تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۱۱۹۲۳
قانونگذاران دموکرات در گزارشی به سنای آمریکا، با بیان اینکه رئیس‌جمهور این کشور سوگند خود را شکسته، از سنا خواستند او را استیضاح کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازقانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بامداد یکشنبه گزارشی ۱۱۱ صفحه‌ای درباره ادله خود جهت استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را برای مجلس سنا شرح دادند.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» دموکرات‌ها در این گزارش تاکید کردند که ترامپ با شکستن سوگند خود (ریاست‌جمهوری) به اعتماد عمومی خیانت کرده و باید از قدرت کنار گذاشته شود.
در این گزارش اظهارات و شهادت‌های علنی و خصوصی ده‌ها شاهد از جمله سفرای آمریکا در کشورهای مختلف، مسئولان امنیتی و دولتی عالی‌رتبه، ذکر شده که همگی نگرانی‌های خود را از تعاملات ترامپ با اوکراین و درخواست عمل متقابل بیان کردند.
به نوشته آسوشیتدپرس، هدایت‌کنندگان طرح استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا در این گزارش آورده‌اند که مدارک محکمی از «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت در تحقیقات کنگره» توسط ترامپ وجود دارد.
این گزارش ۱۱۱ صفحه‌ای سپس خطاب به مجلس سنا، که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان و هم‌حزبی‌های ترامپ است، می‌گوید اکنون باید دید آیا اعضای سنا اعمال غیرقانونی ترامپ را می‌پذیرند و به وظیفه خود در چارچوب قانون اساسی آمریکا عمل می‌کنند یا خیر.
«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد بیست‌وششم دی ماه، قطعنامه حاوی بندهای استیضاح ترامپ را امضا و آن را تحویل مجلس سنا کرد.  پلوسی هنگام امضای بندهای استیضاح ترامپ گفت: «امروز ما تاریخ‌ساز می‌شویم. هیچ‌کس مافوق قانون نیست».
مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۸ آذرماه با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح «دونالد ترامپ» را به تصویب رساند تا او سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب بگیرد که استیضاح می‌شود. 
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر این دو بند رأی‌گیری کردند. ابتدا بند «سوءاستفاده از قدرت» به رأی گذاشته شد که با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف مورد موافقت قرار گرفت. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه که به اتهام «ممانعت در تحقیقات کنگره» مربوط می‌شد را نیز به تصویب رساندند. این بند با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسید. 
در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیات منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (۶۷ نفر) باید به عزل او رای دهند؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا در شرایط عادی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با این حال در جریان استیضاح، دموکرات‌ها فرصت آن را خواهند داشت تا با نقد جدی عملکرد ترامپ، رای او را در انتخابات ۲۰۲۰ بشکنند.
نظرسنجی دانشگاه «کویینیپاک» نیز نشان می‌دهد ۵۱ درصد از مردم آمریکا از تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و تبدیل شدن وی به سومین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور که استیضاح می‌شود، حمایت می‌کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲