تاریخ انتشارجمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۴۷
نخست‌وزیر پیشین و هم‌حزبی سابق رئیس‌جمهور ترکیه امروز ضمن اعلام تشکیل حزبی جدید، گفت بنیان این حزب «لیبرالیسم سکولار» و «تکثرگرایی دینی» است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر پیشین ترکیه امروز (جمعه) رسما تشکیل حزب جدید خود به نام «حزب آینده» را اعلام کرد.
داووداوغلو طی مراسمی در آنکارا، با بیان اینکه شعار حزب جدید وی "ما آینده‌ای داریم" است، گفت: «ما خواهان هراس نیستیم، ما می‌آییم که حرف‌های گذشتگان‌مان را بزنیم اما همان کلمات قبلی را تکرار نمی‌کنیم. ما نمی‌آییم که فریاد بکشیم، بلکه با آرامش حرف خود را می‌زنیم».
به نوشته وبگاه «تی24» وی با بیان اینکه حزب آینده، سیاست جهانی مدرن و معاصری را اتخاذ می‌کند، توضیح داد: «ما درک می‌کنیم که باید به سنّت‌ها احترام گذاشت. مبنای سیاست ما، حفاظت و صیانت از عزت انسانی است. هدف ما نیز نظم قانون‌مدارانه است که امنیت کامل جان، مال و آزادی بیان را تامین کند».
داووداوغلو ۶۰ ساله که خود زمانی رهبری حزب حاکم ترکیه یعنی «عدالت و توسعه» را برعهده داشت و به عنوان نظریه‌پرداز سیاست خارجی این حزب شناخته می‌شد، در تاریخ بیست‌ودوم شهریور امسال از عضویت در این حزب کناره‌گیری کرد.
رهبر حزب آینده اصول بنیادین آن را « لیبرالیسم سکولار» و «تکثرگرایی دینی» معرفی کرده و اظهار داشت: «هیچ ساختار مذهبی یا سکولاری هرگز اجازه پیدا نمی‌کند در دولت [ما] برتری داشته باشد».
بر این اساس، وی با بیان اینکه تلاش دولت ترکیه برای کنترل دستگاه قضائی این کشور، بزرگترین جرمی است که انجام شده، توضیح داد: «بنا داریم پرونده‌های قرمز محرمانه را بگشاییم... قانون اساسی جدید [در زمان تشکیل دولت توسط حزب آینده] بر پایه تفکیک قوا خواهد بود».
این مقام پیشین ترکیه‌ای همچنین افزود: «اگر نظام کنونی [در کشور] ادامه پیدا کند، حفظ نظم دموکراتیک جامعه ممکن نخواهد بود... ما خواستار نظام پارلمانی دموکرات و عاری از امر و نهی هستیم... تمرکز اصلی ما نیز بر حوزه اقتصاد عادلانه و رفاه پایدار است».
روز گذشته بود که داووداوغلو با حضور در وزارت کشور ترکیه، درخواست تشکیل حزب جدید خود را رسما ارائه کرد (جزئیات بیشتر). 
داووداوغلو که زمانی نخست‌وزیر ترکیه (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶) بود، بعد از دچار شدن به اختلاف نظر با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، مجبور به استعفا شد (+). وی چند ماه پیش هم از نحوه مدیریت بحران اقتصادی کنونی ترکیه توسط دولت اردوغان و همچنین سرکوب شدید و گسترده مخالفان شدیدا انتقاد کرده بود.

 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲