جلسه ستاد تسهیل ازدواج با حضور مسؤولان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار و لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی در خصوص فرهنگ‌سازی و تسهیل در ازدواج تاکید شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،جلسه ستاد تسهیل ازدواج استان اردبیل در سالن شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار شد و در جلسه فوق مدیران دستگاهای اجرایی و صاحب نظران استانی راهکارهای مورد نظر در خصوص تسهیل در ازدواج را بیان کردند.
بهروز ندائی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل در این جلسه با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص طلاق در استان اظهار کرد: وقتی به شکل غلط و نادرست در موضوعی اطلاع‌رسانی و آماردهی می‌شود در جامعه یأس و ناامیدی پدید می‌آید، دستگاه‌های اجرایی استان باید به شکل درست و واقعی اقدام به آماردهی کنند.
وی افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی وظایف دقیق خود را در حوزه تسهیل ازدواج انجام دهند و تا حد توان به آن وظایف عمل کنند در این‌صورت نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل تصریح کرد: مخارج ازدواج در کشور ما بسیار بالا است و در استان اردبیل پس از مسکن بیشترین مخارج یک فرد در طول زندگی، ازدواج است و همین امر در کاهش آمار ازدواج و ایجاد مشکلات برای جوانان تاثیر بسزایی دارد.
لزوم تغییر نگرش به مساله مهم ازدواج/ بزرگ‌ترین مشکل اجرای قانون است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در این جلسه تصریح کرد: مسائل ازدواج و طلاق آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و در برخی شهرستان‌های استان با ساختار سنتی آمار طلاق به شکل نامطلوبی بالا است.
جعفرزاده بیان کرد: متاسفانه تا زمانی که نگاه مسؤولان استان تغییر نکند در مسائل این‌چنینی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.
وی افزود: باید به این موضوع مهم فرا بخشی نگاه شود و یک دبیرخانه به این حوزه اختصاص یابد، وظایف هر ارگان و سازمانی به شکل شفاف و کامل مشخص و ابلاغ و مرتبا به شکل جدی اقدامات انجام شده پیگیری شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به مساله وام ازدواج نیز اشاره کرد و ادامه داد: دریافت وام ازدواج باید تسهیل شده و مشکلات موجود به شکل کامل رفع شود، مشکلی در قانون وجود ندارد بلکه بزرگ‌ترین مشکل ما اجرای قوانین است.
استفاده از ابزارهای هنری در راستای فرهنگ‌سازی ازدواج
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز گفت: در حال حاضر روند ازدواج در جامعه با کاهش روبرو است، متاسفانه ورود برخی فرهنگ‌های غربی و نامناسب در خانواده‌ها باعث گسترش فرهنگ مجردی در جامعه شده است.
اسحاقی افزود: در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شد که کارگروه‌های تخصصی در حوزه تسهیل ازدواج تشکیل یابد و براساس نظریه‌ها و راهکارهای کارگروه‌ها مصوبه‌هایی تصویب شود.
وی ادامه داد: در حوزه تشویق و فرهنگ‌سازی برای ازدواج جوانان، خبرنگاران، نویسندگان و هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری باید به شکل جدی ورود کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: طبق اعلام بانک‌های استان در نه ماهه اول سال از 18 هزار درخواست وام با بیش از 13 هزار درخواست موافقت و عملیاتی شده که این یک حرکت بسیار مطلوب و درستی در راستای تسهیل ازدواج جوانان است.
فرهنگ‌سازی لازمه حل مشکلات ازدواج و طلاق در جامعه
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل نیز تصریح کرد: معمولا دلیل عدم ازدواج و اقدام به طلاق مسائل اقتصادی مطرح می‌شود که طبق تحقیقات میدانی این مسئله درست نیست و در طلاق مساله اقتصادی در رده هشتم قرار دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی طلاق دخالت‌های بی‌مورد خانواده‌ها و سطح توقع‌های موجود است.
دشتی افزود: طبق مطالعه میدانی استانی که توسط دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده، کمیته امداد امام خمینی(ره) در کاهش طلاق رتبه اول را دارد و بر خلاف آن‌چه تصور می‌شود مشکلات اقتصادی در موضوع ازدواج دخیل است ولی در این حوزه مسائل فرهنگی تاثیر بسیاری دارند.
لزوم تدوین برنامه تخصصی در حوزه تسهیل ازدواج
مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در جلسه ستاد تسهیل بیان کرد: بحث ازدواج دو بخش دارد؛ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی،که باید توسط کارگروه‌های تخصصی هر دو بخش و به‌خصوص حوزه فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی افزود: یکی از مسائل مهم مطرح در سطح کشور و استان بحث ازدواج است که میانگین سنی ازدواج در استان اردبیل 8.8 در هزار بوده در حالی که در میانگین کشوری 7 در هزار است و استان اردبیل در این حوزه یک میانگین بسیار مناسب و بالاتری از کشور را در اختیار دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اردبیل اظهار کرد: با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان باید یک برنامه مدون و تخصصی در حوزه تسهیل ازدواج تدوین و اجراء شود و در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تعیین شد که سازمان ورزش و جوانان استان اردبیل متولی اصلی ازدواج در استان است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴