کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزرای خارجه مصر و آمریکا در واشنگتن دیدار کردند

19 آذر 1398 ساعت 15:50

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای مصری خود در واشنگتن از ضرورت مشارکت راهبردی میان دو کشور و نگرانی از وضعیت حقوق بشر در مصر گفت.


به گزارش بلاغ«سامح شکری» وزیر خارجه مصر روز دوشنبه با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کرد.
این دیدار در حاشیه حضور وزیر مصری در گفت‌وگوهای مربوط به سد النهضه انجام شد که روز دوشنبه بین وزیران خارجه مصر، سودان و اتیوپی و با مشارکت نمایندگان آمریکا و بانک بین المللی برگزار شده است.
«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در همین خصوص اعلام کرد: «مقامات آمریکا و مصر ضمن بررسی اهمیت مشارکت راهبردی قوی میان کشورهایشان به تبادل دیدگاه درباره مسائل منطقه از جمله اوضاع در لیبی پرداختند.»
به نوشته وبگاه روزنامه رای الیوم، در ادامه این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه آمریکا همچنین نسبت به وضعیت آزادی مطبوعات، حقوق بشر و آمریکایی‌های بازداشتی در مصر از جمله مصطفی قاسم ابراز نگرانی کرد.»
پامپئو هم درباره این دیدار در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز دیدار مفیدی با سامح شکری وزیر خارجه مصر درباره راه‌های شراکت راهبردی داشتم که می‌تواند به افزایش امنیت و شکوفایی منطقه کمک کند.»
وزیر خارجه آمریکا افزود: «من همچنین نسبت به وضعیت مصطفی قاسم و دیگر آمریکایی‌های بازداشتی در مصر ابراز نگرانی کردم.»
نهادهای حقوق بشری می‌گویند مقامات مصر ده‌ها نفر از خبرنگاران و مخالفان خود را به اتهام آنچه نشر اخبار کذب می‌خوانند در بازداشت نگاه داشته‌اند.

نشست امروز واشنگتن به منظور ارزیابی دو نشست سابق سه کشور مصر، سودان و اتیوپی است که به ترتیب در آدیس آبابا و قاهره برگزار شد تا نتایج نشست ماه نوامبر گذشته وزیران خارجه این سه کشور در واشنگتن اجرایی شود.
در آن زمان وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در نهم دسامبر 2019 و 13 ژانویه سال بعد میزبان دو نشست به منظور ارزیابی و حمایت از پیشرفت گفت‌وگوها درباره سد النهضه خواهد بود و اگر تا نیمه‌های ژانویه توافقی در این باره حاصل نشود باید از یک میانجی کمک خواسته شود.
سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.
مصر ساخت این سد را موجب وارد آمدن ضربه شدیدی به بخش کشاورزی و صنعت خود می‌داند و از دولت اتیوپی می‌خواهد تا ساز و کار ویژه‌ای که موجب کاهش سهم آب مصر نشود را در آبگیری سد و در دوران خشکسالی مدنظر قرار دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408729

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408729/وزرای-خارجه-مصر-آمریکا-واشنگتن-دیدار-کردند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com