کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

خودکفایی اندک در محصولات کشاورزی ننگ بزرگی برای کشور است

خبرگزاری فارس , 24 دی 1398 ساعت 23:47

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با ‌اشاره به خودکفایی اندک محصولات کشاورزی گفت: عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی کشور است.


به گزارش بلاغ، عباس کشاورز در مراسم تقدیر از 166 نمونه ملی کشاورزی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد اظهار داشت: عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی کشور است و اصلا پذیرفته نیست. تمام عزم ما باید برای افزایش این محصول در کشور باشد.

وی کاهش تولید روغن در کشور را جزو مشکلات خاص مطرح کرد و گفت: ما برنامه‌ داریم که طی دو سال آینده ضریب خودکفایی در روغن به 28 درصد و طی پنج سال آینده به 50 درصد برسد.

گفتنی است، کشور حدود 90 درصد برای تامین روغن وابسته به واردات است و علیرغم برنامه‌هایی که وزارت کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی 70 درصدی داشته، تاکنون هیچ‌کدام از آنها عملی نشده است. وابستگی به روغن وابستگی به خوراک دام هم ایجاد می‌کند که خوراک دام حدود 70 درصد در قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی موثر است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به بسته دیم‌کاری وزارت جهاد کشاورزی‌اشاره کرد و افزود: ما با اجرای بسته دیم‌کاری در کشور در پهنه 10 میلیون هکتار می‌توانیم سالانه دو میلیون تن گندم، 800 هزار تن جو، دو الی سه میلیون تن علوفه و 700 هزار تن دانه روغنی از طریق دیم‌کاری به ظرفیت تولید محصول کشور بیفزاییم.

وی در ادامه به نقش خاک و اهمیت آن در کشاورزی‌اشاره و بیان کرد: ما در سال‌های گذشته متاسفانه به حفاظت از جنگل‌ها بی‌توجه بوده‌ایم و از همه خواهش می‌کنم در طول دوره احیا هیچ نظریه‌ای برای جنگل‌ها ندهند. باید در برنامه‌ریزی کشاورزی باید روی خودکفایی گندم نیز کماکان اصرار کنیم.

همچنین، سید رضا تقوی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی در کشور باید علمی باشد و ما برای آنکه بتوانیم غذای 150 میلیون جمعیت را در آینده تامین کنیم، هیچ راهی جز این نیست. در فرهنگ اسلامی تولید بسیار باارزش است و کسی که در این عرصه برای خانواده خود زحمت می‌کشد مثل مجاهد در میدان جنگ است.

وی افزود: تولید باعث افزایش قدرت ملی می‌شود و ثروت ملی تنها به واسطه تولید افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تولید در کشور به دینداری مردم هم کمک می‌کند و در احادیث بسیار است که اگر کسی امکان تولید داشته باشد ولی به سراغ آن نرود، از رحمت خدا به دور است.
 


کد مطلب: 411592

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/411592/خودکفایی-اندک-محصولات-کشاورزی-ننگ-بزرگی-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com