تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۱۲۱۹۳
سیر ترشی از جمله ترشی‌های پرطرفدار و پرخاصیتی است که حتی در طب سنتی نیز از خواص آن نام برده شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، کمتر ایرانی در این کره خاکی پیدا می‌شود که حداقل یک بار سیر ترشی را بخصوص با آبگوشت میل نکرده باشد؛ یکی از ترشی‌های محبوبی که طرفداران خاص خود را دارد.
 
همانطور که می‌دانید، خواص سیر ترشی خانگی نسبت به مدل کارخانه‌ای آن بسیار بیش‌تر است و از طرفی برای اشخاص ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا موثر می‌باشد، اما به شرطی که در خوردن آن تعادل را رعایت کرد.
 
 
 
اگر دقت کنید؛ سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیر‌های آن قهوه‌ای رنگ می‌شود، اما خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم دلچسب و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر است و با این که اضافه کردن سرکه و نمک به انواع ترشی‌ها از خواص مواد داخل آن‌ها کم و در مدت زمان طولانی سبب ایجاد مواد سمی مانند نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آن‌ها می‌شود، ولی این مورد برای سیر ترشی خانگی وجود ندارد.
 
 
 
سیر ترشی یا ترشی سیر دارای خواص و ویژگی‌های ارزشمندی است، البته برای دریافت خواص بی نظیر این ماده خوراکی باید در مصرف آن اصل اعتدل را رعایت کنید! ترکیبات گوگردی موجود در سیر زمانی که در طی فرآیند هضم قرار می‌گیرند، گازی تولید می‌کنند و این گاز وارد خون شده و سبب ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفسی فرد می‌شود.
 
 
 
یکی از فایده‌های سیر ترشی بودار این است که با وجود این که دارای ترکیبات گوگردی است، اما سبب ایجاد بوی تند سیر در فرد نمی‌شود. سیر خام را بعد از پوست کندن برای ۳۰ دقیقه در معرض هوا قرار می‌دهند تا خواص درمانی آن فعال شود، اما در سیر ترشی هم خواص درمانی سیر به علت فرآیندی که دارد تا تهیه می‌شود، آزاد می‌گردند.
 
 
 
از دیگر فواید سیر ترشی می‌توان به ویتامین‌های B، C، پتاسیم، فسفر، آهن موجود در سیر اشاره کرد، این ویتامین B موجب کارکرد مناسب روده می‌شود. همچنین فسفر موجب در سیر ترشی در ازدیاد حافظه موثر است.
 
 
 
شست و شو دهنده طبیعی مجاری صفرا و نیز دفع کننده سنگ کیسه صفرا
 
دفع سموم از کبد
 
پاکسازی خون
 
اشتها آور
 
کمک به هضم غذا‌های سنگین و نیز افزایش سرعت هضم
 
پایین آمدن کلسترول خون
 
خاصیت ضد عفونی کنندگی معده و محیط دهان
 
از بین بردن آفت دهان
 
باز کننده عروق قلب قلبی
 
قطع شدن خونریزی بواسیر
 
صاف کردن خون به طور طبیعی
 
بهبود کارکرد روده‌ها
 
 
 
این نوع ترشی به دلیل ترکیب شدن طبیعت گرم سیر به همراه طبیعت سرد سرکه، با گذشت زمان طبعی معتدل به خود می‌گیرد.
 
 
 
سیر ترشی از معدود ترشی‌هایی است که برای اکثر مزاج‌ها مانند مزاج بلغمی، دموی، صفراوی و سودایی کمترین عوارض را دارد.
 
 
 
این ترشی بعد از ۷ سال به معتدل‌ترین وضعیت طبیعی خود خواهد رسید.
 
 
 
سیر ترشی به عنوان ماده‌ای دارویی و غذایی در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما