تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۱
کد مطلب : ۴۰۹۲۶۵
عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک گفت: واردکنندگان چادر با قیمتی که در بازار برای پارچه درجه‌یک وجود دارد سود 400 تا 500 درصدی دارند.
۰
plusresetminus
سود 500 درصدی واردکنندگان چادر مشکی مانع جدی تولید داخلی است
به گزارش بلاغ، مجید افتخاری، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون گفت: قیمت هر متر پارچه چادر مشکی که در کشورهای کره، ژاپن و چین تولید می‌شود بین 1/5 تا پنج دلار است. اگر میانگین برای یک قواره چادری 3/5 متر پارچه مصرف شود مشخص است واردکنندگان چادر با قیمتی که در بازار برای پارچه درجه‌یک وجود دارد سود 400 تا 500 درصدی دارند.

وی افزود: واردکننده چادر مشکی با سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در دو سه ماه به این سود می‌رسد و با این سود دیگر کسی به تولید داخلی توجه نمی‌کند. با سرمایه‌گذاری 25 میلیون دلاری می‌توان کارخانه‌ای را که 10 میلیون متر چادر مشکی تولید می‌کند تأسیس و با مبلغی حدود 150 میلیون یورو کل نیاز داخلی به این محصول را تأمین کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید‌کنندگان پوشاک ادامه داد: با توجه به به‌صرفه نبودن تولید در کشور و سود سپرده‌های بانکی، کمتر کسی راغب است که در زمینه چادر مشکی
سرمایه‌گذاری کند.

افتخاری اضافه کرد: تعداد واردکنندگان چادر مشکی محدود است و یکی از واردکنندگان، کارخانه‌ای تولیدی را که توان تولید چادر مشکی را با این فضای کسب‌وکار ندارد خریده و تولید این واحد صفر است. در صنعت پوشاک کشور 300 هزار نفر شاغل هستند.

واردات چادر مشکی انحصاری است
همچنین، اسدا... سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب با بیان اینکه واردات چادر مشکی انحصاری است افزود: به‌جز این مسئله، نامناسب بودن فضای کسب‌وکار در کشور نیز تعطیلی کارخانجات تولید چادر مشکی را در پی داشته است. اگر تولید در کشور به‌صرفه باشد، تجار این بخش خود کارخانه ایجاد می‌کنند.

وی افزود: اکنون به‌دلیل حمایت نکردن دولت، 90 درصد چادر مشکی کشور از چین، کره و ژاپن که کارخانجات بسیاری با فناوری بالا ایجاد کرده‌اند وارد می‌شود. این‌که دولت تعرفه واردات چادر مشکی را افزایش داده است، حمایت از تولید داخلی از جیب مردم است و این خسارتی است که گمرک آن را وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب ادامه داد: امکان ندارد در دو سال آینده به خودکفایی در چادر مشکی برسیم و حرف‌ها در این زمینه به این دلیل است که وزارت صمت از یارانه‌ای که باید به چادر مشکی اختصاص دهد شانه خالی می‌کند. برخی مسئولان به چادر مشکی حساسیت دارند و اگر محصول دیگری مانند شیلات بود اکنون به داد ما رسیده بودند اما چون اسم چادر روی آن است از ما حمایت نمی‌کنند و نخواهند کرد.

سلیمانی اضافه کرد: 40 هزار نفر در حوزه محصولات مربوط به حجاب شاغل هستند و 30 درصد شاغلان در این حوزه به‌دلیل نبود مواد اولیه بیکار شده‌اند. اگر برای حدود 70 تا 80 درصد نیاز بازار چادر مشکی در کشور سرمایه‌گذاری شود 10 هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.

کوتاهی وزارت صمت
در ایجاد زنجیره تولید چادر

در همین زمینه، علی قلعه‌قوند عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب گفت: تولید چادر مشکی بخش‌های تولید نخ، بافت و تکمیل دارد که باید این زنجیره برای حمایت از تولید‌کنندگان ایجاد می‌شد اما وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) این کار را انجام نداد.

وی افزود: اگر وزارت صمت بر قیمت چیپس‌های پلی‌استریل که در اختیار شرکت‌های تولید کننده نخ قرار می‌دهد نظارت کند حتماً در چادر مشکی کاهش قیمت خواهیم داشت. چند نوع پارچه خاص گلدار ژاپنی و کره‌ای وجود دارد که واردات و فروش آن در انحصار چند نفر است و می‌توانند این پارچه‌ها را با هر قیمتی در بازار بفروشند.

گفتنی است، خبرنگار ما در مشاهدات عینی از کارخانه حجاب شهرکرد به عینه مشاهده کرد که اولا بخش اعظم دستگاه‌های پیشرفته چادر مشکی، به دلیل واردات بی‌رویه غیر فعال بود و ثانیا همان چادرهای تولید شده داخلی هم با مارک خارجی وارد بازار می‌شد! 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما