تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۱۱۴۱۸
سخنگوی شورای نگهبان توضیحاتی درباره جزئیات روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازعباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: تعدادی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند و ثبت نام شان به صورت رسمی برای ما ارسال شد ۱۶ هزار و ۳۳ نفر بود که اینها در مرحله مقدماتی - که مرحله هیئت‌های اجرایی است- مورد بررسی قرار گرفتند که تعدادی از آنها در همان مرحله انصراف دادند و بیش از ۸۰۰ نفر انصراف دادند.
وی افزود: تعدادی از افراد هم صلاحیتشان مورد تایید واقع نشد و بیش از ۱۳۰۰ نفر بودند، اینها همگی در مرحله هیئت‌های اجرایی صورت گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: کسانی‌که شکایتی نسبت به آراء هیئت های اجرایی دارند  در مجموع سایر افراد هزارو سیصد هزار نفر هستند که ما باید بررسی کنیم، بنابراین مجموعاً صلاحیت بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را هیئت های نظارت استانی هیئت های مرکزی و شورای نگهبان باید بررسی کنند. 
کدخدایی در همین رابطه عنوان کرد: موازین بررسی صلاحیت‌ها در هیئت اجرایی و هیئت های نظارت خیلی تفاوتی ندارد و بندهای مربوط به آن در قانون یکی است. ممکن است مدارک تحصیلی و جرم‌ها باشد که موجب سلب اجتماعی برای افراد می‌شود و تخلفات دیگری که در قانون ذکر شده است شامل علت‌های اصلی محسوب می‌شود.
وی درخصوص روند بررسی صلاحیت‌ها نسز بیان کرد: در مرحله‌ای که ما امروز به پایان رساندیم و مرحله دوم شروع شد، شامل هیئت های نظارت استانی بود یعنی هیئت های نظارت استانی ما، رسیدگی های خود را انجام دادند و طبق قانون از هیئت مرکزی نظارت باید کسب اطلاع کنند و نهایتاً نتایج را از طریق فرمانداری‌ها به افراد اعلام کنند.
قائم مقام شورای نگهبان در همین رابطه خاطر نشان کرد: از امروز به بعد ما یک فرصت پنج روزه برای شکایت داریم که البته ضمن آن هم رسیدگی به اعتراضات و شکایت ها هم وجود دارد که مجموعاً یک فرصت ۲۰ روزه است که شورای نگهبان از آرائی که هیئت‌های نظارت استانی نسبت به افراد صادر کردند می‌توانند بررسی کنند و اگر افراد اعتراض داشته باشند شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کند و بعد از آن ۲۰ روز نتیجه نهایی مرحله اول شورای نگهبان هم اعلام می‌شود.
کدخدایی در ادامه سخنانش تصریح کرد: از جهت روز و زمانی که هیئت‌های اجرایی رسیدگی شان به پایان رسید، رسیدگی ما در هیئت های نظارت آغاز شد و چیزی حدود دو هفته است که این رسیدگی‌ها را انجام می‌دهیم و البته زمان کمی است.
وی در همین راستا افزود: به هر حال ما تلاش داشتیم قانون انتخابات اصلاح شود و یکی از مشکلاتی که داریم همین وضعیت است. مجموعاً این زمان رسیدگی ها ۷۰ روز است، اما در این مرحله حدود دوهفته رسیدگی‌ها انجام شد که تعداد زیادی از کارشناسان ما برای تکمیل پرونده ها درگیر بودند و تمام نظارت‌های استانی ما برای برررسی صلاحیت‌ها درگیر بودند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد: بیش از یک میلیون برگ سند توسط کارشناسان ما مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: به هر حال مراجع چهارگانه گزارش‌هایی در خصوص افراد برای ما ارسال می‌کنند که این گزارش‌ها همراه اسنادی است مثلاً قوه قضاییه تصویر رای صادره خود را نسبت به فرد برای ما ارسال می کند. بنابراین اینها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.
کدخدایی گفت: گاهی هم افراد اعتراض دارند که ممکن است تشابه با اسمی بوده و یا اینکه دادگاه منع تعقیب صادر کرده است همه اینها اسنادی دادر که جای بررسی دارد، البته این اسناد رسمی مانند احکام قضایی خیلی راحت تر بررسی می‌شود گاهی بررسی گزارش ها سخت است مانند گزارش‌هایی در حوزه اقتصادی و مالی که باید بررسی کنیم فرد مرتکب تخلف شده است یا خیر. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲