تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۰۹۱۳۷
نشست اقلیمی سازمان ملل متحد روزیکشنبه در حالی دو روز دیرتر از موعد مقرر پایان یافت که شرکت‌کنندگان در آن نتوانستند به توافق برسند و تصمیم‌گیری در مورد آلاینده‌های کربنی را به سال آینده موکول کردند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ نشست اقلیمی سازمان ملل متحد که قرار بود روز جمعه به پایان برسد، به دلیل اختلاف نظر جدی میان کشورهای شرکت‌کننده تا امروز، یعنی دو روز بیش از برنامه زمانی مقرر، ادامه یافت، اما باز هم به نتیجه نرسید و عملا با شکست پایان یافت.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این مذاکرات که از دو هفته پیش در مادرید اسپانیا و با شرکت حدود ۲۰۰ کشور آغاز شده بود، طولانی‌ترین نشست اقلیمی سازمان ملل در تاریخ ۲۵ ساله این نشست‌ها بوده است.
در پایان این گفت‌وگوها، شرکت‌کنندگان به صدور بیانیه‌ای اکتفا کردند که بر لزوم کاهش دمای کره زمین و کمک به کشورهای فقیر متأثر از تغییرات اقلیمی تأکید می‌کند. با این وجود، در این نشست در مورد آلاینده‌های کربنی و بازار کربن که مهمترین مسئله پیش روی شرکت‌کنندگان بود، تصمیمی اتخاذ نشد و توافق در مورد آن به نشست سال آینده در گلاسگو اسکاتلند موکول شد. 
بر اساس طرح موسوم به بازار کربن، قرار بود کشورها یا شرکت‌ها بابت میزان تولید دی‌اکسید کربن که مهمترین گاز گلخانه‌ای است، هزینه بپردازند و مجوزهای تولید بیش از سهمیه گاز دی‌اکسید کربن به محصولی قابل خرید و فروش تبدیل شود و این مجوزها به مرور کاهش یابند.
با این وجود، شماری از کشورهای اروپایی و آفریقایی این طرح را ضعیف توصیف کرده و با این استدلال که تصویب چنین طرحی می‌تواند ساز و کارهای کنونی کنترل آلایندگی را تضعیف کند، با تصویب آن مخالف بودند. 
«محمد آدو» مدیر گروه «پاور شیفت افریکا» در این مورد می‌گوید: «خوشبختانه قوانین ضعیف مبتنی بر ساز و کار بازار، که از سوی برزیل و استرالیا ترویج می‌شد و می‌توانست تلاش‌ها برای کاهش آلایندگی را تضعیف کند، کنار گذاشته شد.»
در جریان دو هفته‌ای که نشست مادرید در جریان بود، روزانه صدها نفر با حضور در برابر محل برگزاری دیدارها به آنچه که بی‌عملی دولت‌ها در مقابله با تغییرات اقلیمی می‌خواندند، اعتراض می‌کردند.
هرچند در جریان نشست مادرید بر لزوم کاهش بیش از پیش آلایندگی کربنی تأکید و با تأسیس صندوقی برای پرداخت خسارت به کشورهای فقیر آسیب‌دیده از تغییرات شدید اقلیمی موافقت شد، اما معترضان می‌گویند کشورهای ثروتمند به اندازه کافی در این زمینه همکاری نمی‌کنند.
«جنیفر مورگان» مدیر عامل مؤسسه «گرین‌پیس اینترنشنال» می‌گوید: «مانع‌تراشان اقلیمی، از جمله برزیل و عربستان سعودی به واسطه رهبری ضعیف شیلی، تلاش کردند معامله‌های کربنی را تبلیغ کردند و دانشمندان و جامعه مدنی را محو کردند.»
نشست اقلیمی سازمان ملل قرار بود در ابتدا در شیلی برگزار شود، اما به دلیل بروز اعتراضات عمومی در این کشور، دولت شیلی نشست را به مادرید انتقال داد. «سانتیاگو پینرا» رئیس‌جمهور شیلی که کشورش ریاست نشست این دوره را بر عهده دارد، به دلیل حمایت از ادامه فعالیت نیروگاه‌های کربنی تا سال ۲۰۴۰ مورد انتقاد فعالان قرار دارد.
در مقابل، منتقدان اعمال محدودیت بر تولید آلاینده‌های کربنی می‌گویند تعیین سقف، می‌تواند بر رشد اقتصادی کشورها به خصوص بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه تأثیر منفی بگذارد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما