کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگ تجاری آمریکا و چین به اقتصاد جهان آسیب رساند/ ترامپ از توافق در انتخابات نفع می‌برد

2 بهمن 1398 ساعت 17:10

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا می گوید آنچه مورد توافق واقع شده است، فقط فصل اول یک روند گسترده برای حل و فصل اختلافات اقتصادی چین و آمریکا است.



به گزارش بلاغ،امریکا و چین فاز اول توافق تجاری دو ساله را با حضور رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و لیو هی معاون رئیس جمهور چین در کاخ سفید امضا کردند.
بر اساس این توافق، چین موافقت کرد که ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر کالای ایالات متحده را برای دو سال آینده خریداری کند و فرصت های گسترده صادراتی را برای مزارع و کارخانه های ایالات متحده فراهم کرده و اقدامات بیشتری برای محافظت از اسرار تجاری آمریکا انجام دهد.
خبرنگار فارس در گفت‌وگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا به بررسی این توافق پرداخته است.
فارس: امریکا و چین فاز اول توافق تجاری دو ساله را امضا کردند. اهمیت این توافق برای طرفین چیست؟
انتصار: قدم ابتدایی میان چین و امریکا به این دلیل اهمیت دارد که ممکن است سرانجام شاهد آغاز پایان درگیری اقتصادی بسیار مضر بین دو اقتصاد بزرگ جهان باشیم. جنگ اقتصادی بین واشنگتن و پکن نه تنها به دو طرف درگیر بلکه به سلامت اقتصاد جهانی آسیب رسانده است. البته آنچه که مورد توافق واقع شده است، فقط فصل اول یک روند گسترده برای حل و فصل اختلافات اقتصادی چین و آمریکا است.
فارس: این توافق  مبتنی بر کاهش تحریم های امریکا و افزایش خرید چین است؛ کارشناسان بر این باورند که این معامله به بازار و ثبات آن تسکین می بخشد اما عدم اطمینان همچنان وجود دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟
انتصار: جهت اجرای این توافق چین باید بیش از 200 میلیارد دلار کالای آمریکایی  را طی دو سال آینده خریداری کند. طبق محاسبات انجام شده توسط بلومبرگ، آمریکا نیز باید حدود 56 درصد افزایش صادرات کالا و خدمات نسبت به سال گذشته داشته باشد. البته موانع هنوز هم باقی است، اما مراحل اولیه در این معامله توسط بازارهای سراسر جهان مثبت فرض شده است.
فارس: برخی معتقد هستند عدم توافق تجاری با چین موقعیت ترامپ را در انتخابات 2020 آمریکا به خطر می انداخت. برای همین ترامپ اصرار با توافق تجاری با چین داشت. ارزیابی شما چیست؟
انتصار: اگر این توافق پایدار باشد می تواند به چشم انداز انتخاب مجدد رئیس جمهور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده کمک کند. ترامپ از زمان به قدرت رسیدن دستاوردهای چشمگیری در عرصه سیاست خارجی نداشته است. برای کسی که به خودش به عنوان یک معامله گر سازگار و کامل می بالد، معامله تجاری با چین یک موفقیت خواهد بود و او می تواند از این معامله - با تحقق یکی از وعده های انتخاباتی - برای گسترش پایگاه انتخاباتی خود استفاده کند.
فارس: آیا فاز اول این توافق می تواند به توافق تجاری جامع میان دو کشور منجر شود؟
انتصار: بله، اگر تعهدات مرحله اول به رضایت هر دو کشور انجام شود. اما با توجه به روابط اقتصادی جنجالی بین واشنگتن و پکن در سه سال گذشته، پیش بینی شکل گیری توافقنامه تجاری جامع و با دوام بین این دو کشور اکنون خیلی زود است.
 


کد مطلب: 412235

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/412235/جنگ-تجاری-آمریکا-چین-اقتصاد-جهان-آسیب-رساند-ترامپ-توافق-انتخابات-نفع-می-برد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com