تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۱۲۰۲۰
یکی از دیپلمات‌های ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در یادداشتی در یک روزنامه انگلیسی نوشت، به رسمیت شناختن فلسطین نه‌تنها مسئولیت اروپایی‌ها است بلکه راهی استوار به سمت صلحی پایدار و منصفانه است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،«صائب عریقات» مذاکره‌کننده ارشد دولت خودگردان فلسطین، روز یکشنبه در یادداشتی در روزنامه «گاردین» نوشت، کشورهای اروپایی می‌توانند با وجود کارشکنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، فرایند صلح را حفظ کنند.
عریقات در این مقاله می‌نویسد: «پس از گذشت حدود دو سال، روز دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی)، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، نشستی رسمی را با محوریت فلسطین برگزار می‌کنند. آن‌ها نامه‌ای را به بحث خواهند گذاشت که توسط وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نگاشته شده است و از اروپایی‌ها درخواست می‌کند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند».
وی افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار است که اروپا در این زمینه اقدامی انجام ندهد. همچنین بر روی این احتمال حساب باز کرده است که دولت‌های اروپایی نتوانند در خصوص مقصر برشمردن رژیم صهیونیستی به‌خاطر دهه‌ها نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل، به توافق دست یابند.
این دیپلمات فلسطینی در ادامه نوشت، انفعال در این زمینه نه تنها انکار حقوق محقق نشده فلسطینی‌ها را تداوم می‌بخشد، بلکه منسوخ شدن ابزارهای نظام‌های بین‌المللی نظیر دیپلماسی و قوانین بین‌المللی را به‌دنبال دارد که همان چیزی است که نتانیاهو و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به‌دنبالش هستند.
عریقات افزود، چهل سال پیش کشورهای اروپایی با امضای اعلامیه «ونیز»، تلاش بیشتر اروپا برای ایجاد صلح را خواستار شده و بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و لزوم توانایی فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت خود، تأکید کردند. با این حال آنچه اکنون ضروری است، این است که مداخله‌ای سیاسی و دیپلماتیک از سوی اروپا انجام گیرد تا صلحی بادوام و عادلانه برقرار شود.
وی در ادامه بیان داشت، البته اروپایی‌ها توانسته‌اند در برابر تلاش‌های دولت ترامپ برای تغییر شروط یافتن راه‌حل در این زمینه مقاومت کنند، اما بیش از سه سال اروپا درخصوص مسائل فلسطین دچار رخوت شده است. روابط رژیم صهیونیستی و اروپا به شکلی رو به گسترش است که به‌نحوی به نقض حقوق بشر توسط صهیونیست‌ها پاداش می‌دهد.
عریقات نوشت، با ادامه یافتن الحاق سرزمین‌های اشغالی توسط دولت رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اروپایی علیه اعمال شدن قطعنامه‌های سازمان ملل نظیر قطعنامه ۲۰۱۶ لابی‌گری می‌کنند. این اشغالگری‌ها با «حسن نیت» صهیونیست‌ها پایان نمی‌یابد، بلکه همانطور که در اعلامیه ونیز آورده شده است، با «برداشتن گام‌هایی قاطع به سوی صلح» تحقق می‌یابد.
او در ادامه بیان داشت، حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود امری قابل مذاکره نیست. محدود کردن به رسمیت شناختن فلسطین به این فرض که فرایند صلح به‌معنای این نیست که حقوق فلسطینی‌ها منطبق خواسته‌های صهیونیست‌ها باشد. فارغ از برخی پیشرفت‌های چشمگیر مانند برگزاری دادگاه جنایی بین‌المللی برای جنایات رخ داده در فلسطین، پیام اصلی که رژیم صهیونیستی از اغلب دولت‌های اروپایی دریافت کرده این است که اروپا با سیاست‌های این رژیم مخالف است اما اقدامی علیه آن انجام نمی‌شود.
این مقام تشکیلات خودگردان نوشت: «هدف از مخالفت اسرائیل با هرگونه ایفای نقش جامعه بین‌المللی [در حل و فصل مناقشه فلسطین] ممانعت از شکل‌گیری یک دولت مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ است. به رسمیت شناختن این کشور نه‌تنها مسئولیت اروپایی‌ها است بلکه راهی استوار به سمت صلحی پایدار و عادلانه است».
وی در پایان مقاله خود آورد: «ما هیچ انتظار کاذبی نداریم: به رسمیت شناختن فلسطین توسط خودش به اشغالگری اسرائیل پایان نمی‌دهیم، با این حال گامی حیاتی برای بزرگداشت حق فلسطین در تعیین سرنوشت خود به شمار می‌رود. این گامی است که دورنمای فرایند صلحی معنی‌دار را بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را پیش می‌برد و بر ارتباط میان اصول اساسی جامعه بین‌الملل تأکید می‌کند».
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما