تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۰۸۶۹۲
رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه شعر انقلاب، شعر غفلت‌ستیزی و دعوت به بیداری ملی است، گفت: انقلاب در راستای مبارزه با غفلت شکل گرفته و اصل آن بر پایه بیداری است، بنابراین شعر هم باید راهی برای مبارزه با جهل باشد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ امیر نصیربیگی در آیین بزرگداشت چهل شاعر انقلابی و بسیجی که در محل مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، شاعران را سفیران اندیشه جامعه دانست و اظهار کرد: برنامه نکوداشت شاعران برنامه بسیار خوبی است و دوست داشتیم این برنامه زودتر در مشهد که خاستگاه ادیبان و شاعران بزرگ کشور است، شکل گیرد اما آغاز این برنامه را به فال نیک می‌گیریم.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه شعر انقلاب، شعر غفلت‌ستیزی و دعوت به بیداری ملی است، خاطرنشان کرد: انقلاب در راستای مبارزه با غفلت شکل گرفته و اصل آن بر پایه بیداری است، بنابراین شعر هم باید راهی برای مبارزه با جهل باشد.
وی یکی از مبانی و ویژگی‌های شعر انقلابی را مبارزه با طبقه روشنفکر غربگرا دانست و افزود: بزرگان بسیاری در این زمینه قلم زدند تا این مسئله را به جامعه بیان کنند.
نصیربیگی تاکید کرد: شعر انقلاب باید با این روشنفکری مبارزه کند و این طبقه که می‌خواهد قالب جدیدی را برای جامعه ما ایجاد کند کنار بزند که این کار از شاعر انقلابی ما برمی‌آید.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان متذکر است: یکی دیگر از صفات شعر انقلابی بازگشت به حالت عشق آسمانی است، ما بعضا می‌دیدیم که برخی شعرا به حالت جسمانی شعر می‌پرداختند، اما انقلاب تحولی را در شعر ایجاد کرد که شاعران این شعر را با مضامین خوبی ترکیب کردند و اوج عشق را بیان کردند که نمونه آن را در واقعه عاشورا و اشعار این زمینه به چشم می‌بینیم.
وی رسالت بخش اعظمی از شاعران انقلابی را گام برداشتن در زمینه ظهور بیان کرد و افزود: ایجاد انتظار مثبت که همیشه جامعه را به سمت رشد حرکت می‌دهد، جامعه را به‌سوی تشرف و همرکابی با امام زمان(عج) بودن سوق می‌دهد، نکته‌ای است که شاعران انقلابی در این زمینه بسیار نقش دارند.
نصیربیگی با تاکید بر اینکه شاعر انقلابی نمی‌تواند منفعل باشد، بیان کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب این است اگر شاعری اینگونه بود و بی‌طرف بود، تضییع نعمت کرده است، اما اگر طرف باطل بود خیانت کرده است، اگر این سخن تأمل کنیم متوجه می‌شویم که رسالت شاعران ما رسالت بزرگی است.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در خصوص رسالت شاعران انقلابی بیان کرد: باید در خصوص گفتمان‌سازی و جریان‌سازی برای انقلاب تلاش کنید، شاعران باید به‌عنوان راهبر و پیشرو به این مقوله توجه کنند، به‌ویژه در خصوص فضایل اخلاقی و مقاومت که رهبری نسبت به آن تاکید داشتند و همچنین در خصوص جاهلیت مدرن باید گفتمان‌سازی صورت گیرد.
وی متذکر شد: شاعران انقلابی باید در مورد برجام و نقش آمریکا در منطقه با قلم دقیق و در قالب شعر قلم بزنند و قطعا با این شیوه جامعه ادبی و مخاطب هم در مسیر رشد قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند در همین مسیر و محور شما گام بردارند.
نصیربیگی با بیان اینکه چنانچه ظرفیت شاعران انقلابی تجمیع شود، می‌توانند اتفاقات بسیاری را رقم بزنند، خاطرنشان کرد: ترانه یکی از قالب‌های شعری جذاب برای جوانان است، اما اکنون در محتوای این قالب، تنزل یأس و ناامیدی را در ترانه می‌بینیم که شاعران انقلابی باید از الگوهای سازنده استفاده کنند و سرودها و نماهنگ‌های خوبی تولید شود.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، سرود را یکی از پایه‌های پیروزی انقلاب اسلامی دانست و متذکر شد: در روزهای انقلاب شعارها به سرود تبدیل شدند و این موضوع در پیروزی انقلاب و ایجاد روحیه انقلابی بسیار اثرگذار بود، استاد حمید سبزواری سروده‌های بسیار نوستالوژیک و خوبی را در این خصوص سرودند.
وی با بیان اینکه سرودها به‌سادگی فهم می‌شوند و انتقال پیام به سادگی صورت می‌گیرد، گفت: سرود می‌تواند ما را در گام دوم انقلاب کمک کند.
نصیربیگی از برگزاری جشنواره سرود فجر همزمان با جشنواره موسیقی فجر در سال جاری خبر داد و افزود: سرود یکی از مطالبه‌های رهبری است که هر چند در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته اما باید روی این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: نباید گروه سرود را در سالن همایش ۲۰ نفره ببریم بلکه باید گروه سرود در بطن جامعه مانند فرودگاه و ترمینال سرود را اجرا کرد.
گفتنی است؛ در این مراسم که به‌مناسبت ۴۰ سالگی بسیج برگزار شده بود، پس از شعرخوانی شاعران خراسانی از ۴۰ شاعر برتر این حوزه با حضور رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه السلام تقدیر شد.
محمدصادق بخشی، محمود اکبرزاده، مرضیه هوشمندزاده، عصمت خراسانی، مهدی قدوسی، حسین نعیمی، اعظم فلاح، علی اکبر میرزابیگی، بزرگ عائله، ملیحه خوشحال، ذبیح الله صابری، ایرج سامانی، محمدعلی ذوالفقاری، حسن باغبان، جواد اسلامی، هاشم رضازاده، مرضیه محدثی خراسانی، رضا مؤید، محمدرضا رحیمی عنبران، رضا باقریان و یاسر رحمانی از جمله شعرایی بودند که از آن‌ها تقدیر شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴