تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۴۱۰۳۵۴
۰
plusresetminus
تازه‌های 4 خبر ویژه امروز چهارشنبه 1398/10/11

اگر به حرف خود باور دارید چرا مسیر دولت را تغییر نمی‌دهید؟!
یک سایت حامی دولت با انتقاد از سخنان اخیر رئیس‌جمهور نوشت؛ دولت برخلاف ادعای جنگ اقتصادی دشمن، لباس بزم و صلح بر تن دارد.

عصر ایران با اشاره به این سخنان روحانی که «دولت وعده‌های خود را در شرایط صلح داد اما اکنون شرایط جنگ است و شرایط صلح و جنگ با هم تفاوت دارد» نوشت: بله، شرایط کشور نسبت به سال 92 و 96 فرق کرده است اما با واکاوی رفتار دولت در این سال‌های جنگ، نمی‌توان به این نتیجه رسید که دولت روحانی لباس صلح را از تن به درآورده و لباس رزم به تن کرده است.

در اروپا برای دعوت مردم به مشارکت در جنگ‌ها از اسلوگان «slogan» یا همان «فریاد جنگ» استفاده می‌کردند. مردم شهرها با این فریاد جنگ متوجه می‌شدند که شهر یا کشورشان در مرحله خطر قرار دارد و آنها باید لباس رزم در مقابل آمریکا و اسرائیل و عربستان به تن کنند.

با توجه به شرایط جنگی که روحانی به آن اشاره کرده، باید پرسید، اسلوگان او کجاست؟ چرا استراتژی دولت نسبت به زمان صلح تغییر پیدا نکرده است؟ چرا وزرای روحانی همان وزرایی هستند که برای زمان صلح انتخاب کرده بود؟ چرا هدف‌های او همان هدف‌های زمان صلح است؟ چرا در تمام این مدت کسی «فریاد جنگ» روحانی را نشنید؟

واقعا اگر رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده که شرایط کشور دیگر مثل چهار سال پیش نیست هرچه سریع‌تر باید استراتژی و کابینه خود را دچار تحول اساسی کند.

انتقادها به حسن روحانی وارد است. هم از سوی موافقان دولت هم از سوی مخالفان. رئیس‌جمهور متوجه تغییر زمین بازی شده اما نتوانسته است تصمیم درستی در این‌باره بگیرد.

در دهه 70 مرحوم هاشمی ‌رفسنجانی به دنبال سیاست تعدیل اقتصادی بود. او وقتی دید که شرایط کشور فعلاً آماده پذیرش این سیاست‌ها نیست، فرمان را چرخاند و سیاست اقتصادی دولت را تغییر داد. به‌نظر می‌رسد روحانی اما قدرت این تغییر را ندارد و آن‌قدر در گرفتن تصمیم تعلل می‌کند که تمام دوربرگردان‌ها را رد می‌کند و مجبور است تا انتهای مسیری را که انتخاب کرده برود یا اینکه دستی را بکشد و در وسط راه از خودروی ریاست جمهوری پیاده شود.

روحانی مشاوران خوبی ندارد و این، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های او در تمام این سال‌ها بوده است.

سفر شمال و جنوب را چرا جابه‌جا می‌روید؟!
یک سایت حامی دولت با اشاره به سفر روحانی به شمال در زمان آلودگی هوا نوشت: آقای روحانی مهم نیست شما کجا هستید، مهم این است که کجا نیستید.

خردادنیوز می‌نویسد: این روزها آن‌قدر دامنه نقد و اعتراض به حسن روحانی و دولت مستقر او بالا رفته است که اگر این وسط یک نفر بخواهد  حرف حقی بزند ، حرفی بزند که حرف مردم است، حرفی که نه مستظهر به این و آن سیاسی است و نه برای رای جمع کنی، سخت است که تصور کند به جایی می‌رسد و حتی به چند حلقه آن طرف‌تر از آقای روحانی که از قضا رئیس‌جمهور ما است.

خدا رحمت کند مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی را که این روزها به سالگرد درگذشتش هم نزدیک می‌شویم. یک وقتی که دامنه نقدها و اعتراض‌ها بالا رفته بود در گفت‌و‌گویی با یک رسانه درباره منتقدانش گفته بود :«فشار این‌ها روی من هیچ تأثیر ندارد و مثل کلاغ‌هایی هستند که از روی درخت‌ها می‌پرند. برای من این‌گونه است و کاری با آنها ندارم. من همیشه فشار داشتم.»

نویسنده می‌افزاید: حالا که این سیاهه را می‌نویسم امیدوارم که صدای حقیر، چون کلاغانی که از روی درخت می‌پرند در نظر آقای رئیس‌جمهور نباشد. طرفه آن که اگر از آن یک رایی که شخصا به جناب ایشان دادم بگذریم، در بردن چند نفر دیگر به صف رای دادن و راضی کردنشان برای رای دادن به آقای روحانی نقش به سزایی داشتم. بماند که در چند گعده و جلسه بارها منبر رفتم و در رسای ایشان چه روضه‌ها که نخواندم! پس با چنین وصفی به قدر یک وجیزه کوتاه حق دارم نقد کنم و حق دارم که انتظار شنیدن هم داشته باشم.

یادم می‌آید در زمانی نزدیک به انتخابات سال 96 نظرسنجی‌ها نگران‌کننده بود، آقای روحانی وعده‌هایی در دوره اولش داده بود که برخی به نتیجه نرسیده بود و برخی دیگر هم بلاتکلیف. آن جملاتی هم که ایشان می‌گفت که آنچنان رونق اقتصادی درست می‌کنم و این حرف‌ها هم نشده بود.حالا هر چه که بود او رای آورد رای خوبی هم آورد. او ماند و یک ملتی که اکثریت آنها به او رای داده بودند. روحانی اما استایل خاص خود را دارد.

سبک زندگی او اصلا این نیست که بین مردم باشد ، یک جور طبقه دارد برای خودش. طبقه‌ای که لاجرم می‌بایست در یک فاصله‌ای از مردم باشد. آخر حرفش هم این است که زندگی مردم را از پشت شیشه ماشینش دیده است. پشت شیشه که باشی همین می‌شود. درد را سخت متوجه می‌شوی. پشت شیشه که باشی غم مردم را حس نمی‌کنی.

سینه به سینه مردم که نشوی دلت نمی‌سوزد برای پدری که شرمش می‌آید از ناتوانی‌اش برای پرکردن سفره خانواده. از پشت همین شیشه است که نمی‌توان حال و روز موتوری‌ها، کودکان کار، دست‌فروش‌ها و زنان سرپرست خانوار ،معلمان و بازنشستگان را فهمید. همین سبک زندگی است که موجب می‌شود آن خنده تلخ و گزنده آقای رئیس‌جمهور همچون آب سردی باشد بر روی تن ما وقتی که می‌گوید «من هم صبح جمعه فهمیدم...»

آقای حسن روحانی که رئیس‌جمهور ما است یک سبک زندگی دارد که موجب می‌شود وقتی فاضلاب و آب خانه به خانه در جنوب و اهواز پیش می‌رود، او آنجا نباشد و حتی شایعه شود که در شمال است. وقتی سیل در شمال می‌آید او در جنوب و قشم باشد.

همین سبک زندگی است که وقتی زلزله می‌آید، او که رئیس‌جمهور ما است به‌گونه‌ای دیگر به مناطق زلزله‌زده می‌رود.

آقای رئیس‌جمهور محترم اصلا مهم نیست که مشاور و دوست این چند سال اخیر شما به تمسخر درباره یک مقام دیگر که این روزها سخت مشغول کار خود است چگونه توئیت می‌زند. چون مردم بیشتر از اینکه توئیتر خود را چک کنند، چشمانشان را بازکرده‌اند و می‌دانند چه خبر است.
مهم نیست که شما این روزها که مردم جنوب در سختی به سر می‌برند در شمال به سر می‌برید یا در تهران. مهم فقط این است که شما کجا نیستید ، همین!

در این یکی دو روز اخیر یک ویدئو در فضای مجازی می‌چرخد که نشان می‌دهد یکی از مقامات دولتی چگونه از یکی از مناطق دچار آبگرفتگی بازدید می‌کند. محافظان او چنان دستان او را چسبیده‌اند و تلاش می‌کنند بالانس او به هم نخورد، تو گویی بر لبه یک پرتگاهی راه می‌رود که هر آن ممکن است به داخل دره سقوط کند! این دقیقا همین‌جایی است که کارها را خراب می‌کند و چقدر حس و حال این روزها می‌طلبد که نهیب‌های امام راحل را مرور کنیم ، آنجا که از مردم گفت.

خدا رحمت کند آقای هاشمی را! این روزها خیلی دوست دارم بدانم آن حرف‌هایی که ایشان در روزهای آخر به عنوان گلایه از شما مطرح کرده بود صحت دارد یا نه!

زیباکلام: مردم در انتخابات مجلس به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند
صادق زیباکلام ادعای عباس عبدی درباره لزوم استعفای روحانی را رد کرد و آن را خطرناک خواند.
اخیراً عبدی که سابقه ترویج خروج از حاکمیت و جعل نظرسنجی به نفع آمریکا را دارد، در گفت‌وگو با نشریه صدا (ارگان حزب اتحاد ملت) خواستار استعفای روحانی شد. اما صادق زیباکلام در گفت‌وگو با فرارو، با اشاره به اینکه بنده با بخش نخست صحبت‌های عباس عبدی مبنی بر عملکرد ضعیف دولت روحانی موافق هستم، اظهار داشت: اما با ادامه آن و اینکه به خاطر ضعف دولت روحانی انتخابات زودهنگام در اسفندماه برگزار شود، به هیچ عنوان، زیرا که شرایط چنین امری فراهم نیست، به اعتقاد بنده در اسفندماه تندروترین مجلس بعد از انقلاب تشکیل می‌شود و اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود، فردی تندرو‌تر از احمدی نژاد و قالیباف رئیس‌جمهور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان شانسی برای موفقیت در انتخابات مجلس ندارند، بیان داشت: با توجه به اعتراضات اخیر همین شانس ۲۰ درصدی اصلاح‌طلبان نیز برای انتخابات مجلس از بین رفت، این امر نیز به نوع موضع‌گیری خود اصلاح‌طلبان، برخورد دولت در این زمینه و ناامیدی بیشتر مردم در این رابطه مرتبط است.

وی با ادعای اینکه در مجلس آینده تندرو‌ها دست بالا را خواهند داشت، اضافه کرد: از دیدگاه بنده مشارکت در این دوره با توجه به عملکرد دولت و فراکسیون امید بسیار پایین خواهد بود و اصلاح‌طلبان چوب حمایت از دولت روحانی را می‌خوردند، چرا که بدنه اجتماعی به‌دلیل سرخوردگی و ناامیدی که بدان دچار شده هیچ انگیزه و میلی برای رأی به نامزد‌های اصلاح‌طلب ندارد.

زیباکلام با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان از سال ۹۶ تاکنون روزه سکوت گرفته‌اند و به هیچ عنوان مسئولیت کار‌های خود را برعهده نمی‌گیرند، گفت: با توجه به دعوتی که آن‌ها از مردم به عمل آوردند در سه انتخابات گذشته و آقای خاتمی با «تکرار می‌کنم» انتخابات را به پیش برد، حال باید پاسخگوی وضعیت موجود باشد، وی در شب عید در جمع فراکسیون امید نیز اعلام کرد که دیگر مردم نیز به تکرار‌های وی پاسخی نخواهند داد با توجه به وضعی که در کشور وجود دارد و بنابراین اصلاح‌طلبان نباید امیدی برای انتخابات و رای مردم به آنها داشته باشند.

نیوزویک: فشارهای آمریکا روسیه و ایران را به هم نزدیک کرد
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد فشارهای دولت و کنگره آمریکا، علیه ایران و روسیه موجب نزدیکی بیشتر دو کشور شده است.

مجله نیوزویک نوشت: به رغم آنکه قانونگذاران ایالات متحده لایحه‌ای را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و ایران در پی حمایت آنها از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، منتشر کرده‌اند، اما تهران و مسکو بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اخیراً با نیکولای پاتروشف، وزیر امنیت ملی روسیه، ‌در تهران دیدار کرده و پاتروشف در این دیدار از «لزوم تعمیق تلاش‌های دو کشور برای تأمین ثبات و امنیت منطقه» سخن گفته و همکاری‌های بیشتر دو کشور در سوریه به ویژه در کنار ترکیه در مذاکرات سه‌جانبه صلح را خواستار شده است. معاون وزیر امور خارجه روسیه، و سفیر تهران در مسکو، نیز بر «تعهد به هماهنگی بیشتر تلاش‌ها با هدف کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، به ویژه در روند آستانه»، تأکید کردند. ارتش سوریه با کمک روسیه و ایران توانست در برابر شورشی‌ها و معارضین افراطی بایستد. دولت سوریه که تحت تحریم‌های ایالات متحده است، توانست کنترل خود را بر بخش وسیعی از این کشور جنگ زده گسترش دهد. دمشق وعده داده که با کمک‌های مسکو و تهران کنترل سراسر کشور را مجدداً به دست خواهد آورد.

به رغم فشارهای ایالات متحده علیه حمایت از اسد، ارتش روسیه برای اولین مرتبه یک رزمایش نظامی دریایی مشترک با نیروهای نظامی سوریه در دریای مدیترانه انجام داده که طبق گزارش رسمی وزارت دفاع روسیه، 2 هزار سرباز و 10 کشتی از هر دو کشور به همراه هواپیماهای روسی در آن شرکت داشتند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰