کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«دلایل رد صلاحیت ۹۲ نماینده مجلس» در هفته‌ای که گذشت

4 بهمن 1398 ساعت 13:20

اعلام دلایل رد صلاحیت ۹۲ نماینده مجلس، دستور آزادی ۱۷۰ زندانی ندامتگاه تهران بزرگ، انتقاد نسبت به سخنان سخنگوی شورای نگهبان در مورد رییس جمهور، ارتباط سری علی دیواندری با اکبر طبری و... گزیده اخبار حقوقی هفته گذشته بود.



به گزارش بلاغ، گزیده اخبار حقوقی هفته گذشته به شرح زیر است:

 مقاومت ملت و ناکارآمد بودن دشمنی با ایران اسلامی دو راهبرد مهم سخنان رهبری بود
آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس دستگاه قضا درباره مطالبات مردم و ضرورت وحدت بین مسئولان گفت: امروز فکر می‌کنم موضوع انسجام ملی از مهم‌ترین موضوعات است. خداوند به ما مسئولان توفیق دهد در جهت رهنمودهای رهبری حرکت کنیم.
رئیس قوه قضاییه، بیانات رهبری در نماز جمعه تهران مبنی بر لزوم قوی شدن کشور را نقشه راه برای همه مردم و به ویژه مسئولان دانست و تاکید کرد: اجرای عدالت، مبارزه با فساد و اجرای قانون به صورت پیگیرانه، هماهنگ و مستمر، از جلوه‌های قوت نظام قضایی کشور است.
رییس قوه قضاییه گفت: نیروی انتظامی در مبارزه با فساد اقتصادی باید حمایت شود.
رئیس قوه قضائیه پنجشنبه به استان یزد رفت و در بدو ورود به این استان گفت: صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت یزد برای توسعه اقتصادی است.
رییسی گفت: ایران قوی بدون اقتصاد قوی امکان‌پذیر نیست.

اظهارنظرهای مختلف  سخنگوی شورای نگهبان در زمینه های گوناگون
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در هفته گذشته اعلام کرد: بیش از ۳۷۰۰ نامزد رد صلاحیت شده شکایت کرده اند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه تلاش ما این است که در رابطه با بررسی صلاحیت ها براساس قانون عمل کنیم افزود: هیچ کس با فشار، تایید صلاحیت نشده است و ما نظرات هیات مرکزی را اعلام کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سخنان رییس جمهور در مورد  رد صلاحیت شدگان در انتخابات گفت: جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است.
سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به ادعاهای جدید وزیر امور خارجه آمریکا از او پرسید: کدام رییس جمهور شما با رای مستقیم انتخاب شده؟
کدخدایی پس از برگزاری نماز جمعه هفته گذشته به امامت مقام معظم رهبری گفت: سردار امروز کجا بودی که محبوب دلت آمد و از تو گفت.
کدخدایی نسبت به سخنان علی لاریجانی رییس مجلس  در انتقاد از علت‌های بیان شده در مورد رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان اعلام کرد: اگر رییس مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کردند اما جزییات را اعلام نکرده اند. 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت آنان تایید نشده با اعضای شورای نگهبان ملاقات می کنند.
شورای نگهبان در هفته گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داوطلبان احراز صلاحیت نشده انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از سوم تا پنجم بهمن‌ماه فرصت ارائه شکایت دارند.
هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت که ۹۰ درصد نمایندگان رد صلاحیت‌شده به‌ دلایل غیرسیاسی تایید نشده‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان برخی از دلایل رد صلاحیت ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس را اعلام کرد و گفت: در گزارش‌هایی که داده شده، مواردی که ذکر شده عبارت است از مثلا دخالت در امور اجرایی با تهدید نسبت به تعدادی از مدیران دستگاه اجرایی شهرستان استان، لابی کردن و کارچاق‌کنی در حوزه اقتصادی با شرکت‌ها و نهادهای مختلف.نمونه دیگر رانت خواری و سوءاستفاده از موقعیت نمایندگی و خرید چند هکتار از اراضی مرغوب در یک محل بوده و اینها بعنوان مناطق آزاد و ویژه و گردشگری آن را می‌گیرند و بعد از آن طرف از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و با زد و بندهای مالی ، تخلفات مالی زیادی دارند. مثلا در دوره گذشته سابقه خرید و فروش آرا را دارند.
کدخدایی نسبت به ادعای رد صلاحیت نماینده مجلس به دلیل حمایت از برجام واکنش نشان داد. 
شورای نگهبان در اطلاعیه ای بر لزوم پرهیز از گمانه زنی غیرمستند درباره بررسی صلاحیت‌ها و انتساب مطالب دروغ به شورای نگهبان تاکید کرد. 

نسبت دادن «مشارکت‌ در پروژه ضدملی» به رییس‌جمهور اتهامی بزرگ است
نعمت احمدی وکیل دادگستری نسبت دادن «مشارکت در پروژه ضدملی» به رییس جمهور را یک اتهام بزرگ دارای بار حقوقی و موضوعی قابل تعقیب کیفری دانست.

بازدید دادستان تهران از زندان تهران بزرگ/ دستور آزادی ۱۷۰ زندانی
علی القاصی دادستان تهران در بازدید از ندامتگاه تهران بزرگ دستور آزادی ۱۷۰ نفر از زندانیانی که باقیمانده حبس آن ها کمتر از سه ماه بود، برای اعطاء مرخصی منتهی به آزادی را صادر و دستور داد بلافاصله لیست این افراد توسط معاونین و مسئولین زندان تهیه و با بررسی دقیق سوابق، به آنها مرخصی منتهی به آزادی داده شود.

جداسازی کودکان و نوجوانان معارض قانون با مجرمین بزرگسال و...
محسن شمس زارع مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران به تشریح و اقدامات این کانون پرداخت و گفت: یکی از اهداف تاسیس کانون اصلاح و تربیت، جداسازی کودکان و نوجوانان معارض قانون با مجرمین بزرگسال است.

دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازرسان کل استان‌های سیل‌زده
حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در خصوص سیل همان روز نخست به بازرسان‌ کل استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان دستور داده شد که از نزدیک مسائل مربوط به سیل را نظارت و پیگیری کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید با ناامن کردن فضا، جرأت ارتکاب فساد را از مفسدان بگیریم.

رای پرونده سکه ثامن ابلاغ شد/ حبس و تبعید برای متهم ردیف اول
رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن گفت: متهم ردیف اول پرونده علاوه بر حبس و جزای نقدی و رد مال، به مجازات‌های تکمیلی و تتمیمی هم محکوم شده است.

ارتباط سری علی دیواندری با اکبر طبری
ادامه رسیدگی به  پرونده علی دیواندری و ۸  متهم اقتصادی دیگر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی موحد در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی برگزار شد و قهرمانی نماینده دادستان از ارتباط سری علی دیواندری با اکبر طبری خبر داد. 
تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برای رسیدگی به این پرونده برگزار شده است.

اسناد مالکیت دولت تک برگی می‌شود
سیدرحمت الله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری فیمابین سازمان ثبت و وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: قرار است همه اسناد مالکیت دولت تک برگی و به شکل واحد دولتی شود.

۶ درصد زندانیان جرایم غیرعمد، بدهکار اوراق تجاری هستند
سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به این که محکومان مالی بیشترین طیف زندانیان جرایم غیرعمد را شامل می‌شوند، گفت: در این بین بدهکاران اوراق تجاری چک و سفته با جمعیتی بالغ بر ۱۱۲۰۶ نفر بیشترین جمعیت را دارند.

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه هفته آتی برگزار می‌شود
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه روز سه شنبه هفته آینده  ۸ بهمن ماه برگزار می‌شود.

تامین امنیت پیش زمینه اجرای عدالت است
اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور  در سفر به استان یزد در جلسه شورای اداری شهرستان ابرکوه، بر نقش نهادهای مختلف در تامین امنیت و عدالت تاکید کرد.
وی افزود: خدمات زندانبانی در ایران از کشورهای مدعی حقوق بشر بهتر است.
رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: مبارزه با مفاسد برای رسیدن به اقتصاد سالم و پویا ضروری است.

فعالان اقتصادی نباید به دلیل مشکلات و کمبودها دلسرد شوند
حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور گفت: فعالان اقتصادی نباید به دلیل مشکلات و کمبودها دلسرد شوند.
وی افزود: از بازداشت‌های غیرضرور خودداری شود.

در وحدت رویه‌ها می‌توان از نظرات اساتید دانشگاه‌ها استفاده کرد
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور گفت: در وحدت رویه‌ها می‌توان از نظرات اساتید دانشگاه‌ها استفاده کرد.
 


کد مطلب: 412354

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/412354/دلایل-رد-صلاحیت-۹۲-نماینده-مجلس-هفته-ای-گذشت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com