تاریخ انتشارجمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۵۳
رئیس اجرائیه افغانستان با بیان اینکه در این دور از انتخابات سازش و مصالحه در کار نیست، گفت: غنی برای کشور یک چالش بوده و موضوع این است که چگونه وی را بدون اینکه به کشور لطمه بزند، از قدرت کنار بگذاریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«عبدالله عبدالله» ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید: در این دور از انتخابات سازش نمی‌کند و به مبارزه برای پیروزی ادامه خواهد داد. 
وی که با روزنامه نیویورک تایمز مصاحبه می‌کرد، افزود:  غنی برای کشور یک چالش بوده و موضوع این است که چگونه وی را بدون اینکه به کشور لطمه بزند، از قدرت کنار گذاشته شود. 
3 ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، فرآیند انتخابات به بن‌بست رسیده و مقامات افغانستان و غرب هشدار می‌دهند که این موضوع می‌تواند خطر بسیاری بزرگی برای ثبات در این کشور نسبت به انتخابات گذشته به وجود آورد. 
به نوشته نیویورک تایمز، عبدالله که برای کسب کرسی ریاست جمهوری کاندیدا شده، برای سومین بار با مقامات کمیسیون انتخابات به بن‌بست خورده است.
عبدالله در بخشی دیگری از گفتگوی خود با بیان اینکه مصمم به ادامه مبارزه است، گفت: اگر هدف یک فرد صرفا باقی ماندن در سیاست است، وی دیگران را گمراه کرده و خود نیز راه را گم می کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، بسیاری از متحدین عبدالله، جنگ سالاران و فرماندهانی هستند که توسط اشرف غنی تحقیر شده و  در آخرین لحظه و از روی اجبار به وی گرایش پیدا کردند و در حال حاضر نگران آینده سیاسی رئیس اجرائیه افغانستان هستند.
یکی از این افراد ژنرال دوستم است که در دور گذشته انتخابات، غنی وی را به عنوان معاون اول انتخاب و سپس بسیاری از اختیارات را وی گرفته و او را خانه نشین کرد.
نیویورک تایمز می‌افزاید: این فرماندهان با توجه به اختلافاتی که بر سر انتخابات پیش آمده به عبدالله پیشنهاد دادند که برخی از ولایت‌ها افغانستان را تصرف و از این طریق پیام محکمی به مخالفان ارسال کنند. 
از سوی دیگر عبدالله بارها با سفرا و ژنرال‌های غربی برای جلب حمایت آنها برای راهپیمایی خیابانی گفتگو کرده است.
همچنین دیدار غنی با ترامپ در سفر غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا به افغانستان باعث عصبانیت مشاوران عبدالله از نادیده گرفتن شدن وی در بحبوحه انتخابات شده است، خشمی که با تلفن پامپئو برای دلجویی از رئیس اجرائیه افغانستان تا حدی تسکین یافت. 
نیویورک تایمز افزود: اختلاف اساسی در انتخابات افغانستان برسر 300 هزار رای است که طرفداران عبدالله می‌گویند کمیسیون بدون شفافیت آنها را به نفع غنی شمرده است. اطلاعات دستگاه های بایومتریک نشان می‌دهد که 100 هزار از این آرا در در ساعت یا حتی روزهای قبل از شروع انتخابات به صندوق ریخته شده است.
این در حالی است طرفداران غنی،‌ عبدالله را متهم می‌کنند که وی آب را گل آلود می‌کند تا دوباره سهمی از قدرت را به دست آورد.
این رسانه آمریکایی توضیح داد: در سال 2014 عبدالله اعتقاد داشت در دور اول انتخابات را پیروز شده است،  اما حاضر شد در دور دوم با غنی به این تصور که رقیب وی شانسی برای پیروزی ندارد،‌وارد رقابت شود، زمانی که کمیسیون غنی را پیروز انتخابات اعلام کرد، عبدالله اظهار داشت که تقلب گسترده رخ داده است.
طرفداران عبدالله در سال 2014 بزرگراه‌ها را بسته و کنترل چندین ولایت را در اختیار گرفتند. وی طرفداران خود را به آرامش فرا خواند و در نهایت به تقسیم قدرت با مداخله آمریکا رضایت داد.
اما اشرف غنی، در 5 سال گذشته تقسیم قدرت را نادیده گرفت و عبدالله و طرفداران وی را به حاشیه رانده است، موضوعی که باعث شده افغانستان در حال حاضر با یک بحران عمیق روبرو باشد.
این سیاستمدار افغان همچنین در  ادامه مصاحبه با نیویورک تایمز تاکید کرد: متحدین وی درخواست مقابله با غنی را می‌دهند که این موضوع می‌تواند به فروپاشی دولت منجر شود، اما وی بارها به این افراد هشدار داده  که این اقدامات کشور را از کنترل همه خارج خواهد بود.
عبدالله در پایان با بیان اینکه به دنبال این نیست که مشکلی برای افغانستان به وجود آورد، گفت: اگر غنی به صورت عادلانه در انتخابات پیروز شود، به وی تبریک خواهم گفت، اما اگر این پیروزی براساس آرا نباشد، غیرقابل قبول خواهد بود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲