تاریخ انتشارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۱۲۴۴۶
تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان باعث شده تا موج جدیدی از اتفاقات در حوزه تکنولوژی را شاهد باشیم که از دسترس خارج شدن دامنه اصلی بانک سامان و خبرگزاری فارس از جمله این اتفاقات به شمار می‌روند. قبل از این آپارات نیز دچار همین مشکل شده بود که طی چند ساعت موفق به رفع مشکل شد ولی گویا قصه در دو سایت اخیر متفاوت است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،طی ساعات گذشته اتفاقاتی در سایت‌های ایرانی رخ داد و طی آن دامین اصلی بانک سامان و خبرگزاری فارس از دسترس خارج شد. این اتفاق که البته طی سال‌های اخیر سابقه داشته و سایت‌های زیادی را دچار مشکل کرده، حالا شدت بیشتری یافته و حتی پای خزانه داری آمریکا به این موضوع باز شده است.
بانک سامان بدون اطلاع‌رسانی خاصی و حتی عدم تغییر اطلاعات خود در سایت گوگل، اقدام به تغییر دامین اصلی سایت خود کرده و صرفا با دامنه آی آر قابل دسترسی است و مشخص نیست دلیل این اتفاق چه بوده و آیا همانند سایت آپارات قابل حل خواهد بود، یا خیر؟! چرا که مشکل آپارات با تغییر رجیسترار حل شد و نهایتا طی 24 ساعت شاهد بازگشت کامل خدمات‌دهی این سایت بودیم.
۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اما خبرگزاری فارس این موضوع را رسانه‌ای کرده و علت آن را چنین بیان کرده است:
“در ایمیلی که از طرف سرویس دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN عنوان شده است.”
با توجه به این توضیح، عملا امکان انتقال دامنه از رجیسترار فعلی مهیا نخواهد شد و باید دید که این تحریم مستقیم، شامل حذف خبرگزاری فارس از جستجوهای گوگل نیز خواهد شد و یا صرفا به همین جا ختم می‌شود!
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما