کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعلام آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای کمک به صنعت ریلی کشور

7 بهمن 1398 ساعت 15:50

نخستین همایش ملی «حمل و نقل ریلی؛ فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و رونق تولید» امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.



به گزارش بلاغ، دکتر جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این همایش با بیان این که اگر موضوعات ایمنی حمل و نقل را جدی نگیریم، باید روزانه شاهد جان باختن ۵۰ نفر در سوانح رانندگی و جاده‌ای باشیم، اظهار کرد: البته سهم سوانح ریلی نسبت به سوانح جاده‌ای بسیار پایین‌تر و حمل و نقل ریلی ایمن‌تر است.  
وی افزود: در دهه اخیر کشورها به سمت راه‌آهن پرسرعت رفتند که در این باره می‌توان به کشور چین اشاره کرد. 
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ظرفیت‌های مناسب حمل بار در کشور و ترانزیت ریلی کالا، تاکید کرد: ضرورت دارد کریدورهای ریلی و حلقه‌های مفقوده آن در کشور تکمیل شود. البته در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده است، اما کافی نیست.
ذاکری با بیان اینکه عدم توسعه ریلی دلایل مختلفی دارد،‌ گفت:‌ اینکه چرا توسعه مدنظر سیاست‌گذاران محقق نمی‌شود، باید در پنل‌های این همایش بررسی شود. در حال حاضر در حوزه اجزای روسازی ریلی غیر از ریل ۱۵ سالی است که تولید بومی‌سازی شده است و بخش‌های تحقیق و توسعه سازندگان هم در این باره گام‌هایی برداشته‌اند. 
وی با بیان این‌که دانشگاه علم و صنعت ایران از دو سال گذشته بحث فعال کردن مراکز نوآوری را در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: سازوکار جدیدی برای فعال شدن دانش‌آموختگان و استفاده از ایده‌های آنها و پرداختن به این ایده‌ها در دستور کار است که تاکنون دو مرکز در این حوزه داشته‌ایم و امیدواریم سومین مرکز نوآوری هم ابتدای سال ۹۹ آماده شود. 
رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان این که نخبگان علمی کشور ایده‌هایی مطرح می‌کنند که نیازمند حمایت است، تاکید کرد: دانشگاه برای کمک به صنعت مهم و تاثیرگذار ریلی آماده است و قطعا همکاری‌ها در این حوزه برای کارفرماها، شرکت‌های سازنده و ما برد- برد است.
تصمیم ما این است که یک شاخه ریل هم از خارج وارد نکنیم
دکتر خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور نیز در این همایش با بیان اینکه در توسعه کشور اقدامات خوبی در حال انجام است که مرهون زحمات کلیه مدیرانی است که زحمت کشیده‌اند، گفت: برنامه ما این است که یک شاخه ریل هم از خارج وارد نکنیم.
وی با اشاره به اینکه اولویت‌ بر توسعه شبکه ریلی در نظام و دولت وجود دارد و بودجه‌اش هم به نسبت تأمین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در برنامه اجرایی کشور است و تاکنون حدود ۹۷۰ کیلومتر از این مسیرها به بهره‌برداری رسیده است و پنج استان به شبکه ریلی انتقال پیدا کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد ترددها در جاده صورت می‌گیرد و این اتفاق خوبی نیست و ما باید سعی کنیم که مود جاده‌ای را به مود ریلی تغییر دهیم که این یکی از نیازهای اساسی جامعه است. همچنین ما سعی داریم حداکثر تا سه سال آینده بتوانیم نزدیک به هزار کیلومتر مسیر ریلی را به بهره‌برداری برسانیم. البته از امسال با دو بخش صنعت و اجرایی همکاری ویژه داریم.
خادمی با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه، گفت: تنها گره کوچک مسائل مالی است که کشور باید فکری به حال این مشکل کند. امیدوارم با این اتفاقات و هزینه‌های سنگین که برای توسعه حمل و نقل ریلی انجام شده است، بتوانیم مود حمل و نقل را در مسیر ریلی بیاوریم. یکی از عللی که تردد در جاده بیشتر است، این است که کسی که در موضوع جاده سرمایه‌گذاری می‌کند، مثلا آزادراه می‌سازد، می‌تواند با عوارض جاده‌ای هزینه‌های انجام شده را جبران کند؛ اما در حمل و نقل ریلی این طور نیست.
ایجاد دفتر ارتباط با دانشگاه در راه‌آهن
سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه در دانشگاه و در ساختار تشکیلات وزارت علوم بخش ارتباط با صنعت وجود دارد، گفت: دانشگاه و صنعت باید با هم درگیر باشند تا باعث توسعه صنعت شوند. به همین دلیل ما در راه‌آهن دفتر ارتباط با دانشگاه ایجاد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در این دفتر ۱۲۷ مسئله را تعریف کرده‌ایم و برای شروع ۱۵ موضوع مهم را انتخاب کردیم و ۱۲ کارگروه تشکیل داده‌ایم. این کارگروه‌ها متشکل از اساتید برگزیده دانشگاه‌ها و دانشجویان عزیز و علاقه‌مند و حداقل یک نفر از بازنشستگان راه‌آهن است. همچنین مشخص کردیم در زمان مناسب و تعیین شده یک نسخه اجرایی به مدیریت راه‌آهن تحویل بدهند. علاوه بر این امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه امضا کرده‌ایم.
رسولی با بیان اینکه نسبت به سال قبل ۹۳ درصد رشد داشته‌ایم، اظهار کرد: در ۹ ماه ابتدای سال ۹۸ تولید شرکت واگن پارس نسبت به ۲۰ سال گذشته رکورد زده که ۵۶ دستگاه انواع واگن تولید و وارد شبکه ملی شده است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز اگر قضاوت می‌کنیم باید با شرایط امروز قضاوت کنیم، گفت: باید خوشحال باشیم امسال هیچ رکودی از کارخانجات نداشتیم، همچنین نمایشگاه حمل و نقل ریلی که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، از تولیدات خود خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد که زحمات زیادی برای آن انجام شده است.
وی افزود: تولیدکننده‌ها باید وفای به عهد داشته باشند و سفارشات را به موقع آماده کنند. همچنین تولیدکنندگان که عموما بخش‌های غیردولتی هستند، نشان دادند که عمرشان را صرف تولید داخلی کرده‌اند؛ در صورتی که می‌توانستند در بخش‌های دیگری سود بیشتری به دست بیاورند. همچنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال‌ها که تأکید بر تولید ملی داشته‌اند، نشان می‌دهد که در همه موقعیت‌ها نقش تولید و تولیدکننده مطرح است و ما در هر موقعیتی که هستیم باید به حوزه اشتغال کمک کنیم.
 


کد مطلب: 412604

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/412604/اعلام-آمادگی-دانشگاه-علم-صنعت-کمک-ریلی-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com