تاریخ انتشارجمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۴۱۰۷۷۹
قلعه آمبر جیپور یکی از مکان های توریستی و تاریخی در هندوستان است که در شهر آمبر قرار دارد.
۰
plusresetminus
قلعه آمبر در کجا قرار دارد؟
قلعه آمبر جیپور یکی از مکان های توریستی و تاریخی در هندوستان است که در شهر آمبر قرار دارد. این شهر حدود 4 کیلومتر مساحت داشته و با شهر جیپور استان راجستان 11 کیلومتر فاصله دارد. سالیانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این  یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصلی شهر جیپور به حساب می آید. این شهر زیبا را فردی به نام میناس تاسیس کرده است. شهر بعدها به دست شخصی به نام «راجا من سینگ» اداره می شد. نام این شهر را از خدایشان که به عنوان آمبا شناخته می شد گذاشته اند. این شهر فی الواقع یک شهر حکومتی است. که در آن افراد  نظامی سکونت داشتند. این شهر روی کوهی بلند و استوار است که حتی دروازه شهر هم روی یک بلندی ساخته شده است. عناصر سبک معماری هندو در قلعه آمبر به کار رفته است که در قسمت های مختلف این قلعه به چشم می خورد. برج های بلند، دروازه های بزرگ با قطر زیاد، راه های سنگ فرش شده جلوه ویژه ای به این قلعه پر‌عظمت بخشیده است. آب دریاچه این کاخ از دریاچه مائوتا نشات می گیرد.

ویژگی‌های این بنا چیست؟
این قلعه  در تور هند بسیار زیبا را با ماسه سنگ های قرمز و سنگ مرمر ساخته اند که در ساختمان سازی آن زمان متداول بوده است. این کاخ در واقع بین دیوارهایی قرار دارد. از دیگر ویژگی های این بنا می توان به چهار سطح بودن آن اشاره کرد. این قلعه یک حیاط نیز دارد و اتاق هایی همچون دیوان عام که برای عموم مردم بود و دیوان خاص که اتاق خصوصی شاه بود در این کاخ وجود دارد. دیوان عام را با عنوان تالار بیرونی و دیوان خاص را با نام اندرونی نیز می شناختند.
قلعه آمبر یک دروازه به نام گانش داشت که در نزدیکی این دروازه معبدی مقدس برای رب النوع ها به نام شیلا ماتا بود. یک مجسمه خدای پیروزی در آنجا وجود داشت که از مرمر سیاه ساخته شده بود که در سال هزار و ششصد و چهار توسط فردی به نام «راجا مان سینگ» به این معبد آورده شده است و مجسمه رب النوع ها که نماد قدرت و دانش آنها است در ورودی معبد با نقره بر روی آن کنده کاری شده است.

این بنا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
این قلعه دارای 6 محل مهم بوده که از با اهمیت ترین آنها می توان به کاخ آیینه که نام دیگر آن جای مندیر است و همچنین شاک نیواز اشاره کرد. در این اتاق بسیار هوای خنک می پیچید زیرا آب نمایی در آنجا قرار داشت که باد را دو چندان خنک تر می کرد. علت نام گذاری این قلعه به آمبرجیپور این است که دارای این کاخ های باشکوه است.

چه کسانی در این قلعه زندگی می کردند؟
قبیله هایی همچون راجپوت که جزو خانواده ثروتمندان محسوب می شدند در آن کاخ ها اقامت گزیده بودند. یک مکان مقدس در نزدیکی این قلعه وجود داشت که این بنا بسیار برای هندوها مقدس بوده است.

راه های رفتن به این مکان چیست؟

این قلعه هنگامی که خاندان هاچکاوا حکومت می کردند ساخته شد. اگر می خواهید به این بنای زیبا سر بزنید می توانید از دو راه اقدام کنید، اولین راه رفتن با جیپ است که رایگان است. و دومین راه که بسیار هم هیجان انگیز و جالب است رفتن با فیل که هزینه آن 900روپیه است. برای ساخت این قلعه همچون آثار تاریخی دیگر هند از معماری ایرانی نیز بهره گرفته اند و ساخت این مکان بسیار زیبا یک قرن به طول انجامید. و حاکی از این است که این قلعه بسیار با عظمت و با شکوه است.  قلعه های زیبایی نیز در تور باکو می توانید مشاهده کنید.

این بنا چه زمانی ساخته شد؟
ساخت این اثر ارزشمند 127 سال طول کشید، یعنی شروع سال 1600 و پایان 1727 میلادی.

علت ساخت این بنا چه بود؟
به گزارش سفر باتو ، در واقع خانواده سلطنتی برای گریز از گرمای شدید تابستان به این قلعه پناه می آوردند و به گونه ای خود را از دست گرمای تن فرسا راحت می کردند. این قلعه در تمامی دیوارهایش اثراتی از آیینه کاری و تزئینات است و باری نورپردازی این قلعه از روشهای بسیار جالبی استفاده می کردند، آن هم این بود که شمعی را روبروی آیینه ای قرار می دادند تا با انعکاس نور شمع فضای اتاق را روشن سازند.

سالانه چند گردشگر از این بنا دیدن می کنند؟

روزانه 5000 هزار گردشگر و توریست و بازدیدکننده از این مکان بسیار خارق العاده و شگفت انگیز دیدن می نمایند و این آمار مربوط به سال 2007 میلادی است که می گوید 1/4 میلیون گردشگر در این سال از این بنا دیدن کرده اند و در ضمن  ممکن است این امار در سال های متمادی بیشتر هم شده باشد. در اجلاس سی و هفتم کمیته میراث جهانی در سال ۲۰۱۳ برگزار شد، قلعه آمبر جیپور به عنوان میراث جهانی کشور هندوستان ثبت شده اند.  
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰