کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی لایحه بودجه99 نشان می‌دهد

دست‌اندازی 7 میلیارد دلاری دولت به منابع صندوق توسعه ملی

تسنیم , 19 آذر 1398 ساعت 22:48

بررسی لایحه بودجه ۹۹ نشان می‌دهد، رقمی نزدیک به 3.5 میلیارد دلار با نرخ نیمایی از صندوق توسعه ملی و حدود 3.4 میلیارد یورو از این صندوق به صورت تسهیلات تضمین دولت برداشت می‌شود.


به گزارش بلاغ، بر اساس لایحه بودجه دولت در حالی که سهم اولیه صندوق توسعه ملی 20 درصد در نظر گرفته شده بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال آینده قسمت مهمی در منابع این صندوق صرف بودجه دولت خواهد شد.

بر اساس برنامه ششم توسعه، در سال 99 سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت بایستی 36 درصد باشد که با توجه به مجوز کسب شده دولت سهم 20 درصدی را برای صندوق توسعه ملی در بودجه سال بعد در نظر گرفته است.

گفتنی است، بر اساس اعلام رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، با فرض صادرات روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت با قیمت 50 دلار، نرخ تسعیر 4200 تومان برای هر دلار، درآمد ارزی 18.25 میلیارد دلار حاصل خواهد شد. همچنین درآمد ارزی صادرات گاز چهار میلیارد دلار بوده که جمع درآمد ارزی 22.25 میلیارد دلار خواهد بود.

 به این ترتیب سهم 36 درصد صندوق توسعه ملی هشت میلیارد دلار و سهم 14.5 درصد شرکت نفت 3.2 میلیارد دلار و سهم 49.5 درصدی دولت 11 میلیارد دلار است. با توجه به اینکه دولت در قسمت تملک دارایی مالی استقراض 30 هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی را پیش‌بینی کرده مشخص می‌شود رقمی نزدیک به 3.5 میلیارد  دلار با نرخ نیمایی از این طریق به بودجه وارد می‌شود.

از سوی دیگر بر اساس بند ه تبصره 4 لایحه بودجه حدود 3.4 میلیارد یورو از منابع سال 99 این صندوق به صورت تسهیلات تضمین دولت برداشت می‌شود.

همچنین محمد حسینی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه شرکت ملی نفت به تنهایی 40 درصد بودجه کشور را شامل می‌شود که این رقم منوط به میزان حجم تولید است.

وی افزود: صادرات یک میلیون بشکه در روز را در نظر گرفته ایم ولی تولید چهار میلیون بشکه را با ارز 11 هزار تومان داریم که عدد بسیار بزرگی است و بودجه شرکت ملی نفت را شامل خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  ادامه داد: در تسویه حساب نیز بالغ بر 85 درصد این عدد را در اقلام دوبار منظور شده در بودجه عمومی می‌بینیم؛ یعنی این عدد کاملا در شرکت ملی نفت مصرف نمی‌شود و در شرکت‌های زیر مجموعه نیز صرف خواهد شد.

حسینی در رابطه با وضعیت کلی بودجه 99 اظهار کرد: جدا شدن هزینه جاری کشور از هزینه‌های نفتی در چشم‌اندازی کلی تحقق نیافته. شاید در ظاهر آمده باشد ولی در عمل اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه دولت باید در لایحه بودجه شفاف‌تر عمل می‌کرد، افزود: ما چیزی درباره اصلاح ساختار بودجه ندیدیم؛ بودجه برنامه‌ای است و نمی‌دانیم آقای نوبخت به چه چیزی اشاره کرده‌اند.

 


کد مطلب: 408790

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408790/دست-اندازی-7-میلیارد-دلاری-دولت-منابع-صندوق-توسعه-ملی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com