لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور از چندی پیش مطرح شده اما اینکه بررسی آن باید از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی صورت گیرد با ابهام مواجه بود، این مساله را از مسوولان سوال کردیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«کنکور» که در میان داوطلبان ورود به دانشگاه های ایران به عنوان غول بزرگی مطرح است، هر ساله با شرکت بیش از یک میلیون نفر برگزار می شود به طوریکه حتی با وجود افزایش زیرنظام های آموزش عالی و پذیرش دانشجو در برخی دانشگاه ها و رشته ها به صورت بدون آزمون باز هم کنکور از تب و تاب نیفتاده و همچنان داوطلبان خود را دارد.
در این میان سهمیه‌هایی نیز در بخش های مختلف برای داوطلبان تصویب شده است که به گفته مسوولان وضعیت این سهمیه ها باید ساماندهی شود، سهمیه ها شامل سهمیه مناطق کنکور سراسری، سهمیه مناطق محروم، سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، سهمیه بهیاران، سهمیه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی، امتیاز حافظان کل قرآن مجید، سهمیه‌های استعداد درخشان و برگزیدگان علمی، سهمیه داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی و سهمیه مربیان در کنکور دکتری نیمه متمرکزاست که پیش از این در گزارشی به توضیح درباره آن پرداخته ایم.

* ساماندهی سهمیه های کنکور؛ از وزارتین به مجلس یا شورایعالی انقلاب فرهنگی؟
برای ساماندهی سهمیه ها نیز چند ماهی است وزرای علوم و بهداشت لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی را به هیأت دولت ارائه کردند که البته در همین چند ماه اینکه  بررسی آن باید از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد یا مجلس شورای اسلامی با ابهام مواجه بود.
این لایحه که در سه صفحه مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ ماده تهیه و تدوین شده با تشخیص دبیر هیأت دولت از سوی وزارت علوم برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد، اما برخی اینگونه مطرح کردند که مساله باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد؛ موضوع را از سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی سوال کردیم.
به گفته عاملی، در لایحه پیشنهادی وزارت علوم و بهداشت تاکید بر رسیدگی به سهمیه ها از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که بر همین اساس هم این لایحه به شورا ارجاع شده ولی در حوزه رسانه ای این گونه مطرح شد که لایحه به مجلس می رود، در صورتیکه این لایحه به فوریت در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است.
با توجه به این موضوع به سراغ منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور رفتیم تا از چند و چون ماجرا بیشتر بدانیم.
کبگانیان گفت: با توجه به اینکه مجلس نیز در این لایحه مصوباتی دارد باید مساله را بیشتر بررسی کنیم زیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند قانون مجلس را نقض کند بنابراین چگونگی ورود به این لایحه پس از بررسی های کامل اعلام می شود.

البته پیگیری این مساله را در همین جا ختم نکردیم و موضوع را از مسوولان دیگر حوزه آموزش عالی نیز جویا شدیم.
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این مساله به شورایعالی انقلاب فرهنگی مرتبط می شود و این نهاد باید لایحه سهمیه های کنکور را بررسی کند.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز ساماندهی سهمیه های کنکور را به دلیل پذیرش عادلانه داوطلبان عنوان کرده و گفت: در صورتیکه این لایحه بررسی و اجرا شود، لحاظ شدن امتیاز برای داوطلبان به صورت مازاد بر ظرفیت صورت می گیردو این مساله می تواند سبب رضایتمندی تمام داوطلبان باشد.
البته آخرین اظهار نظر در این باره این است که ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته: شورایعالی انقلاب فرهنگی قبلاً بر روی ساماندهی کنکور کار کرده که در حال حاضر سهمیه‌های کنکور هم به آن اضافه شد، برای بررسی این لایحه با مجلس هم هماهنگ کردیم تا تداخل پیش نیاید، در صورتیکه نیاز باشد برخی مباحث را به مجلس ارجاع می دهیم.
 به گفته مسوولان ساماندهی سهمیه‌ها به کنکور سال 99 نمی رسد اما اینکه مسوولیت بررسی لایحه ساماندهی و نهاد بررسی کننده مشخص باشد مساله ای است که باید برای داوطلبان کنکور نیز روشن باشد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲