کارگردان نمایش «خاک و تاج» عنوان کرد: خیانت و دروغ دو تم اصلی نمایش «خاک و تاج» است. زندگی همه ما را این دو مفهوم تحت الشعاع قرار می‌دهد، هر روزه همه ما با دروغ‌های زیادی روبه رو می‌شویم،‌ بنابراین با این مفاهیم آشنا هستیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنمایش «خاک و تاج» با طراحی و کارگردانی زهرا صبری جدیدترین نمایش گروه یاس تمام است که این شب‌ها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود. این نمایش تا جمعه، 29 آذر ماه روی صحنه است.
«خاک و تاج» برگرفته از نمایشنامه‌های هملت و مکبث شکسپیر است و توسط گیتی صفرزاده در جشنواره‌های فرانسه به صحنه رفته است. دو تم اصلی این کار «دروغ» و «خیانت» است که در جریان کلیت داستان توسط بازیگران و عروسک‌ها طراحی شده و مخاطب را در شرایط متفاوتی قرار می‌دهد. دو بازیگر کار با عروسک‌هایی که در صحنه طراحی شده این موضوعات را در قالب دو نمایشنامه شکسپیر برای مخاطب بازگو می‌کنند.

این نخستین تجربه زهرا صبری است که در قالب تئاتر کاغذی به صحنه می‌آید، وی سرپرست گروه یاس تمام است و در تئاتر عروسکی شاگردان زیادی تربیت کرده است. نمایش‌های صبری تاکنون در جشنواره‌های مختلف اروپایی و آسیایی به صحنه رفته است. وی نمایش‌هایی چون مروارید مرمری، رهبانو، بهجت، ننه دلاور و فرزندانش، تا یک بشمار، خانه برناردآلبا، طوطی‌پر، زمین و چرخ، هشت لحظه، دختر انار، دوستت دارم با صدای آهسته، منو نمی‌بره به صحنه برده است.
صبری در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس درباره تجربه کار در عرصه تئاتر کاغذی عنوان کرد: من کارگردان تئاتر هستم و در کارهایم عروسک هم حضور دارد. اما شاید یکی از سخت ترین و در عین حال شیرین ترین تجربه کارهایم همین تئاتر کاغذی «خاک و تاج» بوده است.

وی با بیان اینکه تماشاگر را در این نمایش راضی نگه داشتن خیلی دشوار است، گفت: دروغ و خیانت دو تم اصلی این کار است که اگر تماشاگر کار من همین دو مفهوم را از کار بگیرد که دروغ و خیانت خانه برانداز است، برایم من کافی است.
صبری با اشاره به اینکه نمایشنامه ترکیبی از مکبث و هملت است ، افزود:‌ تصمیم داشتم شاه لیر را هم به کار اضافه کنم که منصرف شدم و آن را حذف کردم.
این کارگردان تئاتر اظهار داشت: زندگی همه ما تحت الشعاع این دو مفهوم دروغ و خیانت است هر روز همه ما با دروغ‌های زیادی روبه رو می‌شویم ، این دروغ‌ها را افراد مهم تا غیر مهم می‌گویند و ما می‌شنویم.
وی درباره بازخورد مخاطبان از این نمایش گفت:‌خداراشکر بازخورد از کار خیلی خوب بود ، با توجه به اینکه چنین کارهایی اندک است و کم پیش می‌آید که مخاطب راضی از این دست کارها بیرون برود بخاطر همین هم از کارمان راضی هستم.

صبری همچنین درباره میزان تمرین بازیگران کار گفت:‌بازیگران به میزان کافی تمرین داشتند. البته هر کاری یک مقدار مشخص تمرین می‌طلبد. به نظر من تئاتر یعنی تمرین من همین الان هم که سر اجرا هستم به عنوان یک تمرین بدان نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم ایرادات آن را برطرف کنم. اصلا خود زندگی تمرین است چرا که همه ما کامل نیستیم و امروزمان می‌بایست با دیروز متفاوت باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر شرایطی برای اجرای کار دیگری در عرصه تئاتر کاغذی پیش بیاید باز هم کارگردانی خواهد کرد، گفت: بله چرا که نه این دست کار وسوسه کننده و در عین حال دشوار است. البته با طراحی صحنه‌ای که من برای خاک و تاج انجام دادم یک مقدار هم کار سخت‌تر شد. 
صبری در پایان از همه اعضای گروه نمایشی‌اش برای حضور و تلاششان در این کار تشکر کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰