یک کارشناس بورس گفت: بورس تهران از ابتدای سال 1397 تا کنون از 4 برابر فراتر رفته است. بدین ترتیب بازده بورس تهران در این دوره از بازده دلار فراتر رفته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازسید فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  در مورد بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس تهران، افزود: بازده بورس تهران از ابتدای سال 1397 تا کنون از 4 برابر فراتر رفته است. بدین ترتیب بازده بورس تهران در این دوره از بازده دلار فراتر رفته است.
وی گفت: در حقیقت بخش واقعی و ویترین اقتصاد کشور توانسته با وقفه‌ای کوتاه، ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران خود را در نوسانات ارزی حفظ نماید و حتی بازده بیشتری عاید سازد. 
کارشناس بازار سرمایه گفت: از جمله اصلی ترین دلایل رشد بورس، افزایش قیمت دلار بوده است. همچنین رشد 13درصد هفته گذشته نیز به دلیل جبران کاهش هیجانی هفته پیش از آن تحت تاثیر مسائل سیاسی بوده است. با این حال، شاخص کل بورس در سطح معقولی قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی در مورد بررسی ارزش دلار بر شرکت های بزرگ صنعتی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی ، گفت: بیش از دو سوم این شرکتها به ارزش دلاری سال 1392 خود نیز نرسیده‌اند. لذا در مورد شرکت‌های بزرگ و سودآور وضعیت عادی و منطقی است. با این حال، در برخی از نمادهای کوچک و متوسط بورس و فرابورس و همچنین بسیاری از نمادهای بازار پایه موضوع فراتر بودن از ارزش ذاتی وجود دارد.
وی گفت: از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره براساس سیاست های بانک مرکزی و راه اندازی بازار باز سبب کاهش جذابیت بازار پول و بازار بدهی به عنوان بازار موازی سرمایه شده است، لذا سرمایه ها از آن بازارها در حال حرکت به بازار بورس است. 
حسینی در مورد سطح نسبت پی به ای (قیمت سهام به بازدهی) این گونه عنوان کرد که این رقم به عنوان شاخصی از وضعیت حبابی در وضعیت میانه است. بدین معنا که هر چند بالا نیست و اما چندان ارزان نیز نیست. به عبارت دیگر، بخشی از رشد بازار به دلیل افزایش سودآوری و بخشی دیگر به دلیل افزایش پولی که سهامداران به ازای هر واحد سود حاضر به پرداخت هستند، ناشی شده است.
وی این رشد را ناشی از کاهش نرخ بهره و خوش بینی فعالان دانست و گفت: هر چند کاهش نرخ بهره واقعا رخ داده است، اما افراط در خوش بینی می‌تواند به حباب منجر شود.
حسینی افزود: از سوی دیگر، قیمت های جهانی تقویت شده اند. به عبارت دیگر، علاوه بر افزایش قیمت ارز در ایران، قیمت‌های جهانی عمده محصولات مانند نفت و مشتقات آن و محصولات معدنی و فلزی رشد کرده است و طی هفته گذشته تحت تاثیر توافقات تجاری، رشد بیشتری نیز داشته‌اند. 
این کارشناس گفت:در سوی شرکت‌های دارایی محور، هیات دولت آیین نامه تجدید ارزیابی را تصویب نموده و بدین ترتیب معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی برای همه شرکت ها اعم از شرکت های با زیان انباشته مشمول ماده 141 قانون تجارت و سودده فراهم شده است که می‌تواند فرصت خوبی برای اصلاح ساختار مالی و بروز نمودن دارایی‌های شرکت‌ها باشد. 
وی در مورد فعالان حقیقی بورس گفت: سرمایه گذاران خرد بایستی توجه داشته باشند، بورس بیش از 315 درصد از ابتدای سال 1397 رشد کرده است و امکان تکرار چنین رشدی در صورت ثبات عوامل اقتصادی طی سال‌های پیشرو دشوار است. با این حال، سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ و سودآور همچنان جذاب است.
حسینی این را هم گفت که البته سرمایه گذاران خرد بایستی به چند نکته ساده توجه داشته باشند. بایستی آموزش‌های لازم و کافی در مورد بازار سرمایه را دیده باشند، توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار ، اطلاعات مالی شرکت ها و صنایع را داشته باشند و نسبت به ساختارهای بازار تسلط کافی داشته باشند. همچنین در هر شرایطی پیشنهاد می‌شود که پرتفوی متنوع از شرکت های مختلف از صنایع متفاوت و دارای مزیت اقتصادی داشته باشند. سرمایه زندگی و کسب و کار خود را وارد بازار سرمایه نکنند و با پس اندازهای خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند.
وی در مورد اثر رشد بورس در بخش واقعی اقتصاد، گفت: چند بحث در این زمینه وجود دارد، اولا شرکت های بورسی نماد شفافیت اقتصادی برای همه ذی نفعان هستند. ذی نفعان شرکت‌های بورسی اعم از سهامداران به عنوان مالکان شرکت ها و دولت به عنوان گیرنده مالیات هستند. سودآوری شرکت های بورسی طی دو سال اخیر تحت تاثیر عوامل بیان شده شامل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی در کنار افزایش تولید در برخی از شرکت های بورسی بین 2 تا 4 برابر شده است.ثانیا این شفافیت به نفع اقتصاد کشور است.
حسینی تاکید کرد: حمایت از حضور شرکت ها در شفاف ترین بخش اقتصاد می‌تواند به شفافیت مالی و اقتصادی و مشارکت مردم در کسب سودآوری منجر شود. از این رو، حمایت و خرید اوراق شرکت های پذیرفته شده در بورس در برنامه بازار باز ، مشابه برنامه های تسهیل کمی در اقتصادهای توسعه یافته می تواند به دسترسی برای تامین مالی این شرکت ها کمک نماید. همچنین امکان تامین مالی از طریق انتشار اوراق مرابحه و سایر اوراق اسلامی برای شرکت های سودده براساس ضریبی از سرمایه می تواند به سرمایه‌گذاری در افزایش تولید یا بهبود تولید منجر شود. ثالثا سرعت بخشی در ورود شرکت ها به بازار سرمایه در کنار فراهم سازی واگذاری سهام شرکت های دولتی و باقیمانده سهام دولت به صورت مستقیم یا به صورت ETF می تواند به عطش بازار برای خرید سهام پاسخ مناسبی دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲