کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش 3 برابری روزهای ناسالم و کاهش 12 برابری روزهای پاک در پاییزی که گذشت!

28 دی 1398 ساعت 11:00

مصرف بیش از سه برابر گازوییل در نیروگاه‌ها نسبت به پاییز ۹۷، افزایش سه برابری روزهای ناسالم و کاهش ۱۲ برابری روزهای پاک مشهد در پاییز امسال را به دنبال داشت، به طوری‌که مشهدی‌ها امسال فقط یک روز پاییزی هوای پاک استشمام کردند.


به گزارش بلاغ به نقل ازمعاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی  در گفت‌و‌گو با خبرنگار  در مشهد اظهار کرد: طبق داده‌ها و آمار موجود، مقایسه‌ای بین دو سال ۹۷ و ۹۸ از لحاظ تاثیر مخرب افزایش سرانه مصرف بنزین و گازوئیل در نیروگاه‌ها بر آلودگی هوای شهر مشهد در فصل پاییز انجام و نقش سوخت نیروگاه‌ها در افزایش آلودگی هوای پاییز امسال مشهد محرز شناخته شد.
 محمد عرفانی تصریح کرد: در پاییز سال ۹۷ حدود ۴۷ میلیون لیتر در نیروگاه‌ها گازوئیل سوزاندیم و در پاییز ۹۸ این رقم به عدد ۱۵۸ میلیون لیتر گازوئیل رسید.
وی ادامه داد: متاسفانه همان‌طور که از آمار مشخص است مصرف گازوئیل حدود سه و نیم برابر افزایش یافته، که نتیجه‌اش این می‌شود که تعداد روزهای هوای پاک در مقایسه با پاییز گذشته که ۱۲ روز بود، امسال به یک روز تقلیل پیدا کرد.
عرفانی ادامه داد: در پاییز سال ۹۷ ما شاهد وجود ۱۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بودیم اما متاسفانه این آمار در مدت مشابه آن در سال جاری به ۲۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش پیدا کرده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی با بیان اینکه این آمار نشانگر یک هشدار به ما جهت تدبیر در مصرف گازوئیل و سوخت مایع برای نیروگاه‌ها است، تاکید کرد: متاسفانه امسال با افزایش بیش از سه برابری مصرف گازوئیل تعداد روزهای ناسالم در شهر مشهد هم به سه برابر رسیده است.
تغییر سوخت نیروگاه توس به «مازوت» مورد تایید محیط زیست نیست
عرفانی با اشاره به مصرف سوخت مازوت از تاریخ  ۲۱ تا ۲۸ دی ماه در نیروگاه توس، خاطر نشان کرد: این تغییر سوخت به هیچ وجه مورد تایید محیط‌ زیست نیست و ماده ۲۳ قانون هوای پاک به صراحت تاکید دارد اگر نیروگاهی یک ماه تولید آلودگی داشت باید در سال ۹۸ یا سیستم فیلتراسیون را نصب کند و یا اقدام به تغییر نوع سوخت خود کند.
وی در ادامه سخنانش به ماده ۱۷ قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود: این قانون اداره استاندارد را موظف کرده تا شرکت‌هایی را جهت کنترل کیفی موتورخانه‌های گرمایشی انواع مراکز دولتی و خصوصی تعیین کند و در ادامه همین قانون آمده است اگر ارگانی و یا شخصی از شرکت‌های تحت‌نظر اداره استاندارد تمکین نکرد، این اداره باید جهت اقدامات قانونی و قضایی آنها را به محیط‌زیست استان معرفی کند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ موردی مبنی بر تخلف از سوی اداره استاندارد به محیط‌زیست اعلام نشده است بیان کرد: اگر همکاری و نظارت تمامی ارگان‌ها در کار نباشد متعاقب آن نیز نباید انتظار هوایی پاک و سالم برای شهرمان داشته باشیم.
عرفانی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی منابع متحرک تولید آلاینده همچون انواع وسایل نقلیه تصریح کرد: طبق دستورالعمل زمانی و مکانی قانون هوای پاک می‌توان با افزایش یک ساعته به ساعات کاری مراکز دولتی در طول هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه، کمک خوبی به کاهش تردد سفرهای درون شهری می‌شود که مربوط به جابه‌جایی شاغلین است .
وی افزود: با مدیریت سفرهای درون شهری از طریق این دستورالعمل زمانی و مکانی و توسعه خطوط بی آر تی و مترو می‌توان به کاهش بار آلودگی کمک کند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی با بیان اینکه گلوگاه آلودگی ۷۰ درصدی منابع متحرک، مراکز معاینه فنی است، متذکر شد: طبق اخبار بالغ بر ۴۰۰ هزار خودرو فاقد معاینه فنی شناخته شده‌اند از همین رو با همکاری خوبی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری مشهد صورت گرفته است سیستم شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های موجود در سطح شهر از ۲۹ دی ماه راه‌اندازی می‌شود‌.
عرفانی یادآور شد: با اجرای این طرح خودرو‌های فاقد معاینه فنی دیگر نمی‌توانند در سطح شهر تردد کنند زیرا به ازای هر روز تردد، مشمول ۵۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند.
وی ادامه داد: از دو سال گذشته تاکنون مراکز معاینه فنی را به طور جدی مورد نظارت قرار دادیم و پنج مرکز معاینه فنی متخلف را به محاکم‌ قضایی معرفی و احکام جزایی برایشان صادر شد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: برای کاهش بار آلودگی هوا تمام ارگان‌ها باید پای کار بیایند و رسیدگی به این مهم وظیفه یک دستگاه نیست، اما متاسفانه برخلاف پیگیری‌های انجام شده در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده، نظارت بر کار موتورخانه‌های گرمایشی و تامین گاز برای سوخت نیروگاه‌ها، از جمله مواردی است که ضعیف عمل شده است.
گفتنی است؛ معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی در ابان ماه امسال، از تغییر سوخت نیروگاه توس از مازوت به سوخت پاک خبر داده بود و از تأثیر آن بر کاهش آلودگی هوای مشهد گفته بود اما حالا نیروگاه به بهانه سرما و افزایش مصرف گاز توسط بخش مسکونی و اداری، این منم منبع آلوده را دوباره به چرخه تولید برق بازگردانده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 411836

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/411836/افزایش-3-برابری-روزهای-ناسالم-کاهش-12-پاک-پاییزی-گذشت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com