کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استقبال از تصمیم وزارت ارتباطات برای پخش زنده پرتاب ماهواره ظفر

5 بهمن 1398 ساعت 10:10

یک استاد مهندسی هوافضا با اشاره به اعلام خبر پرتاب ماهواره ظفر در روزهای آینده و تصمیم وزارت ارتباطات برای پخش عمومیِ همزمان این پروژه، این تصمیم را قابل تأمل توصیف کرد.



به گزارش بلاغ، کریم مظاهری - استاد مهندسی هوافضا - در مطلبی ، نوشته است: «دیروز وزیر ارتباطات اعلام کرد که برای اولین بار مراحل پرتاب ماهواره ظفر در بهمن ماه بطور همزمان پخش عمومی خواهد شد. این تصمیم بسیار قابل تامل است. این آزمایش که بدنبال چند آزمایش ناموفق انجام می‌شود جهش تقریبا دو برابری در فناوری سامانه‌های پرتاب ماهواره در وزن ماهواره قابل حمل و تقریبا سه برابری در ارتفاع مداری است. در صورت موفقیت این آزمایش اثرات مثبت آن بسیار زیاد است:
* اولین احساس این است که اعتماد بنفس ملی در فناوری هوافضا بسیار بالاست. هوافضا از معدود فناوری‌های پیشرفته است که چرخه آن در کشور کامل شده و علیرغم بدترین تحریم‌ها به نقطه خود اتکایی و تولید محصول رقابتی در سطح جهان رسیده است. صحنه‌های آزمایش‌های فضایی در گذشته بعد از حوادث و ناکامی‌ها بوده است. مشارکت اخبار این تلاش‌ها با مردم نشان دهنده اعتماد فنی و اجرایی قابل تحسین است. این فضا بسیار برای آنها که در صحنه فناوری در صنعت کشور سربازی می کنند روحیه‌بخش و و افتخارآفرین است.
* احساس می‌شود دولت و نظام از مشارکت دیرهنگام اخبار سقوط هواپیما با مردم (هر چند بدلایل امنیت ملی) ناراحت هستند و می‌خواهند جبران کنند. حس وحدت و همدلی بزرگترین نیاز کشور در شرایط اخیر است و این تصمیم قطعا اعتماد آفرین، اثربخش و موثر است.
* برای مهندسین و دانشگاه‌های مهندسی که ارج و ارزش اجتماعی آنها در سال‌های اخیر کاهش یافته است (خصوصا رشته هوافضا)، این تصمیم انگیزه‌بخش و امیدآفرین است و رغبت و گرایش جوانان به مهندسی و هوا فضا را رشد و گسترش می‌دهد. برای هوافضایی‌ها این آزمایش‌ها جز خیر و برکت نیست. واقعیت این است که در بسیاری از زمینه‌های دانش و فناوری مردم حلاوت و اثربخشی اجتماعی و اقتصادی را کم می بینند. چنین صحنه هایی می تواند دیدگاه مردم را تغییر دهد. هر چند در این محموله ماهواره، همکاران ما در دانشگاه علم و صنعت نقش اصلی را داشته‌اند، ولی بسیاری از همکاران، دانشجویان و دانش‌آموختگان ما در شریف نیز سهم مهمی در توسعه فناوری‌های پرتاب و ماهواره داشته‌اند و به هر حال خود را در این آزمایش بزرگ سهیم می‌دانند.
* جایگزین کردن صحنه‌های مسابقات فوتبال و جام جهانی به عنوان صحنه ظهور ملی با حضور عاشقانه کل مردم، به صحنه‌های مانورهای فناوری و توسعه اقتصادی و با پس زمینه صلح آمیز می تواند تغییری اساسی در فرهنگ ملی ایجاد کند. در بسیاری از کشورها فناوری هوافضا صحنه بروز احساسات و عواطف و شادی ملی است.
* از مهمترین مشکلات رشد اقتصاد ملی عدم اقبال مردم و مسئولین به محصولات بومی و داخلی است. صحنه‌های این چنینی می‌تواند دیدگاه مردم (و مدیران) نسبت به فناوری پیشرفته در محصولات بومی را بهبود دهد و برای تولیدکنندگان داخلی اعتماد آفرین باشد.
هرچند کاملا محتمل است این آزمایش موفقیت کامل نداشته باشد ولی بنظر من یک موفقیت نسبی (چه بسا حتی ادعای موثر وجود این توانمندی) عمده اثرات مثبت را تأمین می‌کند. حداقل ما بخوبی می‌دانیم صحنه فناوری بدون فراز و نشیب نداریم و این باز یک آموزش عمومی است به مدیران و مسئولینی که به فناوران و تولیدکنندگان فرصت سعی و خطا نمی‌دهند و تمام مخاطرات و ریسک ها را به آنها تحمیل می‌کنند. باشد که کنار این آزمایش‌ها دیدگاه‌های مسئولیت پذیر و خطرپذیر در مدیریت دانش و فناوری و کسب و کارهای فناورانه در جامعه رشد و ارتقا پیدا کنند.
بدون شک غربی‌ها تلاش خواهند کرد با مخفی کردن اهداف صلح‌آمیز فوق، این صحنه را به صحنه جاه‌طلبی، جنگ طلبی و توسعه سلاح‌های راهبردی نظام نسبت دهند ولی باید امیدوار بود که این آزمایش (خصوصا اگر کاملا موفقیت آمیز باشد) منافع ملی گسترده و چشمگیری داشته باشد تا این تلاش رسانه‌های دیگر را کم اثر نماید.
کاش دولتمردان ما به مردم  و اقتصاد مردمی هم اعتماد بیشتری می‌کردند و امکان انجام مشابه چنین آزمایش‌های خطیری را در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت برای بخش غیردولتی نظام و سربازان فناوری کشور هم فراهم می‌آوردند. امیدواریم کارشناسان و مدیران این آزمایش در این کار بزرگ، سنگین و دشوار با عنایت الهی به موفقیت کامل دست یابند و مردم پس از تحمل غم های سنگین دی ماه، حلاوت و شیرینی موفقیت را حس نمایند.»
 


کد مطلب: 412410

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/412410/استقبال-تصمیم-وزارت-ارتباطات-پخش-زنده-پرتاب-ماهواره-ظفر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com