مدیر سابق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه امکان دانلود و حتی تحلیل اطلاعات جعبه سیاه در ایران با حضور همه طرف‌های خارجی به آسانی وجود دارد، گفت: تجیزات دانلود جعبه سیاه بسیار کوچک و قابل انتقال به ایران است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازیک مدیر سابق سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌‌وگو با خبرنگار  در پاسخ به این سؤال که آیا انتقال جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده به کشوری دیگر برای بازخوانی طبق قوانین ایکائو است؟ بیان کرد: ‌از روز اول هم به دوستان هشدار دادیم که جعبه‌های سیاه باید در ایران پیاده‌سازی و بازخوانی شود.
وی با تأکید بر اینکه تغییر پارامترها‌ توسط طرف خارجی دور از ذهن نیست، اضافه کرد: نکته اساسی در احتمال حمله سایبری و حتی وجود دستگاه‌های سایبری در هواپیمای سانحه دیده است، تحلیل دقیق پارامترها، امکانِ پی بردن‌ به این موارد را ممکن می‌کند، ولی اگر کشور ثالث احتمالا قصد سوئی کند و این پارامترها را تغییر دهد، مشکل اساسی پیش می‌آید.
مدیر سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به درخواست کشور اوکراین برای بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ 737 در همان کشور، اظهار کرد: اصولا کشور اوکراین در ارتباط با بررسى سانحه هوایی، کشور پیشرفته‌ای نیست.
وی تأکید کرد: امکان دانلود و حتی تحلیل اطلاعات جعبه سیاه در ایران با حضور همه طرف‌های خارجی به آسانی وجود دارد؛ تجهیزات دانلود جعبه سیاه بسیار کوچک و قابل انتقال به ایران است ضمن آنکه نرم‌افزارهای مورد نیاز در این‌باره هم قابلیت نصب در هر رایانه‌ای دارد.
مدیر سابق سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در راستای جلوگیری از تغییر در پارامترها، سازمان هواپیمایی ایران پیشنهاد دهد‌ حد‌اقل دانلود و تحلیل اطلاعات جعبه سیاه در ایران انجام شود.
وی اضافه  کرد: با این حال پردازش اطلاعات جعبه سیاه در کشور ثالث هم ممکن است ولی ایران بهتر از هر جای دیگری است.
این مدیر سابق سازمان هواپیمایی تأکید کرد: ‌بند 3.1.3 از سند شماره 10084 ایکائو ‌مقرر کرده است در شرایط وجود ریسک ایمنی ناشی از مسائل نظامی، نوتم (اطلاعیه هوانوردی) صادر و تدابیر ایمنی لازم در نوتم اتخاذ ‌شود.‌
وی ادامه داد: در بند 3.1.6 از سند مذکور گفته شده است صرفا زمانی که نتیجه ارزیابی ریسک نشان دهد که ریسک در سطح قابل قبول است، اجازه پرواز باید داده شود.
مدیر سابق سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: دربند 3.1.7 گفته شده که سازمان هواپیمایی کشوری زمانی که یک تهدید یا احتمال یک تهدید را می‌دهد برای ایجاد محدودیت پروازی از بخش نظامی و بخش ‌های دیگر در ارزیابی ریسک، درخواست کمک کند اما در بروز سانحه بوئینگ 737 از ظواهر این گونه برداشت می شود که نه ارزیابی ریسکی انجام شده و نه از بخش نظامی درخواستی شده است در حالی که سند ایکائو می‌گوید از بخش نظامی در ارزیابی ریسک کمک گرفته شود.
وی تأکید کرد: در حمله اخیر به پادگان عین‌الأسد کشورهای دیگر به محض اینکه احتمال شرایط نا ایمن را دادند پروازهای خود را به ایران قطع کردند و اتحادیه اروپا پرواز هواپیماهای خود را در ارتفاع کمتر از 25 هزار پای‌ در ایران با یک اطلاعیه قطع کرد‌ چون ایمنی وظیفه اصلی آنها است و به آن عمل می‌کنند‌.
 روز چهارشنبه 18 دی‌ماه بود که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز 752 در ساعت 6:12 ‌از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران دچار حادثه شد و سقوط کرد.
هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بود‌ که همه سرنشینان آن جان باختند؛ اغلب مسافران این پرواز یعنی حدود 140 نفر ایرانی بودند.‌





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما