معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور از تصرف ۲۰ درصد کل سواحل شمال توسط دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی خبر داد و گفت تا ۶ ماه آینده تمامی سواحل رفع تصرف می‌شوند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنشست مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در تالار غدیر استانداری گیلان به ریاست استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برگزار شد.
کاهش قابل ورود آلاینده‌ها به تالاب انزلی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه اقدامات لازم جهت پیشگیری به ورود فاضلاب و رسوب به تالاب اظهار کرد: در راستای جلوگیری از فاضلاب از مجموع  فاضلاب‌ها در حال حاضر ۲۱ میلیون تن فاضلاب به تالاب می‌ریزد که بنا بر پیش‌بینی‌ها این مقدار در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ میلیون تن کاهش پیدا می‌کند. 
علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به اینکه نیاز به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع ملی است تا ورود رسوبات و فاضلاب‌ها به تالاب‌ها را کاهش دهیم، افزود: علاوه بر این اقدام که به نظر ضروری نیز هست، اقداماتی در زمینه منابع طبیعی و محیط‌زیست جهت جلوگیری از رسوب به تالاب در حال انجام است. 
بررسی احیا تالاب انزلی با حضور جهانگیری در گیلان
البته به گفته بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، تالاب انزلی بنا بر گفته کارشناسان نهایتاً تا ۱۰ سال آینده خشک خواهد شد اما به‌زودی موضوع بررسی وضعیت تالاب انزلی طبق گفته معاون محیط‌زیست کشور هفته آینده توسط معاون اول رئیس‌جمهور در گیلان برگزار می‌شود.
معاون امور عمرانی استاندار همچنین با اشاره به وضعیت پسماند گیلان بیان کرد: چندین شهر ازجمله رودسر، تالش و آستارا دارای دستگاه زباله‌سوز هستند و در تلاشیم تا دستگاه  زباله‌سوز ۶۰۰ کیلوواتی را در سراوان رشت و یک دستگاه زباله‌سوز در لنگرود ایجاد کنیم.
۷۶ کیلومتر از سواحل گیلان تحت تصرف دستگاه‌های دولتی​
وضعیت سواحل گیلان از دیگر موضوعاتی بود که معاون استاندار مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد که بالغ‌بر ۷۶ کیلومتر از سواحل گیلان تحت تصرف دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی است که نسبت به سواحل استان‌های شمالی کمتر بوده اما لازم است حریم۶۰ متری سواحل به کمک همه دستگاه‌ها ازجمله منابع طبیعی آزادسازی شود.
بهره‌مندی ۱۱ روستای حاشیه سد لاسک شفت از گاز طبیعی​
اکبری مقدم در ادامه به تشریح بازدید معاون توسعه منطقه‌ای وزیر کشور نیز اشاره کرد و گفت: طی بازدیدی که طی روزهای گذشته از محل احداث سد لاسک در شهرستان شفت داشتیم مقررشده تا ۱۱ روستا از ۱۲ روستای حاشیه‌ای سد لاسک از گاز شهری بهره‌مند شوند. 
وی همچنین با اشاره به راه ملاسرا، شفت، زنجان نیز افزود: این راه گره زیست‌محیطی دارد و قرار شده طی هفته‌های آینده اقداماتی در حوزه عمرانی و بازگشایی محور شفت به زنجان آغاز شود.
۲۰ درصد کل سواحل شمال در تصرف دستگاه‌های دولتی هستند/ رفع تصرف کل سواحل شمال تا ۶ ماه آینده
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور نیز با اشاره به به بازدید میدانی از منطقه سراوان اظهار کرد: نتیجه تلاش‌ها این بوده که اعتباری برای سراوان در نظر گرفته شود تا هر چه سریع‌تر این منطقه از آلودگی‌های زیست‌محیطی رهایی پیدا کند هرچند نتیجه و اثربخش بودن اقدامات در این زمینه مستلزم همکاری‌ها جانبه است.
دین‌پرست با اشاره به اینکه آمارهای تصرفات سواحل در کشور تنها در دست رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری است، تصریح کرد: اما در شمال کشور می‌توان اعلام کرد که ۱۸۰ کیلومتر به مساحت ۹۸۰ هکتار یعنی ۲۰ درصد سواحل شمالی تحت تصرف قرار دارد، البته همه این تصرفات غیرقانونی نیست که نمونه آن‌ها گمرکات، نهادهای امنیتی و سایر بخش‌های دریایی است و طی ۶ ماه آینده همه دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی باید تصرفات غیرقانونی را آزاد کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفته پس از مازندران، گیلان دومین استانی است که بیشترین تصرفات در آن صورت گرفته و تا دو ماه آینده ریز تصرفات دستگاه‌ها به تفکیک استان‌ها منتشر خواهد شد.
ممانعت معاون وزیر کشور از هرگونه سرمایه‌گذاری در شهرک کشاورزی سیاهکل
دین‌پرست با اشاره به بازدید خود از شهرک کشاورزی سیاهکل بیان کرد: به سرمایه‌گذار اعلام کردم تا هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در منطقه انجام ندهد چون شرایط فراهم کردن زیرساختی نظیر آب، گاز و برق در آن مشخص نیست و صرفاً سرمایه‌گذاری در آن هدر دادن منابع است.
مسؤولان گیلان سریعاً تکلیف شهرک کشاورزی سیاهکل را مشخص کنند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور تأکید داشت تا هر چه سریع‌تر کارگروه مشخص تشکیل شود تا ظرف یک هفته تکلیف منطقه و سرمایه‌گذار را مشخص کند و مشکلات را به دستگاه‌های بالادستی محول نکند چون وی معتقد است هر مسؤولی که در جایگاه خود نشسته نماینده وزارت خانه خود است و حق ندارد اعلام کند که باید از وزارت خانه تعیین تکلیف کند، بلکه خودش باید تصمیم بگیرد و سرمایه‌گذاران را معطل نکند.
ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفری با حمایت دولت در ایجاد شهرک کشاورزی سیاهکل 
رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر شهرستان سیاهکل در ایجاد شهرک کشاورزی و گلخانه‌ای اظهار کرد: نیمی از گلخانه‌های گیلان در این شهرستان واقع‌شده و در صورت رفع موانع و تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری می‌توان با ۵۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری که آماده شروع به کار هستند، حداقل ۵۰۰ شغل ایجاد کرد.
به گفته ذبیح نیکفر مشکلاتی نظیر تخصیص آب، صدور سند، قطع درخت و آماده کردن زمین موانع ای هستند که عمدتاً توسط‌های متولی ایجاد می‌شود.
حذف واردات برنج از مهم‌ترین درخواست‌هایی بود که این نماینده مجلس خطاب به معاون اقتصادی وزیر کشور مورد تأکید قرار داد و با برشمردن ظرفیت‌های کشاورزی گیلان ازجمله تولید برنج خواست تا مسؤولان ارشد دولت دست کشاورزان را بگیرند.
دولت تکلیف منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان را تعیین کند
نیکفر پس از تأکید بر دولت مبنی بر تکمیل سدهای در دست ساخت ازجمله سد دیلمان بر ضرورت توجه دولت بر تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان تأکید داشت و گفت که حدود یک دهه از این منطقه نام برده می‌شود اما عملاً هیچ اقدامی نمی‌شود درحالی‌که سرمایه‌گذاران آماده سرمایه‌گذاری در آن هستند.
دولت چوب لای چرخ سرمایه‌گذاران می‌گذارد
نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در مطلع سخن انتقاداتی را نسبت به دولت در بخش سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری مطرح کرد.
به گفته محمدصادق حسنی تجربه نشان داده که سرمایه‌گذار تمام دارایی خود را به استان می‌آورد اما با چوب گذاشتن لای چرخ از سوی دستگاه‌ها، سرمایه‌گذار تنها سرمایه خود را هدر می‌دهد.
متضرر شدن کشاورزان و منفعت بردن رانت‌خواران از سیاست‌های تعرفه‌ای دولت
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین با اشاره به تصمیمات غلط دولت در تغییر تعرفه واردات برنج و متضرر شدن کشاورزان گفت: دولت افزایش تعرفه و استفاده از منابع آن در امورات خود علاوه بر ضربه زدن به کشاورز موجب فراهم کردن شرایط مطلوب برای رانت‌خواران شده است.
استعفای وزیر جهاد نتیجه چهار سال تلاش نماینده رشت
به گفته حسنی طی این چهار سالی که نماینده مجلس بوده تلاش خود را برای بهبود وضعیت برنج و ارتقای معیشت کشاورزان به‌کاربرده اما نتیجه این تلاش‌ها استعفای وزیر سابق جهاد کشاورزی بوده است.
ابهام نماینده رشت از مخالفت استاندار با شروع به کار هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان
نماینده مردم در مجلس دهم همچنین به موضوع منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان اشاره کرد و گفت: برای من ابهام وجود دارد که چرا علیرغم شرایط کافی و احکام موجود، چرا استاندار اجازه نمی‌دهد هیئت‌مدیره شروع به کار کند.
در کل کشور از هر استان یک شهرستان محروم و کم برخوردار به‌عنوان شهرستان محروم از سوی وزارت کشور برگزیده‌شده تا با به‌کارگیری تصمیمات موردی در حوزه اشتغال و توسعه اقدامات عاجلی در آن ایجاد شود که از استان گیلان، شهرستان شفت، کاندیدای این طرح توسعه‌ای است.
مستقر نبودن برخی از ادارات در شفت ازجمله دلایل محرومیت این شهرستان
فرماندار شفت با اشاره به اینکه این شهرستان از محروم‌ترین شهرستان‌های محروم کشور است گفته که اقدامات خوبی در زمینه محرومت زدایی در آن صورت گرفته اما شرایط در این شهرستان بغرنج است.
به گفته سید محسن موسوی شرایط توسعه‌ای در شفت کمتر ایجادشده که یکی از آن توسعه ادارات اداره کل در این منطقه است و عموماً ادارات در شفت به‌عنوان نمایندگی و یا دفتر اداره می‌شوند که یک مسؤول، یک رانند و یک آبدارچی دارند.
نماینده عالی دولت محروم‌ترین شهرستان گیلان گفته چطور در اداره‌ای همچون میراث فرهنگی که یک نیرو دارد و یا در بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حضور و فعالیت چندانی ندارد نمی‌توان پروژه بزرگ تعریض راه ملاسرا شفت را اجرا کرد.
موسوی می‌گوید شفت در تولید شیلات رتبه سوم را در استان دارد اما از داشتن اداره شیلات محروم است و برای توسعه همه‌جانبه در شفت ابتدا باید مصوبات اجرایی و ثانیاً باید اعتبارات توسعه‌ای در این شهرستان محروم دو برابر دیده شود.
به‌جز شفت، چند تن از فرمانداران گیلان نیز به مشکلات عمه حوزه تولید، رونق اقتصادی، موانع و چالش‌های پیش رو صنایع ازجمله عدم همکاری بانک‌های عامل با آن‌ها ارائه کردند و مقر شد در اسرع وقت نسبت به آن‌ها با تشکیل کارگروه‌های تخصصی چاره‌اندیشی شود.
سهم ناچیز ایران در صادرات به روسیه/ ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به بازرگانان برگردد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز در این نشست مشترک اعلام کرد که تاکنون ۵۶ جلسه شورای گفت‌وگو در گیلان برگزارشده که ۵۰ نشست آن ملی بوده و این استان رتبه ۱۱ کشور را دارد.
به گفته هادی تیزهوش تابان نگرانی‌های خاصی در مبحث اوراسیا ازجمله تجارت با روسیه وجود دارد که سه برابر صادرات از سوی روسیه به ایران یکی از آن‌ها است و دلیل آن نیز عوارض و مالیات‌هایی هست که بر تجارت در آن وضع می‌شود درحالی‌که صادرات محصولات کشاورزی در اوراسیا باید معاف شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان  گفته در حال حاضر سهم ما از صادرات به روسیه حدود ۰.۲۲ است و می‌توان گفت تقریباً هیچ صادراتی به آن نداریم و مشکل دیگری در آن جلوگیری از برخی صادرات در بخشی از کالاها با بهانه تنظیم بازار است.
طبق بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی که باید درون‌گرا و برون‌نگر باشد، صادرات باید با هدف سهم پایدار در بازار هدف برنامه‌ریزی شود اما با وضعیت کنونی ممکن نیست درحالی‌که ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی گیلان باید به بازرگانان برگردد و این اتفاق در کمیسیون تلفیق در حال وقوع است و لازم است اقداماتی اندیشیده شود تا ارز دو سال گذشته نیز به تجار برگردد.
وجود ۲۰۰۰ واحد غیرفعال در گیلان/ بیشترین واحدهای تعطیل گیلان در رودسر مستقرند
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود به بخشی از تکالیف دولت بر فرمانداران در زمینه احیا واحدهای تولیدی اشاره  کرد.
به گفته دین‌پرست بالغ‌بر ۱۵ هزار بنگاه اقتصادی در گیلان وجود دارد که بالغ‌بر ۱۳ هزار از آن فعال هستند که بیشترین واحدهای فعال در رشت، صومعه‌سرا و شفت است. 
شهرستان‌های رودسر، رضوانشهر و ماسال کمترین واحدهای فعال و شهرستان‌های صومعه‌سرا ، سیاهکل و شفت به ترتیب کمترین واحد راکد را دارند.
۲۰۰۱ واحد غیرفعال در استان وجود دارد که باید آن‌هایی که توانایی فعال شدن را دارند تعیین تکلیف شوند و از همه مهم‌تر واحدهای تملک شده از سوی بانک‌ها بنا بر دستور رئیس‌جمهور باید به چرخه تولید برگردند.
گفتنی است در لنگرود، صومعه‌سرا و انزلی به ترتیب بیشترین واحدهای تحت تکلف بانک‌ها وجود دارد که به دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور باید واحدهایی که تکلف شده‌اند و فعال نیستند به چرخه تولید برگردند.
رتبه نخست گیلان در تصویب سرمایه‌گذاری خارجی
استاندار گیلان نیز در این نشست گفت که کارگروه‌های تخصصی در گیلان اثرات خوبی داشته و یکی از آن‌ها رتبه نخست گیلان در تصویب سرمایه‌گذاری خارجی است.
نرخ ۴۸ درصدی مشارکت اقتصادی در گیلان 
به گفته ارسلان زارع نرخ مشارکت اقتصادی گیلان در نخستین فصل امسال بالغ‌بر ۴۸ درصد و بالاتر از نرخ متوسط کشور و همچنین در شاخص فضای کسب‌وکار رتبه دوم کشور را داریم هرچند معتقدیم با ظرفیت‌های موجود در گیلان می‌توان بستر مناسبی برای ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای ایجاد کرد.
مدیران در دستیابی به کاهش نرخ بیکاری در گیلان تلاش کنند
استاندار گیلان تأکید کرد که باید بتوانیم بیکاری را در گیلان کاهش بدهیم و مجدداً وعده داد که تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ گیلان به هشت درصد خواهد رسید و انتظار است همه مدیران ازجمله بانک‌ها در انجام امور و مطالبات بخش خصوصی و فعالان بخش خصوصی انعطاف بیشتری داشته باشند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴