کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«فوتبال برتر» و نقد فنی با چاشنی صراحت لهجه/ برنامه‌ای که به حاشیه‌ها نمی‌پردازد!

21 آذر 1398 ساعت 10:10

برنامه «فوتبال برتر» این روزها با صراحت لهجه به نقد فنی، واکاوی ریشه‌ها بدون وابستگی به رنگ‌ها، متن محوری و نه حاشیه‌مداری و سماجت توام با صداقت می‌پردازد.


به گزارش بلاغ 8 ماه از شروع برنامه تازه شبکه سه سیما برای فوتبال ایران می‌گذرد و «فوتبال برتر» حالا تبدیل به مهمترین برنامه فوتبالی تلویزیون شده است. دیگر آنچنان نه خبری از سر و صداها حول حواشی پیش آمده پیرامون پایان «نود» است و نه خلاء خاصی از نبود برنامه‌ای جسور، تحلیلی، ریشه‌یاب و همیشه حاضر در صحنه فوتبال ایران به چشم می آید.
فوتبال ایران ماه‌های پر تب و تابی را می‌گذارند. فاجعه نتیجه‌گیری‌های ضعیف تیم ملی و در پی آن اتمام زودهنگام ماجراجویی مارک ویلموتس در آسیا، حواشی بی پایان رقم قرارداد او، غرامت‌های احتمالی و سوءمدیریت‌های حاکم بر سراسر ورزش ایران که کار را به اینجا رسانده، احتمال بازگشت دوباره برانکو به ایران و گزینه‌های جایگزینی مرد بلژیکی برای رهایی ایران از بحران احتمالی عدم صعود به جام جهانی!، اوضاع عجیب تیم‌های نفتی و بدهی‌های سنگین آنها به بازیکنان و کادر فنی، جدایی نابهنگام سرمربی محبوب آبی‌ها و اعتراضات هواداران آبی برای برکنار مدیرعامل و بازگشت استراماچونی، همه و همه نشان از اوضاع نابسمان فوتبال ایران دارد.

پوشش این همه نابسمانی، پیگیری مطالبات بحق هواداران و جلوگیری از ادامه این سوءمدیریت‌ها، نیازمند واکاوی درست و ادامه دار رسانه‌هاست. در ماه‌هایی که تلویزیون پس از تصمیم جنجالی برای اتمام برنامه «نود» مورد نقد بسیاری بود، «فوتبال برتر» جایگزین شد و مدیران امیدوار به سربلندی در این آزمون سخت بودند. آزمونی که تا ابتدای پاییز هنوز سوژه‌ای برای سنجه نداشت.
اما رویدادهای پرچالش پاییز ورزش ایران بهترین معیار برای این سنجش شد؛ «فوتبال برتر» با اجرای محمدحسین میثاقی این روزها در حالی پرفشار و شلوغ روی خط جنجال‌های داغ فوتبال ایران پیش می‌رود که بیشترین انرژی خود را بر متن، و نه حواشی فوتبالی می‌گذارد و سعی می‌کند چیزی را از نظر نگذراند. این برنامه علیرغم تمام فشارها و کمبودهایی که می‌شد برایش پیش بینی کرد، توانسته در این مدت به ارتباط خوبی با مخاطبانش برسد و با لحنی صریح، بی‌تعارف و در جاهایی گزنده به سراغ مدیران بروند و تصمیمات آنها را به چالش بکشد.
برنامه دوشنبه شب «فوتبال برتر» که بیش از هرچیز تحت تاثیر قهر ناگهانی سرمربی ایتالیایی آبی‌ها بود، به خوبی نشان داد هنوز هم میتوان به تلویزیون امید داشت. دوربین این برنامه در اتفاقی کم نظیر و بدور از سانسورهای بی‌جا متعارف به میان هواداران خشمگین و متعصب استقلال رفت و گزارشات صریحی را از اعتراضات آنها جلوی درب این باشگاه به نمایش گذاشت. فریادهای همراه با بغض این هواداران رو به دوربین تلویزیون نوید بخش همین بود. در ادامه پیگیری حل و فصل ماجرای این سرمربی، آخرین وضعیت مدیران این تیم و تصمیمات کلان وزیر ورزش، چگونگی تامین مالی دستمزد مربیان خارجی و... همه نشان داد که میثاقی تصمیم ندارد خود را نماینده محافظه کار فوتبال دوستان در رسانه معرفی کند. جدل‌های او با رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال در تماس تلفنی با وی موید همین موضوع است.

 
این برنامه به خوبی توانست از گفت‌وگومحوری خشک و تک بعدی به سمت تهیه و پخش آیتم‌های گزارش محور، تحلیل محور و با پشتوانه کارشناسی برود و پخش حدود 30 آیتم متنوع و جذاب از هر هفته فوتبال ایران نشان از همین تلاش دارد. آیتم «کارت سبز» و بها دادن به اتفاقات مثبت هفتگی فوتبال، آیتم حاشیه‌های شیرین و طنز و بها دادن به شیرینی‌های فوتبال در کنار تلخی‌ها، آیتم‌های تحلیل فنی و بها دادن به سخن کارشناسی و آموزشی به جای حرف کلی، آیتم «فوتبال ایران» و بها دادن به فوتبال محلی و بومی محلات محروم ایران که آینده را شکل می‌دهند، آیتم «خاطره‌ها» و بها دادن به تیم‌های از یاد رفته اما با اصالت و پیگیری مشکلات و وضعیت آنها و.... نمونه‌هایی از تلاش تیم برنامه‌ساز در نمایش ابعاد تازه‌ای از فوتبال ایران است.از سویی دلخوری هواداران باشگاه پرسپولیس، بخاطر پرداخت ویژه این برنامه به باشگاه استقلال قابل پیش بینی بود. همین موضوع در کمتر از 24 ساعت با واکنش فعالانه این برنامه همراه بود و در برنامه زنده فردای آن روز، انصاری فرد مدیرعامل پرسپولیس با حضور در آنتن زنده این برنامه صراحتا به دفاع از تیم خود و احقاق حق آن پرداخت. این تعامل بالا با ورزشکاران، تیم ها و هواداران و تلاش برای بازنمایی رسانه ای هرچه بیشتر معضلات فوتبال ایران بدور از ملاحظات جاری، نشان از تلاش سازندگان این برنامه برای پیشرفت و کسب رضایت مخاطبان دارد.

«فوتبال برتر» با همه نقاط ضعفی که می‌توان برای هر برنامه تلویزیونی قائل دانست، توانسته از آزمون سخت محافظه کاری یا نقد صریح عبور کند و اعتبار مناسبی برای خود در ذهن مخاطبانش دست و پا کند. پیگیری‌های این برنامه درخصوص تیم ملی ایران، وضعیت نتیجه‌گیری، سرمربی‌گری و تصمیم‌سازی برای آن نیز از دیگر رویکردهای مثبت این برنامه طی هفته های اخیر بود.
فوتبال ایران این روزها به صراحت لهجه نیاز دارد؛ به نقد فنی، به واکاوی ریشه ها بدون وابستگی به رنگ‌ها، به متن محوری و نه حاشیه مداری، به سماجت توام با صداقت. و این کمترین انتظار از برنامه ای ست که می خواهد بزرگتر از یک برنامه پخش زنده فوتبالی باشد. و تلاش «فوتبال برتر» برای حرکت در این مسیر ستودنی و قابل ستایش است. دیر یا زود تب داغ نام ها از یاد می‌رود و آنچه می‌ماند عملکردهاست.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408829

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408829/فوتبال-برتر-نقد-فنی-چاشنی-صراحت-لهجه-برنامه-ای-حاشیه-ها-نمی-پردازد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com