کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدخدایی: درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات هستیم

1 دی 1398 ساعت 9:44

سخنگوی شورای نگهبان با ابراز اینکه
«ما درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم» تأکید کرد: نواقص قانونی در این راستا وجود دارد که ما انتظار داشتیم مجلس آن را برطرف کند ولی این مهم محقق نشده و ما باید طبق روال فعلی در این راستا تصمیم‌گیری کنیم.


به گزارش بلاغ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته (شنبه، 30 آذر) در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که نشست برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر عارف و انصاری با شورای نگهبان به ‌چه‌ منظور بوده است، گفت: دوستان و شخصیت‌های مختلفی درخواست ملاقات با شورای نگهبان را همواره داشته‌اند و این یک رویه جاری است و در گذشته هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: آقایان عارف، انصاری و خرازی و دوستان دیگر هم به شورای نگهبان آمدند و هر وقت درخواستی باشد و لازم باشد که توضیحاتی را بخواهند که پاسخ داده شود، ما آمادگی داریم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: این جلسات منحصر به گروه‌های اصلاح‌طلب نیست و از گروه‌های دیگر هم جلساتی با شورای نگهبان دارند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا نشست‌های چهره‌های اصلاح‌طلب با شورای نگهبان در راستای رایزنی با این شورا در جهت تأیید صلاحیت است، گفت: اگر شما حضور افراد در شورای نگهبان را چانه‌زنی برای تأیید صلاحیت قلمداد کنید، خیر، این‌طور نیست و ملاک شورای نگهبان رعایت مرّ قانون است.

وی ادامه داد: در این جلسات روندهای قانونی برای تأیید صلاحیت‌ها با چهره‌های سیاسی مطرح شد و آقای عارف هم تأکید کرد که داوطلبان انتخابات مجلس حتماً باید مراحل قانونی را طی کنند.

 کدخدایی با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی انتخابات کار خود را آغاز کردند خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم نتایج صلاحیت‌های انتخابات مجلس را در موعد مقرر اعلام کنیم و در حوزه انتخابات خبرگان نیز 221 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند و بعد از آن آزمون شفاهی انجام می‌شود و بعد روند صلاحیت اعلام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه چه‌زمانی دولت نیازمند رأی اعتماد مجدد از مجلس است، گفت: هر موقع نیمی ‌از وزرا تغییر کنند، دولت نیازمند کسب رأی اعتماد مجدد است.

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه «هنوز بررسی‌ها را درباره تأیید صلاحیت‌ها انجام ندادیم»، گفت: ما طبق قانون در این مسیر عمل خواهیم کرد و ضوابط لازم را در این راستا انجام می‌دهیم.

کدخدایی درباره عملیات روانی رسانه‌های خارجی درباره تأیید صلاحیت‌ها اظهار کرد: در این مسیر رسانه‌ها باید کمک ما باشند، اما ما طبق قانون در حیطه تأیید و احراز صلاحیت‌ها وارد عمل خواهیم شد اما اینکه نهادی طبق قانون کار خود را انجام ندهد، ما موظف هستیم قوانین را اجرا کنیم.

وی با گلایه از ثبت‌نام گسترده مردم در انتخابات مجلس و نقص قانونی در این حوزه، گفت: 11 هزار نفر به‌عنوان ثبت‌نام اولی در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند ولی ما در شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظرهای برخی‌ها درباره تأیید صلاحیت افراد در شورای نگهبان، اظهار داشت: ما کشور آزادی داریم و اظهارنظرهای مختلف، اما شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهد کرد و به‌نظرات مختلف توجهی ندارند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که نمایندگانی که در مجلس هستند و صلاحیت آنها تأیید نمی‌شود، چطور باید از روند تصمیم‌گیری کنار گذاشته شوند خاطرنشان کرد: صلاحیت نمایندگان مجلس، خبرگان و رئیس‌جمهور برای یک دوره 4ساله است و اگر صلاحیت نماینده‌‌ای در دوره جدید تأیید نشود به دوره نمایندگی وی ربطی ندارد.

کدخدایی درباره اینکه اگر فردی رهبر انقلاب را مورد نقد قرار دهد، تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب همیشه از انتقاد استقبال کردند، از این ‌رو بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت ملاک نیست، اما توهین و افترا و سخنان ساختارشکنانه روند دیگری است و‌ ما قطعاً موارد ساختارشکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم.

وی درباره تبلیغات زودهنگام برخی نامزدها اظهار کرد: شورای نگهبان بدون شک در این راستا قطعاً برخورد می‌کند و در روند بررسی صلاحیت‌ها طبق روال قانونی تصمیم می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با ابراز اینکه «ما درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم» تأکید کرد: نواقص قانونی در این راستا وجود دارد که ما انتظار داشتیم مجلس آن را برطرف کند ولی این مهم محقق نشده و ما باید طبق روال فعلی در این راستا تصمیم‌گیری کنیم.

کدخدایی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم انتخابات پرشوری با مشارکت گسترده مردم انجام شود و دغدغه‌های مردم نیز برطرف شود.

 


کد مطلب: 409561

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/409561/کدخدایی-درصدد-جلوگیری-حاکمیت-پول-انتخابات-هستیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com