کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شرکت‌های دانش بنیان باید اشتغال زایی کنند

29 دی 1398 ساعت 11:00

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: شرکت‌های موجود در کشور به خصوص دانش بنیان‌ها باید باعث اشتغالزایی و کارآفرینی نیروی انسانی شوند اما این اتفاق هنوز در کشور نیفتاده است.


به گزارش بلاغ به نقل ازبابک شکری معاون پژهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار  با بیان اینکه اقتصاد در کشور باید با دولت، صنعت و دانشگاه اتفاق بیفتد،چرا که این مدل در کشورهای مختلف دنیا تبیین شده و در حال انجام است،‌گفت: امروز قدرت اقتصادی و علمی در کشوری شکل می‌گیرد که مدل سه‌گانه آن به خوبی پایه‌ریزی شده باشد که در این رابطه باید بگویم در حال حاضر دانشگاه در کشور ما قدرتی ندارد. 
* نسبت شرکت‌ها در ارتباط با فناوری زیاد نیست
وی افزود: امروز باید تمرکز از وزارت علوم بر روی دانشگاه‌ها برداشته شود و در درون دانشگاه تصمیم‌گیری‌های مختلف علمی، اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد. در کشور ایران ما ۱۰۰ هزار شرکت داریم اما در کشورهای اروپایی نزدیک به یک میلیون شرکت وجود دارد که از این تعداد شرکتی که در کشور موجود هستند نسبت شرکت‌ها در ارتباط با فناوری زیاد نیست و بیشتر آنها در حوزه خدماتی فعالیت می‌کنند. ما برای اینکه نوآوری در درون دانشگاه شکل بگیرد باید همانند کشورهایی مانند سوئد، اسپانیا، انگلستان و آمریکا شرکت‌های خود را به صورت منطقه‌ای تقسیم‌بندی کرده و فعالیت‌های آنها را براساس نیاز هر نقطه از کشور تبیین کنیم.

*  تمرکز اقتصاد ایران اکنون بر حوزه نفت است
شکری ادامه داد: دانشگاه‌های ما اکنون الگوی خاصی برای فعالیت‌های خودشان ندارند و تمرکز اقتصاد ایران اکنون بر حوزه نفت است و متاسفانه از ۱۰۰ هزار شرکت که در کشور وجود دارد دو درصد آنها در فناوری بالا کار می‌کنند و بقیه آنها  متوسط و در سطح پایین هستند. 
* شرکت‌های دانش بنیان باید اشتغال زایی کنند
وی تصریح کرد: شرکت‌های موجود در کشور به خصوص دانش بنیان‌ها باید باعث اشتغالزایی و کارافرینی نیروی انسانی شوند اما این اتفاق هنوز در کشور نیفتاده است و ما همچنان از نسخه‌ کشورهای دیگر الگو برداری می‌کنیم چرا که خودمان هیچ الگویی نداریم و درنتیجه نمی‌توانیم به نیاز جامعه پاسخ دهیم. 
* ایده ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۶۰ اتفاق افتاد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: ایده ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۶۰ اتفاق افتاد اما این ایده در دهه ۹۰ شکل گرفت. اکنون باید براساس الگوی سه‌گانه  فعالیت‌های خود را سطح‌بندی کنیم که این الگو زمانی می‌تواند مطلوب واقع شود که در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود و به جای اینکه همه به دنبال دریافت تسهیلات از دولت باشند با انگیزه بالا خودشان درآمدزایی کرده و فعالیت‌های علمی را پیش ببرند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 411922

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/411922/شرکت-های-دانش-بنیان-باید-اشتغال-زایی-کنند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com