تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۰۹۰۰۰
درخواست وزیر اول اسکاتلند از لندن برای برگزاری همه‌پرسی مجدد استقلال در این کشور، با مخالفت نخست‌وزیر انگلیس مواجه شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس بعد از پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری این کشور، با درخواست اسکاتلند جهت برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم مخالفت کرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون به درخواست «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند که  بعد از مشخص شدن نتیجه انتخبات سراسری انگلیس در روز گذشته، خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد استقلال این کشور از بریتانیا شده بود، جواب رد داد.
بر این اساس، نخست‌وزیر انگلیس شامگاه گذشته با وزیر اول اسکاتلند گفت‌وگو کرده و گفت با برگزاری همه‌پرسی استقلال آنهم بعد از اینکه یک بار مردم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ خواستار باقی‌ماندن در پادشاهی متحد بریتانیا شدند، موافت نمی‌کند.
دفتر جانسون با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «نخست‌وزیر تصریح کرد که همچنان با همه‌پرسی دوم استقلال [در اسکاتلند] مخالفت است و از [رأی] اکثریت مردم اسکاتلند که گفتند نمی‌خواهند به گسستگی و عدم قطعیت بازگردند، حمایت می‌کند».
به نوشته رویترز، در ادامه این بیانیه آمده است که از نظر نخست‌وزیر انگلیس نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ قاطع بود و باید به آن احترا م گذاشت.
 نتیجه نهایی انتخابات سراسری انگلیس روز جمعه (۱۳ دسامبر) اعلام شد که بر اساس آن حزب محافظه‌کار به رهبری جانسون، موفق شد از ۶۵۰ کرسی پارلمان این کشور، ۳۶۵ کرسی را از آن خود کند و به اکثریت قاطع برسد (جزئیات بیشتر).
این رقم که بهترین نتیجه برای حزب محافظه‌کار از زمان پیروزی «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷ است، در حالی رقم خواهد خورد که این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۷، توانسته بود ۳۱۷ کرسی به دست آورد.
جانسون پیشتر در مراسم رونمایی از برنامه حزب محافظه‌کار برای دولت بعدی، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، انگلیس روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.
وزیر اول اسکاتلند، که حزب او نیز توانست ۴۸ کرسی در پارلمان انگلیس به دست بیاورد، ضمن مخالفت با جدایی کشورش از اتحادیه اروپا گفته بود باید همه‌پرسی مجددی در این کشور برای تصمیم‌گیری مستقل مردم اسکاتلند برگزار شود (جزئیات بیشتر).





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما