کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«نذر سپید» اقدامی برای تولید کتاب‌های صوتی

24 آذر 1398 ساعت 15:40

مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی اقدام به اجرای طرحی با عنوان«نذر سپید» برای تولید کتاب‌های صوتی و استفاده نابینایان از آنها می‌کند.


به گزارش بلاغ کتاب‌های بسیاری امروز برای استفاده در حوزه‌های مختلف تولید می‌شود تا علاقمندان بتوانند از آنها استفاده کنند، اما در این بین بهره‌مندی نابینایان از این کتاب‌ها امکان‌پذیر نبوده و تبدیل آنها به خط بریل نیز زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.
بهره‌مندی از خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای برای نابینایان یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، چرا که نابینایی توجیهی برای محروم شدن از کتاب خواندن نیست و باید فضا و امکانات لازم برای کتابخوانی نابینایان و فعالیت‌های فرهنگی آنها فراهم باشد.
امروزه به واسطه امکانات نرم افزاری و تجهیزات تولید کتاب‌های صوتی این امکان به وجود آمده که کتابخانه گویا در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای بهره‌مندی نابینایان عزیز فراهم شود ولی در این بین کمبود امکانات و نیرو باعث شده تا تعداد کتاب‌های گویای موجود در کتاب‌خانه‌ها جوابگوی این قشر نباشد.
به تازگی مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی در یک اقدام بسیار ارزشمند در صدد تولید کتاب‌های گویا در قالب طرحی با عنوان« نذر سپید» است.
مهدی میرزارسول‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل با اشاره به طرح«نذر سپید» اظهار کرد: تقویت منابع مطالعاتی برای دانشجویان به‌ویژه دانشجویان روشندل اهمیت ویژه‌ای داشته و مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان به‌دنبال تقویت منابع مطالعاتی و پژوهش در حوزه فرهنگی برای استفاده روشندلان عزیز است.
وی افزود: این طرح با مشارکت کانون کتابخوانی دانشگاه محقق اردبیلی و با کمک دانشجویان استان اجراء می‌شود.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در قالب این طرح کتاب‌های صوتی تولید و در ادامه در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌گیرد، گفت: نشر کتاب‌ها در سطح ملی است و این طرح برای نخستین‌بار در استان اردبیل و با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان، تامین منابع مطالعاتی را بخشی از رسالت خود می‌داند، بیان کرد: تمامی دانشجویان استان می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 409103

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/409103/نذر-سپید-اقدامی-تولید-کتاب-های-صوتی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com