مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه بودجه تئاتر کشور یک دهم بودجه سینماست، خواستار افزایش بودجه حوزه تئاتر شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازشهرام کرمی جمعه‌شب در آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، اظهار کرد: تعداد دوره‌های برگزاری جشنواره تئاتر کردی نشان از تاریخ پراهمیت و تاثیرگذار این رویداد با ارزش دارد.
وی از بانیان برگزاری این جشنواره از جمله فرماندار و نماینده مردم سقز در مجلس شورای اسلامی و سایر متولیان تقدیر کرد و بیان داشت: هنرمندان سقز نیز با دلسوزی و علاقه همواره پیگیر برگزاری این رویداد در سقز بوده‌اند.
وی خطاب به نماینده مردم سقز در مجلس که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است، با بیان اینکه محدودیت اعتبارات دولتی در حوزه هنرهای نمایشی از مشکلات این حوزه است، خواستار افزایش اعتبارات این حوزه شد و افزود: بارها به این قضیه اعتراض شده که چرا باید بودجه تئاتر در مقایسه با سینما یک دهم باشد.
مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: با وجود پتانسیل، ظرفیت و گروه‌های فعال هنرهای نمایشی و تعداد 82 جشنواره تئاتر و و 18 هزار هنرمند فعال در کشور، اعتبار محدودی به تئاتر اختصاص یافته و فاصله بالای اعتبار اختصاص یافته و تامین آن مشکلاتی برای حوزه تئاتر در سال‌های گذشته و شرایط فعلی ایجاد کرده است. 
حرکت به سمت اقتصادی‌شدن تئاتر به ماهیت آن لطمه می‌زند
کرمی با بیان اینکه هنر تئاتر یک هنر اندیشه‌ساز است و ضرورت دارد که بتواند از اعتبارات دولتی بهره ببرد، عنوان کرد: رفتن به سمت اقتصادی شدن تئاتر می‌تواند به ماهیت اندیشه‌محوری تئاتر لطمه وارد کند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که اعتبارات حوزه‌های مختلف اعتبارات مناسب و شایسته‌ای است اما همیشه به این نگاه سنتی که اعتبارات تئاتر محدودتر بوده اعتراض داشتیم و خواهان افزایش اعتبارات تئاتر بوده‌ایم و امیدواریم خانواده تئاتر بتوانند از حمایت مجلس شورای اسلامی بهره‌مند شوند.
وی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بعنوان دلسوز و حامی هنرمندان و برگزاری جشنواره‌های مختلف در استان تقدیر کرد و گفت: هر کاستی که در رویدادها شکل می‌گیرد در واقع به معنی بی‌توجهی مدیران این حوزه نیست بلکه به معنی محدودیت‌هایی است که در این حوزه داریم.
جشنواره تئاتر کردی فرصتی برای توجه به فرهنگ و هنر فولکلور است
مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت فرهنگ، هنر و ادبیات کردی پرداخت و اضافه کرد: جشنواره تئاتر کردی فرصتی برای توجه به  فرهنگ، آئین و هنر فولکلور است و باید از آن به عنوان بهانه‌ای برای توجه به هنر مناطق کردنشین و فرهنگ‌های آئینی سنتی و شیوه‌های ارزنده فاخر و منحصر به فرد کردی یاد کرد.
کرمی یادآور شد: گونه‌های متعدد نمایش کردی در تمام شهرهای کردنشین وجود دارد که رو به فراموشی است مراسمی مانند «میرنوروزی»، «بوکه بارانه»، «هه‌لپه‌رکی کوردی» و «براو به‌ش» گونه‌های منحصر به فردی است که با کم‌توجهی و غفلت‌مان رو به فراموشی می‌رود و باید این جشنواره بهانه‌ای برای توجه به این فرهنگ غنی و هنر بومی شود.
وی اضافه کرد: در خصوص هنر نمایش ایرانی اعلام شده توجه به هنر نمایش ایرانی با ویژگی منحصر بفردش می‌تواند دریچه‌ای تاریخی به ارزش سنتی و بومی هنر فاخر ایجاد کند و باید همه ما با جدیت به این نکته بارز دست یابیم.
وی ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوانیم منطقه گردشگری خلاقانه‌ای با زبان تئاتر ایجاد کنیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴