تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۱۱۹۳۸
مسافران اتوبوس با تغییر قیمت سوخت 30 درصد بیشتر شدند. دولتی‌ها قول خرید 1500 اتوبوس را دادند ولی اکنون شورای شهری‌ها می‌گویند دولت اراده‌ای ندارد و امیدی به تحقق وعده 3 هزار میلیاردی برای خرید اتوبوس نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از بنزین 24 آبان گران شد. پس از تغییر قیمت سوخت  مسؤولان حمل و نقل عمومی اعلام کردند، مسافران مترو و اتوبوس حدود 30 درصد افزایش یافته‌اند. شهروندان گلایه‌مند از شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی شدند و از یک ماه پیش دولتی‌ها قول مساعد دادند که برای توسعه این ناوگان اقدامی مؤثر انجام می‌دهند.
هر چند مشکل حمل و نقل عمومی در تهران، مسأله‌ای تازه نیست و از حدود ۵۰ سال پیش تاکنون چالش و دغدغه حمل و نقل انبوه بر در پایتخت ایران، مد نظر برنامه ریزان شهری بوده است ولی به گفته برخی کارشناسان  امروز موضوع بهبود وضعیت اتوبوس‌ها در پایتخت  از مرحله اهمیت گذشته و به یک الزام تبدیل شده است و این مطالبه شهروندان تهرانی از شهرداری و دولت است.
 آرش میلانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است که وضعیت اتوبوس‌های پایتخت هشداردهنده است و چنانچه سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم و چشم‌هایمان را نسبت به ناوگان فرسوده موجود در عرصه اتوبوسرانی ببندیم، قطعا سیاست‌های کنترلی، جریمه و طرح ترافیک یا ارتقای استاندارد خودروها، تاثیر کافی را نخواهند گذاشت و محیط زیست شهر تهران آلوده‌تر و با ترافیک بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

با گلایه‌مندی های مردم از وضعیت شلوغی اتوبوس‌ها،‌ شورای شهری‌ها پیگیر دغدغه اتوبوسی تهرانی‌ها شدند و  24 آذر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: بزودی 3 هزار اتوبوس برای تهران خریداری می‌شود و تولید واگن  مترو نیز آغاز خواهد شد.
وی بیان داشت: اخیرا جلسه هیات دولت با حضور جهانگیری، رئیس کل بانک مرکزی،‌ وزیر نفت،‌ وزیر صمت، رئیس صندوق ذخیره ارزی و شهردار تهران و تعداد دیگری از مسئولین مرتبط با حمل و نقل عمومی جلسه‌ای برگزار شد و نتایج موثری به همراه داشت.

به گفته وی در این جلسه دستور قاطع خرید سه هزار اتوبوس انجام گرفت و بزودی این مساله محقق می‌شود. همچنین تولید واگن در کشور بررسی شد و این موضوع نیز آغاز می‌شود و انشاءاله در آینده وضعیت مناسبی را در حوزه حمل و نقل عمومی خواهیم داشت.
دولت اراده‌ای برای خرید اتوبوس ندارد
اما اکنون با گذشت بیش از یک ماه از خبر خرید اتوبوس برای پایتخت، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است دولت عزمی برای خرید اتوبوس ندارد. وی درباره خرید اتوبوس‌های جدید به خبرنگار فارس، گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با نمایندگان دستگاه‌های مختلف در مورد خرید اتوبوس برگزار شد که اعضای شورای شهر، شهردار تهران، معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی ریاست جمهوری، نمایندگان سازمان شهرداری های وزارت کشور، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، ایدرو و دیگر دستگاه‌ها در این جلسه حضور داشتند. 
وی ادامه داد:‌ برداشت من از این جلسه این بود که اگر تاکنون امیدی وجود داشت که کمک دولت برای خرید اتوبوس تحقق پیدا کند، دیگر این موضوع جزو خیالات است، چرا که اراده‌ای در بدنه دولت نیست تا کمکی در این زمینه محقق شود.

علیخانی عنوان کرد:‌ البته برخی در دولت موافق اختصاص کمک برای خرید اتوبوس برای شهرهای مختلف از جمله تهران‌اند، ولی با توجه به سیستم بانکی و شرایط پیچیده اداری به نظر می‌رسد این موضوع محقق نشود و بدنه دولت هم بهانه‌گیری‌هایی در این زمینه دارد. 
امیدی به وعده 3 هزار میلیاردی دولت نیست
وی اعلام کرد: به نظر می‌رسد دیگر امیدی به تحقق کمک دولت برای خرید اتوبوس نیست و پیشنهاد ما به آقای حناچی این است که شهرداری خودش برای خرید اتوبوس اقدام کند چون بعید می‌دانم مصوبات و وعده های دولت در این زمینه محقق شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: 6 هزار میلیارد تومان دولت بودجه برای کل شهرداری کلان‌شهرها در نظر گرفت که 3 هزار میلیارد آن برای تهران بود و قرار شد 1500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت خریداری شود، 800 اتوبوس هم خریداری آن از محل اوراق مشارکت پیش‌بینی شده بود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با بروکراسی سخت اداری مواجه هستیم و برخی در بدنه دولت عملا برای صورتجلسه اخیر دولت در مورد خرید اتوبوس اعتبار چندانی قائل نیستند،‌ گفت: برخی مسؤولان بانک‌ها در جلسه اخیر اعلام کردند؛ برای تبدیل ارز خارجی به ریال که از محل صندوق ذخیره ارزی باید پرداخت شود فعلا مجوزی ندارند و شهرداری خودش باید به دنبال اخذ این مجوز باشد.
روحانی وعده خرید 40 هزار اتوبوس داده‌بود
وی گفت:‌ در حال حاضر که قرار شده مصوبات و تصمیمات به اجرا درآید، کار در پیچ و خم بروکراسی اداری گره خورده است، این درحالی بوده که رئیس جمهور سال قبل اعلام کرده بود 40 هزار اتوبوس برای حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری خریداری می‌شود ولی این موضوع با وجود اینکه مصوبه شورای اقتصاد را هم دارد محقق نشده است. 
علیخانی ادامه داد: ما براساس همین مصوبات موضوع را پیگیری می کنیم لذا در حال حاضر اوضاع اتوبوس‌های تهران اصلا خوب نیست و باید موانع تحقق مصوبات دولت و موانع خرید اتوبوس مرتفع شود.
تهاتر نفتی برای خرید اتوبوس
محمود ترفع سرپرست بخش سازمان اتوبوسرانی شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت گفت: با جدیت پیگیر این موضوع هستم. دولت وعده خرید 1500 دستگاه اتوبوس را از طریق تهاتر نفت داده است و خبری مبنی بر کنسل شدن این موضوع به دست من واصل نشده و گزارشی نیز نداشته‌ایم.
قول حناچی به اتوبوسرانی
وی افزود: هفته پیش جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از شورای شهر، شهرداری، وزارت کشور و دولت در زمینه تامین اتوبوس برگزار شد و تصمیماتی انجام گرفت که تدابیری در این راستا اندیشیده شود. همچنین آقای حناچی قول دادند که جداگانه از منابع شهرداری برای خرید اتوبوس اقدام کنند و هفته‌ای 3 تا 4 بار نوسازی ناوگان توسط شهردار تهران پیگیری می‌شود.

سرپرست بخش سازمان اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: بر اساس بند ج دستورالعملی که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، این فرصت در نظر گرفته شده که ارز حاصل از صادرات نفت برای واردات اتوبوس در نظر گرفته شود و درواقع از طریق تهاتر نفت تامین اتوبوس داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال 1402 باید 9000 دستگاه اتوبوس برای پایتخت در نظر گرفته شود. در حال حاضر حدود 6000 اتوبوس در تهران داریم که 3000 مورد آنها نیاز به جایگزینی با اتوبوس‌های نو دارد. 3000 اتوبوس نیز کمبود داریم.

گره کور حمل و نقل عمومی در پایتخت
مسافران اتوبوس در زمستان و تابستان با مشکلات زیادی مواجه‌اند. به غیر کمبود اتوبوس و حذف ناگهانی برخی خطوط، به گفته شورای شهری‌ها روزانه 300 اتوبوس به دلیل فرسودگی در تهران متوقف و مسافران آن در خیابان‌ها سرگردان می‌شوند. 
از طرفی آلودگی هوا هم دست از سر تهران بر نمیدارد و هر چند روز یک‌بار به سراغ پایتخت‌نشینان می آید. کارشناسان می‌گوید هرچه قدر مردم از خودروی شخصی استفاده کنند کیفیت هوا بهتر می‌شود البته اگر شرایط جوی یاری کند ولی علیرغم این موضوع شلوغی بیش از اندازه اتوبوس و مترو انگیزه مسافران را برای استفاده از حمل ونقل عمومی کاهش می‌دهد.
اکنون لازم است دستگاه‌های مختلف به این حوزه ورود یافته و چاره‌ای بیندیشند، چاره‌ای که فقط شعار نباشد و گرهی کور که سال‌هاست در حمل و نقل عمومی ایجاد شده را باز کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲