تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۱۱۹۵۳
سرمربی اسبق تیم منحل شده کارون اروند خرمشهر گفت: مدیریت باشگاه کارون اروند به دلیل عدم تجربه و علم کافی از فوتبال، فکر می‌کرد که در کوتاه مدت می‌توان بدون در نظر گرفتن زیرساخت، پتانسیل و امکانات موفق شد و زودتر به اهداف سیاسی دست یابد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازخرمشهر پس از یک تجربه تلخ در پذیرایی از یک تیم فوتبال که با نام ارزشی شلمچه، گام به عرصه فوتبال گذاشته بود، بار دیگر با تیمی دیگر و با عنوانی بومی‌تر نام خود را در فوتبال کشور مطرح کرد.
همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه این تیم با سرمربیگری سید محمد علوی با اقتدار و کاملاً فوتبالی از لیگ دو به لیگ آزادگان صعود کرد.
از اینجا بود که بلند پروازی مدیران این تیم برای صعود زود هنگام به لیگ برتر آغاز شد و مدیران این تیم با بلندپروازی و تغییرات گسترده، سعی داشتند خیلی زود به مقصود خود دست یابند، اما این بلند پروازی، در نهایت منجر به نابودی این تیم و انحلال باشگاه کارون اروند خرمشهر منجر شد.
بدون شک بهترین گواه و شاهد تاریخچه کوتاه این باشگاه، کسی نبود جز سرپرست فعلی باشگاه فولاد که در دوران سرمربیگری این تیم، شاهد حواشی، حوادث و مسائل بسیاری بوده است.
گرچه تلاش این رسانه برای تقابل نظرات راه به جایی نبرد و بسیاری از افرادی که در این ماجرا دخیل بوده، از جمله بازیکنان، کادر فنی و عوامل داخلی باشگاه که در برهه‌ای از زمان با مسائل داخلی تیم کارون اروند روبرو بودند، بنا بر دلایلی نامعلوم  حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشدند.
با هم مشروح گفت‌وگوی سرویس ورزشی خبرگزاری فارس استان خوزستان را با سید محمد علوی می‌خوانیم؛
کارون؛ از جایی به بعد جای خود را به اهداف سیاسی داد
فارس: سرگذشت تلخی نصیب فوتبال خرمشهر شد که شما نیز در برهه‌ای متن ماجرا قرار داشتید، برای ما توضیح دهید چه شد که فوتبال در خرمشهر به اینجا رسید؟
علوی: در ابتدا تیم خوبی بسته شد و هدف فقط صعود  به لیگ یک بود اما این خوب کار کردن از جایی به بعد جای خود را به اهداف سیاسی داد.
فارس: چطور این تیم ورزشی به سیاست آغشته شد؟
علوی: متأسفانه این مدیریت به دلیل عدم تجربه و علم کافی از فوتبال، فکر می‌کرد که در کوتاه مدت می‌توان بدون در نظر گرفتن زیرساخت، ظرفیت و امکانات وارد لیگ برتر شد تا زودتر به اهداف سیاسی خود دست یابد، اما این بلند پروازی موجب زمین خوردن و نابودی این تیم شد.
فارس: دو فصل پیش شما با اقتدار تیم را به لیگ آزادگان رساندید، بعد از آن با کنار گذاشتن شما این تیم آواز لیگ برتر سر داد، سرانجام برای ماندن در لیگ آزادگان دست و پا زد، چرا؟
علوی: سال گذشته این تیم در لیگ یک نتیجه بدی را کسب کرد این که این موضوع به خاطر تغییر حداکثری در کادر فنی و بازیکنان بود، این تیم برای لیگ برتری شدن به چند سال زمان و برنامه ریزی مدون نیاز داشت و از نظر من که مربی این تیم بودم، خرمشهر در آن زمان به 10 سال زمان نیاز داشت تا شرایط حضور در لیگ برتر را حائز شود، اما تلاش رسیدن به موفقیت برای تثبیت جایگاه سیاسی مدیران این تیم، چنین بلندپروازی را در ذهن ایشان تقویت کرد.
جوانان زیادی در این تیم نابود شدند
فارس: فقط اهداف سیاسی پشت این ماجرا بود یا مسائل مالی هم دخیل شد؟
علوی: این تیم شخصی شده بود و پشت اهداف سیاسی، هدف مالی هم همراه خود داشت، ولی مدیریت این باشگاه اتفاقاتی را صورت داد که در آن هیچگونه مشاوره و تجربه‌ای دیده نمی‌شد، این اتفاقات ناشی از این مسئله بود که هیچ یک از افراد پیرامون مدیریت باشگاه مشاوره درستی به وی نمی‌دادند، همین موضوع باعث شد تا این تیم نابود شود و هم بازیکنانی که با هزار امید و آرزو به این تیم امده بودند، آینده خود را از دست بدهند و زمان زیادی را صرف پا برجا ماندن این تیم کنند.
فارس: چرا این تیم به این درجه از ریاضت مالی و در نهایت انحلال رسید؟
علوی: سال اول مدیریت باشگاه سعی کرد با ولخرجی زیاد اعتمادسازی کند، اما درسال‌های بعد، او می‌توانست با استفاده از رابطه خود با نماینده مردم خرمشهر در مجلس، منابعی را سمت باشگاه گسیل کند که بنا بر اتفاقات اقتصادی کشور، این امر محقق نشد، ولی در سال‌های اول هیچگونه برنامه ریزی در مسائل مالی وجود نداشت و در این باشگاه آنقدر ریخت و پاش شد که فکری برای سال‌های بعد صورت نگرفت، اما هدف از نگه داشتن این تیم کاملا سیاسی بود و مدیریت این باشگاه تا روزهای آخر تلاش خود را کرد تا در راستای حصول به اهداف سیاسی، این تیم را حفظ کند، اما به محض اینکه عرصه انتخابات مجلس به مرحله احراز صلاحیت‌ها رسید، این تیم منحل شد و دیگر انگیزه ای برای حفظ آن وجود نداشت، این موضوع به فوتبال خرمشهر ضربه زد.
مردم خرمشهر نسبت به تیم احساس مالکیت نداشتند
فارس: چرا روزهای آخر، این تیم در غیاب تماشاگران به میدان می‌رفت؟
علوی: این تیم با اینکه در مسائل مالی در مضیقه بود، اما مردم خرمشهر اگر احساس می‌کردند این تیم مال آنها خواهد بود، مثل سایر تیم‌های کشور که دچار مشکلات هستند، از جان و دل برای آن مایه می‌گذاشتند، اما همانطور که گفتم آنها احساس کردند که این تیم متعلق به مردم خرمشهر نیست و برای جوانان این شهر ساخته نشده و اهداف سیاسی پشت آن قرار گرفته است، این مجموعه کاملاً شخصی است و هیچوقت مردم خرمشهر حس تملکی در خصوص این تیم نداشتند.
فارس: تحلیل کلی شما از فلسفه وجودی تیم کارون اروند خرمشهر چیست؟
علوی: مدیریت باشگاه تخصص این کار را نداشت و فوتبالی نبود، تفکری که گمان می‌کرد در سالی که ما به دسته بالاتر صعود کردیم، مسائل فنی در تیم دخیل نبوده و فقط حمایت‌های سیاسی و رانت‌های فوتبالی باعث این صعود بود و خود را همه کاره تیم می‌دانست، ولی این مدیریت برای فوتبال ساخته نشده بود و اصلا برای خود فوتبال گام به این عرصه نگذاشته بود و همانطور که گفتم، تأکید می‌کنم تمام این حضور در فوتبال سیاسی بود، او حتی در مسائل مالی هم تخصصی نداشت و تمام مسائل مالی این باشگاه بدون حساب و کتاب صورت می‌گرفت و هیچ مرجع حسابرسی باشگاه در اختیار نداشت.
نهادهای امنیتی به مسائل مالی باشگاه ورود کرده بودند
فارس: یک سری شایعات وجود داشت که برخی پول ها به حساب عوامل پیرامونی باشگاه واریزی می شد، تأیید می‌کنید؟
علوی: اتفاقاً نهادهای امنیتی هم به این موضوع ورود کرده بودند و دقیقاً همین سؤال را نیز از من پرسیدند و من از جای دیگر این بحث را مورد تأیید قرار می‌دهم که یکی از مدیران عامل باشگاه‌های تبریزی بود که به من گفت قرار بوده پول رضایت‌نامه یکی از بازیکنان به نام «الف- ت» به حساب یکی از عوامل باشگاه واریز شود، اما طبق قانون این پول باید به حساب باشگاه واریز می‌شد.
فارس: نظر خود شما در خصوص این اتفاقات چیست؟
علوی: متأسفانه با شخصیت تیم بازی شد و همین موضوع چند سال پیش با تیم یادآوران شلمچه تکرار شده بود، پیش از رخ دادن برخی اتفاقات دیگر، این تیم منحل شد و اگر این مسائل تا پایان سال جاری  در این باشگاه ادامه پیدا می‌کرد، شاهد فجایع دیگری بودیم و خیلی مسائل برای مردم واضح و شفاف روشن می‌شد.
هیچکس پاسخگوی تخلفات صورت گرفته نیست
فارس: سکوت آزار دهنده‌ای در جامعه فوتبال خرمشهر، استان خوزستان و از سوی نزدیکان و هواداران این باشگاه در حال وقوع است، چرا کسی در این خصوص پاسخگو نیست و مطالبه‌ای در این بین صورت نمی‌‌گیرد؟
علوی: متأسفانه در قبال اتفاقاتی که در خرمشهر رخ داد، هیچ مرجعی از فدراسیون فوتبال، هیأت استان و شهرستان و اداره ورزش و جوانان در استان و شهرستان پاسخگو نبود و به مردم توضیح نداد که هنگامی که امتیاز یک تیم فروخته می‌شود، در این بین حق و حقوق بازیکنان و مربیان چه می‌شود؟ چطور امتیاز این تیم واگذار شد اما پیش از ان هیچگونه تسویه حسابی با عوامل پیشین این تیم انجام نگرفت؟
تمامی مربیان و بازیکنانی که در فصول گذشته در این تیم بوده‌اند، از این باشگاه طلبکار هستند و حق و حقوقی دارند، چگونه امتیاز این تیم بدون در نظر گرفتن حقوق این افراد واگذار شد و چه مرجعی مجوز این انتقال را صادر کرد؟ این مسائل باید پیگیری شود، قانون می‌گوید در صورتی که تسویه حسابی با عوامل یک باشگاه صورت نگیرد، امکان انتقال امتیاز وجود ندارد، حال چگونه این انتقال صورت پذیرفته و حقوقی پرداخت نشده است، جای سؤال دارد.
اساسنامه این تیم به چه شکل بوده است که سازمان منطقه آزاد اروند اینهمه هزینه در این تیم صورت داده و مالک 51 درصد سهام باشگاه بوده است، این سازمان چطور اجازه انتقال امتیاز این تیم را داد؟
هیأت فوتبال استان خوزستان چرا در این ماجرا سکوت کرده و  اجازه خروج به این تیم داده است؟ من احترام ویژه‌ای برای آقای طالقانی قائل هستم، اما چطور چنین مجوزی برای خروج امتیاز این تیم صادر شد؟
همه آنها که سکوت کردند مقصر هستند
فارس: چرا هیچ کس از بازیکنان و کارد فنی در این مدت این مسائل را بازگو نکردند، من شخصا به عنوان خبرنگار خیلی پیگیر این موضوع بودم، اما برخی بازیکنان بودند که انگار از گفتن واقعیت ترس داشتند!
علوی: زحمات زیادی برای این تیم کشیده شد و امروز همه ما زیر سؤال هستیم حتی من و بازیکنان این تیم که چرا تا امروز سکوت کردیم و اجازه دادیم این تیم به نقطه انحلال برسد، شاید ما در آن زمان نباید سکوت می‌کردیم، اما خیلی راحت سر جوانان این شهر بریده شد؛ همه آنها با انگیزه‌ای آمده بودند که در این تیم بمانند و پیشرفت کنند و فکر می‌کردند روزی این مشکلات رفع می‌شود و امروز و فردا حقوق انها پرداخت می‌شود، اما چنین نشد... الان خرمشهر فقط یک تیم در لیگ استان دارد به نام «ایرانمهر» که آن هم بدون هیچ امکاناتی در حال فعالیت است و هیچکس به فکر آن تیم نیست چون روابط سیاسی در آن مجموعه وجود ندارد.
فارس: سؤالی جز سکوت تأسف نمانده، حرف‌های پایانی سید محمد علوی را می‌شنویم!
علوی: همه باید در خصوص اتفاق رخ داده پاسخگو باشند که چطور این تیم اینقدر راحت فروخته  و منحل شد  و از خرمشهر رفت، واقعا حق مردم خرمشهر این نیست، خرمشهر و آبادان برای من تفاوتی ندارند و باید به داد این مردم برسند چرا که هر دو شهر در دوران جنگ ضربات جبران ناپذیری را متحمل شدند و خون شهدای زیادی روی این خاک ریخته شد، مردم هیچ دلخوشی ندارند و باید به داد آنها رسید و من به عنوان یک پیشکسوت فوتبال دلم به حال این دو شهر می‌سوزد و دلم می‌خواهد آبادان و خرمشهر به روزهای اوج خود برگردند.
الان تیم صنعت نفت با اینهمه هوادار با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کند و این حق مردم آبادان و خرمشهر نیست که به این همه ثروت دستشان برای به دست آوردن حقوق اولیه خود دراز باشد.
گفت‌وگو: علی دایلی





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲