) نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار است و این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است.

حضرت فاطمه (س) آن بانوی بزرگ اسلام به خاطر مقام معنوی و فضایل و کمالات روحی و ویژگی‌های انسانی و شخصیتی از محبوب‌ترین انسان‌ها در نزد پیامبر اسلام(ص) بودند تا جایی که حضرت رسول(ص) فرمودند: «عزیزترین اشخاص در نزد من فاطمه(س) است». ایمان، ولایت مداری، تبیین موضوع امامت و دفاع از ولایت، ساده‌زیستی، شکیبایی و پرهیز از تجمل از جمله ویژگی‌های برجسته آن حضرت بود.

یکی از صفات بارز آن حضرت تقوای الهی، ایمان و عبادت بود طوری که تجلی عبادت در سیره حضرت زهرا (س) موج می‌زد و عبادت ایشان زبانزد عام و خاص و دوست و دشمن بود؛ زبان و قلم از گفتن و نوشتن فضایل و کمالات آن بانوی بزرگ مرتبه قاصر است. مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در دیدار با جمعی از بانوان در مورخ ۲۵ آذر ۱۳۷۱ پیرامون مقام آن حضرت می‌فرمایند: «درباره زهرای اطهر سلام‌الله‌علیها، هرچه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبّر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد. انسان نه فقط از این جهت تعجّب می‌کند که چطور یک انسان در سنین جوانی می‌تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادّی نایل شود -که البته این، خود، یک حقیقت شگفت‌انگیز است- بلکه بیشتر از این جهت در عجب است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدّی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار، بتواند این منزلت عالی را کسب‌کند…».

بی‌تردید بانوان جامعه اسلامی با سرمشق قرار دادن راه و منش الگوهای دینی نظیر حضرت زهرا(س) در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و ولایتمداری توانستند گام‌های بی‌بدیلی در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بردارند. خانواده معظم ایثارگران امروز نیز به برکت بهره‌مندی از سیره و روش این الگوهای ارزشمند با موفقیت‌ها و اقدامات خود در عرصه‌های مختلف مایه فخر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

حضرت زهرای اطهر(س) الگو و اسوه زنان جهان

استاد حوزه و دانشگاه گفت: پس از گذشت قرن‌ها، حضرت فاطمه زهرا(س) همچنان والاترین اسوه و الگوی زنان در زندگی فردی و اجتماعی است.
 
حجت الاسلام علی محمدی با گرامیداشت ایام فاطمیه و سالروز شهادت این بانوی بزرگ اسلام گفت: فاطمه زهرا(س) دارای ویژگی هایی است که اگر در زندگی روزمره ما به ویژه بانوان مورد توجه باشد بسیاری از مشکلات در محیط خانواده و جامعه حل خواهد شد.

وی افزود: پس از گذشت قرن‌ها، حضرت فاطمه زهرا(س) همچنان والاترین اسوه و الگوی زنان در زندگی فردی و اجتماعی است.

محمدی خاطرنشان کرد: مهم ترین ویژگی حضرت فاطمه(س)، ولایت مداری بود تا جایی که در این راه به شهادت نائل شد ولایت مداری موجب بصیرت و بینش و فهم و شناخت مسیر حق از ناحق می شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در طول انقلاب اسلامی، بانوان این مرز و بوم با ولایت مداری از فرزندان و عزیزان خود در جهت آرمان های اسلامی و دینی و انقلابی گذشتند و حماسه هایی ماندگار در زندگی خود بر جای گذاشتند.

وی تصریح کرد:حضرت فاطمه زهرا(س) بی شک الگویی ارزشمند است که هر یک از ابعاد زندگی شان، فرازهای با ارزشی برای یافتن شیوه های صحیح زندگی در بردارد.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ایشان در پاکدامنی و همسرداری و پرورش همسر و علم و دانش و تهذیب و بندگی در همه اعصار سرآمد بودند. توسعه فرهنگ فاطمی و شناخت ابعاد زندگی ایشان دارای آثار و برکات زیادی است و جامعه را از بسیاری از آسیب ها مصون می دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد:اسلام هیچ گاه بر گوشه نشینی زنان در خانه ها اصرار ندارد که اگر چنین باشد تاکید بر حفظ حجاب و عفاف در بیرون از خانه معنایی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف به جایگاه واقعی بانوان در جامعه ارزش و اعتلاء می بخشد و آن ها را از بسیاری از آسیب ها و خطرات و سوء نظرها مصون می دارد. این بانوی بزرگ علاوه بر تربیت فرزندان در فعالیت های اجتماعی و کسب دانش و معرفت در دامان پیامبر(ص) نیز اهتمام داشت و در بسیاری از موارد پاسخگوی شبهات بود.

محمدی تصریح کرد: وجود این بانوی بزرگ اسلام موجب مباهات و افتخار اهل شیعه و تسنن و بانوان است و در شان و منزلت ایشان آیات تطهیر و مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر نازل شده است. اگز زنان و دختران با چنین شخصیتی به خوبی آشنا شوند و ارزش و بهای واقعی خود را در جامعه دینی بشناسند تحت تاثیر تبلیغات دشمن و هجمه ها قرار نمی گیرند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰