تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۴۱۱۴۴۱
مرکبات مازندران روزانه با ۵ تا ۱۰ کانتینر به کشور‌های حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و نیز روسیه، هندوستان و عراق صادر می‌شود.
۰
plusresetminus
صادرات روزانه 10 کانتینر مرکبات مازندران به کشور‌های حاشیه دریای خزر
به گزارش بلاغ، درختان که از سنگینی بار خود سر خم کرده اند حالا پیش باغبان رویشان سفید است. در میان گرگ و میش سپیده دم باغداران همراه با کارگران به باغ هایشان می‌روند تا بار را از دوش درختان بردارند و در سبد‌های سفید و آبی بچینند.
 
کلثوم خانم که سرکارگر بانوان بارچین است می‌گوید: ساعت ۶ صبح برای بارچینی راهی باغ می‌شویم و تا ساعت ۳ بعدازظهر مشغول چیدن پرتقال‌ها هستیم.

وی افزود: برداشت مرکبات در باغ‌ها از نیمه شهریور ماه آغاز شده و تا اواخر دی ادامه دارد. کلثوم خانم می‌خواهد وقتی پرتقال‌ها فروخته شد و پولشان را گرفت آن را برای عروسی پسرش خرج کند.

برداشت مرکبات هم سخت است و زیبا، سخت، چون دستان خاله سکینه که دیگر خیلی زنانه نیست.
 
کار می‌کنم تا دستم پیش کسی دراز نشود. این را خاله سکینه می‌گوید. بانویی که در طول سال یا در باغ مردم مشغول بارچینی یا در زمین‌های کشاورزی مشغول نشا و برداشت برنج است.


پرتقال دومین محصول کشاورزی استان پس از برنج است که امسال به خاطر شرایط خوب آب و هوایی از کیفیت مناسب برخوردار است و تا کنون ۸۰ درصد محصولات نیز از باغ‌ها برداشت شده اند.

ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این باره می‌گوید: تولید مرکبات در مازندران امسال افزایش ۱۰ درصدی داشته که در بعضی از باغ‌های استان نیز این میزان افزایش به ۳۰ درصد هم رسیده است.

وی افزود: مرکبات مازندران روزانه با ۵ تا ۱۰ کانتینر به کشور‌های حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و نیز روسیه، هندوستان و عراق صادر می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به نزدیک شدن پایان فصل برداشت می‌گوید: پیش بینی می شود برداشت مرکبات امسال به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.
 
انبار‌های مازندران مملو از مرکبات
سه نسل آقای چوپانی باغدار هستند و این باغدار سالهاست علاوه بر پرورش مرکبات به کار سورتینگ و بسته بندی آن‌ها هم مشغول است.
 
چوپانی می‌گوید: ما بیش از ۲ برابر سال گذشته میوه ذخیره شده در انبار داریم که این میزان هم بازار داخلی را تامین می‌کند هم راه را برای صادرات هموار کرده است.
 
زمستان فصل درخشان شمالی هاست. با زنبیل‌های پر شده از مرکباتی که نسیم، لابه لای برگ‌ها تکانشان می‌دهد تا چیده شوند و سفر شگفت انگیزشان را به سراسر ایران آغاز کنند.

 صالحی یکی از سورتینگ داران ساروی می‌گوید: روزانه ۳۰ تن مرکبات را بارگیری کرده و به تهران، تبریز و شهرستان‌های دیگر ارسال می‌کنیم.
سفره همسایگان ایران با صادرات مرکبات مازندران رنگارنگ شد
 باقری یکی دیگر از سورتینگ داران مرکز استان است که علاوه بر استان‌های کشور، مرکبات را به کشور‌های همسایه هم صادر می‌کند.

وی می‌گوید: از زمان فصل برداشت مشغول صادرات مرکبات به کشورهای عراق، روسیه و آذربایجان بودیم و آخرین ارسال ما ۱۰ تن پرتقال به عمارات بوده است.
 
صدای پای نوروز هزار رنگ شاید کمی دور باشد، اما همین نزدیکی‌ها ۳۰ هزار تن مرکبات زرد و لیمویی و نارنجی در حال بسته بندی هستند تا سفره‌های نوروزی ایرانیان را نقاشی کنند.

۱۲۰ هزار باغدار مازندرانی محصول ۱۱۲ هزار هکتار باغ‌های مازندران را برداشت می‌کنند تا کام مردم در فصل سرد سال، شیرین شود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴