خدمت به جامعه از روش های متفاوتی انجام می‌گیرد و هرکس به سبب توانایی خود نقشی در رشد و شکوفایی جامعه برعهده دارد، ولی جهادگران «خشت‌های مهربانی» به تأسی از حزب‌الله لبنان وارد فضای خدمات اجتماعی و کمک به مردم شده و در حال خدمات‌رسانی به محرمان هستند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازفارسیکی از اهداف متعالی انقلاب اسلامی رسیدگی به محرومین و مستضعفین است و گروه‌های جهادی از مصادیق ارزشمند خدمت‌رسانی به مردم و محرومین در کشورمان هستند.
گروه‌هایی متشکل از جوانان متعهد و انقلابی که دغدغه کشور و انقلاب را دارند و به جای نشستن و بهانه‌جویی پا به میدان گذاشته‌ و بدون هیچگونه چشم‌داشتی و تنها برای رضای خدا و با هدف زدودن محرومیت از چهره ایران اسلامی و تحقق اهداف انقلاب اسلامی در اقصی نقاط کشورمان به فعالیت می‌پردازند.
عزیزانی که از کار و خانواده خود می‌گذرند و عمرشان را وقف خدمت به محرومین می‌کنند و بارهای زیادی را از دوش دولت برمی‌دارند. و اجر خود را فقط از خداوند طلب می‌کنند.‌ ارزش کار آنان را خانواده‌های محرومی که گاهی حتی از امکانات اولیه زندگی محرومند می‌فهمند.
یکی از این گروه‌های جهادی‌ با ارزش در استان کرمانشاه گروه جهادی «خشت‌های مهربانی» است. از بهزاد شهبازی مدیر این گروه جهادی  دعوت کردیم که با حضور در دفتر خبرگزاری فارس کرمانشاه ما را با اقدامات و اهداف این گروه‌ آشنا کند.

فارس: آقای شهبازی در ابتدای صحبت از نحوه شکل‌گیری گروه جهادی خشت‌های مهربانی برایمان بگویید.
بهزاد شهبازی: در استان کرمانشاه ما پنج_شش سال پیش از این گروه جهادی نداشتیم و بچه‌های استان معمولاً با گروه‌های جهادی استان‌های دیگه کار می‌کردند.
ایده ایجاد گروه جهادی خشت‌های مهربانی تقریباً از سه سال پیش بعد از ساخت یک سرویس بهداشتی برای یک خانواده فقیر در محله ملاحسینی شکل گرفت بعد از آن ما تصمیم گرفتیم خانه این خانواده را نیز که یک خانه ناایمن بود را تخریب کنیم و برایشان بسازیم و با دست خالی شروع کردیم به ساخت این خانه. 
در واقع این ورود و آغاز فعالیت ما در عرصه اجتماعی بود و بعد از آن ما چند واحد دیگر نیز برای نیازمندان ساختیم و به یک روستا آبرسانی کردیم، تا قبل از آن ما بیشتر فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌‌دادیم.
البته ما از قدیم کارهای پراکنده انجام می‌دادیم ولی بعد از این کار بود که در اسفند ۱۳۹۵ گروه جهادی خشت‌های مهربانی را ایجاد کردیم.
به نظر من یکی از موضوعاتی که پاشنه آشیل این جریان‌های مذهبی کشور است ورود نکردن و آسیب‌های اجتماعی است. خوب است بدانید یکی از رازهای موفقیت حزب‌الله لبنان حضور آن‌ها در مباحث و عرصه‌های اجتماعی و رفع نیازهای مردم است. ما شاید به تأسی از حزب‌الله لبنان وارد فضای خدمات اجتماعی و کمک به مردم شدیم.
ما اولین گروه جهادی بودیم که آرام آرام کارها را به سمت سایر لایه‌های اجتماعی جامعه بردیم و تصویری که قبلا از گروه‌های جهادی وجود داشت و آن این بود که یک عده‌ای هر چند وقت یک بار جایی را بسازند.
این موضوع دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست که ایشان می‌فرمایند «ارتقای سطح ذهنی و فکری شما را از پرداختن به پشت‌بام آن پیرزن روستایی دور نکند» در واقع ما به سمت خدمت‌رسانی به سمت مردم در تمامی زوایا پیش‌رفتیم به خصوص ایتام و نیازمندان.
فارس: گروه شما در اسفند ۹۵ تشکیل شد و در آبان ۹۶ زلزله بزرگ سرپل‌ذهاب اتفاق افتاد، شما به عنوان یک گروه جهادی در زلزله چه کارهایی انجام دادید؟
بهزاد شهبازی: ما از روز بعد از زلزله در منطقه حضور پیدا کردیم و تاکنون بعد از گذشت بیش از دو سال هنوز در مناطق زلزله‌زده حضور داریم. در روزهای اول کار ما رساندن ارزاق و مایحتاج به مردم بود و بعد از آن در جریان اسکان موقت ما توانستیم ۹۶ کانکس را بین مردم توزیع کنیم و بعد از آن رفتیم سراغ ساخت سرپناه برای خانواده‌های ایتام و نیازمندان و توانستیم در سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی ۱۵ خانه را یا تکمیل کنیم یا از نو بسازیم که ۵ واحد از آنها را برای ایتام بود، همچنین ما توانستیم یک مسجد نیز بسازیم.
فارس: این ارزاق و کانکس‌هایی که بین مردم توزیع کردید را از چه طریقی تهیه کردید؟
بهزاد شهبازی: هیأت اصلی  گروه ما حدود ۱۰ نفر است  ولی مردم، خیرین و کسانی که به ما کمک می‌کنند زیاد هستند؛ ما در فضای مجازی بسیار فعالیم و عمدتاً از این طریق با خیرین داخلی و حتی خارج از کشور در ارتباطیم آن‌ها خیلی به ما کمک می‌کند و کمک‌هایشان را به ما تحویل می‌دهند.

فارس: به غیر از خیرین، شما از نهاد خاصی کمک دریافت می‌کنید؟
بهزاد شهبازی- خیر، درست است ما گروه جهادی هستیم ولی کاملا به لحاظ مالی مستقلیم، اگر گروه‌های جهادی را به سه دسته عادی، فعال و ویژه تقسیم‌بندی کنیم ما جزو گروه‌های ویژه‌ای هستیم که در غرب کشور و چه بسا در کل کشور به لطف الهی جزو گروه‌های برتری محسوب می‌شود که توانسته است اطمینان مردم را جلب کند.
فارس: آیا بسیج سازندگی هم در این راه به شما کمک می‌کند؟
بهزاد شهبازی: کمک‌های بسیج سازندگی بیشتر معنوی است و آن‌ها در نقش حامی ما هستند و در چند پروژه مبالغ کمی به ما کمک کرده‌اند و ما سعی می‌کنیم در ارتباطاتی که می‌خواهیم برقرار کنیم اگر در حد توان خودمان باشد از بسیج سازندگی کمک بگیریم ولی در کل با آن‌ها مرتبط و هماهنگ هستیم.
فارس: دوستانی که در مجموعه شما حضور دارند هر کدام تخصص ویژه‌ای دارند؟ و فعالیت های گروه شما در چه ساختاری انجام می‌گیرد؟
بهزاد شهبازی: ما یک هیأت مدیره اصلی ۶ نفره داریم و به غیر از آن یک سری بچه‌های عملیاتی که در میدان حضور دارند؛ همچنین یک‌نفر نیروی عمرانی داریم که کارهای عمرانی را مدیریت می‌کند، یک نفر کارهای مالی، یک نفر کارهای رسانه‌ای و یک نفر هم امور مربوط به ایتام را درست دارد، در واقع ما یک شبکه منسجم تشکیل داده‌ایم.
فارس: در مورد دیگر عرصه‌های فعالیتتان صحبت کنید، چون شما عرض کردید در عرصه‌های اجتماعی مختلفی ورود کرده‌اید.
بهزاد شهبازی: یکی دیگر از کارهایی که ما انجام می‌دهیم ایجاد اشتغال است، مثلاً در زلزله برای سه خانواده علاوه بر این که خانه‌هایشان را ساختیم اشتغال پایدار هم ایجاد کردیم. برای یکی از این خانواده‌ها در روستای کلاشی سرپل‌ذهاب که پدر این خانواده در زلزله فوت شده بود و مادر باردار این خانواده نیز کمرش در زلزله شکسته بود؛ توانستیم به کمک خیرین خانه‌شان را بسازیم و در حیاط بزرگشان یک طویله نیز درست کردیم و یک گاو شیرده برایشان خریداری کردیم به شرط اینکه اولین گوساله‌ای که به دنیا آورد را به خانواده ایتام دیگر هدیه کنیم.در بعضی جاهای دیگر استان به بعضی خانواده‌ها بز و گوسفند داده‌ایم.
چند وقت پیش با اعضای این خانواده سرپل‌ذهابی در یک برنامه تلویزیونی سراسری به مناسبت سالگرد زلزله و آغاز هفته وحدت نیز شرکت کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
فارس: شما در سیل لرستان هم فعالیت کردید در آنجا چه کارهایی انجام دادید؟
بهزاد شهبازی: در سیل لرستان ما اولین گروه جهادی بودیم که به همراه گروه جهادی «منادیان رحمت» در منطقه پلدختر و روستای «چم‌مهر» این شهرستان مستقر شدیم و اقدامات خوبی انجام دادیم.
ما توانستیم چم‌مهر را رسانه‌ای کنیم به حدی که تمام گروه‌های جهادی وارد آنجا می‌شدند و برای برقراری ارتباط بین روستا و شهر از طریق رودخانه قایق اجاره کردیم و ۲۵ روز آنجا بودیم، محل اسکان و تغذیه ۲۰۰ نفر از گروه‌های جهادی را فراهم کردیم.
برای مردم آنجا سرویس‌های بهداشتی ساختیم و فنداسیون مدرسه این روستا را هم کندیم و تحویل یک گروه جهادی دیگر دادیم. من همین جا اعلام می‌کنم ما در هر نقطه از کشور که بحران جدی پیش باید حتماً حضور خواهیم داشت.
فارس: فارغ از بحث بحران‌های طبیعی برای مناطق محروم، چه کارهایی انجام داده‌اید؟
بهزاد شهبازی: ما یک جغرافیای هدف برای خودمان ترسیم کردیم و در آنجا کار می‌کنیم و آن منطقه جلالوند و عثمانوند شهرستان کرمانشاه است. ما تقریباً سه سال است که در این منطقه حضور داریم و سه واحد مسکونی برای مردم آن جا ساختیم و در حال حاضر دو منزل و یک مدرسه در دست ساخت داریم و زمینه اشتغال‌زایی نیز فراهم می‌کنیم.
طی سه ماه اخیر دو گاو به مردم آنجا تحویل داده‌ایم و قصد داریم که طی دو_سه سال آینده برای حدود سی خانواده در این مناطق اشتغال ایجاد کنیم و آن‌ها را توانمند کنیم تا از مهاجرت آن‌ها به شهر کرمانشاه و سکونت آنان در مناطق حاشیه‌نشین جلوگیری شود.
فارس: بله واقعاً حاشیه‌نشینی به یک معضل جدی در شهر کرمانشاه تبدیل شده است.
بهزاد شهبازی: متاسفانه مهاجرت از روستاها به شهر کرمانشاه روز به روز در حال افزایش است و علت اصلی مهاجرت‌ها بیکاری و فقر مردم روستاهاست؛ این افراد به دلیل فقر مالی پس از مهاجرت مجبورند در مناطق حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه ساکن شوند و رو به شغل‌های کاذب می‌آورند و خانواده‌هایشان در معرض هزاران آسیب قرار می‌گیرد.
اگر روستاهای ما  آباد شوند آمار بیکاری در سطح استان کرمانشاه بسیار کاهش می یابد استان ما علی‌رغم داشتن امکانات فراوان و پتانسیل‌های زیاد چون روستاهایش کمتر آباد شده‌اند در نتیجه بیکاری در آن بالاست.
فارس: سوالی که پیش می‌آید این است که دوستان جهادی هم مانند بقیه مردم یک سری مشغله‌ها دارند، خانواده دارند، کار دارند و باید به زندگی شخصی خود نیز برسند. چطور شما می توانید هم به شغل خانواده‌تان برسید و هم به کارهای جهادی؟
 
بهزاد شهبازی: ما در این خصوص چالش‌ها و مشکلاتی داریم. پیام مقام معظم رهبری خطاب به جهادگران سبب دلگرمی ما می‌شود ایشان می‌فرمایند «کارهای شما قبل از اینکه به دیگران سود برساند به خودتان سود می‌رساند. دل کندن از بهره‌های شخصی برای بهره رساندن به دیگران، دل را روشن و ذهن و اندیشه را ارتقا و اراده را قوت و فراتر از همه رضای الهی را در پی دارد».
ما اگر از خانواده، وقت و بعضی امکانات شخصی خود برای خدمت به دیگران می‌گذریم این کار به خاطر دل خودمان و ارتقا ایمان و تقوای‌مان است.
این کار یک معامله با خداست و خیرات و برکات آن قطعاً زندگی ما وارد می‌شود. ما سعی می‌کنیم خانواده هایمان را در این قضایا سهیم کنیم و من سعی می‌کنم حتی‌الامکان خانواده را با خودم ببرم تا این فضا را ببینند و بدانند حضور ما در مناطق محروم و بحران‌زده سبب چه برکاتی است و وقتی دعاهای خیر مردم را در حق ما می بینند موجب دلگرمی خانواده‌های ما می‌شود.
فارس: شما کارهایی  در راستای رسیدگی به فقرا و ایتام نیز انجام می‌دهید. در این خصوص هم توضیح دهید.
بهزاد شهبازی: ما سعی کردیم گروه‌های جهادی و خیریه‌های خانگی سطح استان کرمانشاه را جمع و همسو کنیم. بیش از ۳۰ گروه جهادی را با خیریه‌های مختلف در یک شبکه مردمی به اسم «شبکه مردمی انفاق» جمع کرده‌ایم و برای انجام بعضی کارها در سطح استان با هم هماهنگ می‌شویم مثلاً برای تهیه نوشت‌افزار برای فقرا یک پویش راه می‌اندازیم به اسم پویش «مهربانی در ماه مهر» یا  در عید برای تهیه لباس برای نیازمندان پویش «عیدانه» راه می‌اندازیم، مثلاً ۲۵ آبان بیش از ۴۰۰ نفر از کودکان نیازمند سطح شهر کرمانشاه را برای دیدن یک انیمیشن به سینما بردیم.
این یعنی هماهنگ ساختن و همسو کردن جریانات خیریه‌ای و مذهبی سطح شهر برای اهداف مشترک همچنین ۶۸ یتیم در شهر کرمانشاه را تحت پوشش داریم و برای آن‌ها عمدتاً ارزاق تهیه می‌کنیم و سعی می‌کنیم مشکل رهن و اجاره‌خانه آن‌ها را نیز حل کنیم. مثلاً در سال گذشته در شرایطی که رهن و اجاره خانه بسیار بالا رفت، ما توانستیم برای هفت خانواده نیازمند خانه اجاره کنیم.
فارس: موضوع خادمیاران رضوی یک ظرفیت بسیار خوب است و می توانید با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشد، آیا تا به حال به فکر کار مشترک با هم افتاده‌اید؟
بهزاد شهبازی: بله خادمیاران‌رضوی یک ظرفیت بسیار خوب است. در خیلی مناطق که آن‌ها حضور دارند ما هم هستیم، طی جلساتی که با آقای امامیان( مسؤول آستان قدس استان کرمانشاه) داشتیم سعی کردیم بتوانیم فعالیت‌های خادمیاران و شبکه مردمی انفاق را طوری انجام دهیم که موازی‌کاری نشود و امیدوارم به یک نقطه مشترک برسیم و تمامی فعالیت‌های ما و خادمیاران در مناطق محروم استان کرمانشاه هم‌راستا شود.

فارس: شما چه آینده‌ای برای کارهای جهادی پیش‌بینی می‌کنید؟
بهزاد شهبازی: ما آینده بسیار خوبی را برای کارهای جهادی متصور هستیم و سعی می کنیم دغدغه مقام معظم رهبری را که می‌فرمایند «کارهای جهادی را به یک گفتمان عمومی تبدیل کنید» اجرا کنیم ما خیلی دنبال این نیستیم که یک خانه بسازیم و گزارشی بدهیم. ما دنبال آنیم که این فضای جهادی را در سراسر استان کرمانشاه جا بیاندازیم.
مقام معظم رهبری فرمودند «در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد از آحاد جامعه به شما وصل‌اند و شما باید سعی کنید برای بقیه جامعه نیز ایجاد دغدغه کنید و آنها نیز در فعالیت‌های جهادی حضور پیدا کنند». فقط افراد مذهبی در گروه ما نیستند، خیلی از افرادی و خیرینی که در گروه ما هستند دغدغه مذهبی ندارند ولی به ما کمک می‌کند.
این افتخار گروه ما است که طوری عمل کرده‌ایم و گزارش داده‌ایم که مردم از هر قشری به ما اعتماد دارند و ما بنا داریم فضای کمک به همنوع را برای آحاد جامعه جا بیندازیم.
فارس: شما از اعتماد صحبت کردید، کسب اعتماد مردم موضوع بسیار مهمی است هر چه مردم بیشتر به گروه‌هایی مثل شما اعتماد کنند طبیعتاً بیشتر نیز کمک خواهند کرد؛ شما چطور توانسته‌اید اعتماد مردم را جلب کنید؟
بهزاد شهبازی: در دنیای امروزی نقش NGOها و گروه‌های مردمی در حال پررنگ شدن است و گاهی تنه به تنه دولت‌ها می‌زند؛ یعنی قدرت عمومی‌ که از طریق این کارها ایجاد می‌شود چه بسا قابل رقابت با دولت‌ها باشد.
گروه‌های جهادی  NGOها و خیریه‌ها در قرن 21 و در فضای فعلی جامعه ما روز به روز بیشتر جان می‌گیرند و یکی از علت‌های آن فضای مجازی است که گروه‌ها از طریق آن فعالیت‌هایشان را به مردم گزارش می‌دهند و مردم به صورت دقیق می‌فهمند پولی را که به ما داده‌اند دقیقاً چه زمانی و کجا هزینه می‌شود و این گونه روز به روز به ما اعتماد بیشتری می کنند.
این گروه‌ها می‌توانند کمک کار دولت‌ها باشند و می‌توانند در راستای اهداف خیرین کار کنند.
فارس: یعنی شما به تمام خیرین گزارش کار می‌دهید؟
بهزاد شهبازی:بله همین طور است. ما در پیام رسان‌ها یک‌سری «پویش‌های مهربانی» برگزار می‌کنیم و برای یک موضوع خاص مانند ساخت یک واحد مسکونی، رهن یک خانه، خرید لباس، خرید یک  بخاری و غیره از خیرین عزیز کمک طلب می‌کنیم و برای این کار یک زمان مشخص در نظر می‌گیریم. مردم و خیرین کمک‌هایشان می‌فرستند و وقتی که پول آن موضوع کاملاً جمع شد و ما آن کار خیر را به انجام رساندیم، گزارش کاملی از آن را در کانال‌های‌مان قرار می‌دهیم. یعنی اشخاص کمک‌کننده دقیقاً متوجه می شود که پولی را که به ما داده‌اند دقیقاً صرف چه کاری شده است به دست چه کسی رسیده است.
فارس: شما از چه طریق نیازمندان را شناسایی می‌کنید؟
بهزاد شهبازی: ما در مناطق محروم به صورت مستقیم و رو در رو با مردم در ارتباطیم و از این طریق نیازمندان را شناسایی می‌کنیم.
فارس: در پایان اگر صحبت ناگفته‌ای دارید بیان کنید.
بهزاد شهبازی: یکی از مشکلاتی است که ما چند سال است با آن مواجهیم عدم صدور مجوز برای گروه ما به عنوان یک سمن (سازمان مردم نهاد) است. ما از خیلی وقت پیش تقاضای صدور این مجوز را به دفتر امور اجتماعی استانداری داده‌ایم ولی متاسفانه تا‌کنون این مجوز به ما داده نشده است. از استانداری کرمانشاه تقاضا داریم که این مجوز را برای ما صادر کند.
===================
گفت‌و‌گو از بهنام بسامی





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما