کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحصیل بیش از ۱۵۳ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه

19 آذر 1398 ساعت 9:10

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه ویژه، ۸۰۰ مدرسه پشتیبان و۵۰ مرکز اوتیسم به شکل تلفیقی و ویژه درحال تحصیل هستند.


به گزارش بلاغ سیدجواد حسینی  در مراسم گرامیداشت هفته جهانی معلولین در بندرعباس، باور پذیری جامعه به توان دانش آموزان با نیازهای ویژه را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: لازم است که شهر و جامعه به شهر و جامعه دوست دار انسان تبدیل شود، این مهم محقق نخواهد شد مگر آن که آموزش و پرورش نیز به آموزش و پرورش دوست دار انسان بدل شود. 
وی با اشاره به اینکه جدی‌ترین سیاست آموزش و پرورش استثنایی در اصول فراگیر سازی و مناسب سازی  تمرکز دارد، گفت: توانمندسازی دانش آموزان با نیازهای ویژه بر اساس درک از ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی آنها یک ضرورت است و در نظام تعلیم و تربیت باید این تفاوت‌های دانش آموزان دیده و با رویکرد‌ دارایی محور تفاوت‌های آنان را به فعلیت برسانیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور ادامه داد: مناسب سازی جامعه، معلمان، والدین، دانش آموزان مدارس عادی و همچنین منابع، کتب و فرآیند آموزشی باید در مسیر ارتقای آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه تغییر پیدا کند و همسان سازی شود.
حسینی اضافه کرد: در گام اول برای همسان سازی باید نام سازمان استثنایی به تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه تغییر کند تا زمینه ساز انتقال این باور به جامعه باشد که همه انسان‌ها تفاوت‌های فردی دارند و علاوه بر آن همه انسان‌ها داشته‌هایی دارند که این داشته‌ها باید دیده شود.
وی بیان کرد: دانش آموزان با نیازهای ویژه بر اساس اصل فراگیری تا حد امکان باید در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند تا دانش آموزان عادی برای برخورد با دانش آموزان با نیازهای ویژه باید مناسب سازی شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور مناسب سازی مدارس را گام بعدی عنوان کرد و گفت: تا پایان سال ۹۹ همه استان‌های کشور یک مدرسه  عادی را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه  مناسب سازی خواهند کرد.
حسینی افزود: مناسب سازی معلمان و مدیران مدارس عادی  نیز از دیگر برنامه‌هاست که در همین راستا برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان از ۲۲ دوره به ۶۵ دوره افزایش یافته است.
وی مناسب سازی والدین را مهم برشمرد و اظهار داشت: والدین باید با حرفه معلمین استثنایی آشنا شوند و بر همین اساس چند کتاب ویژه والدین تالیف شده است.
این مسؤول اضافه کرد: یکی از چرخه‌های نظام تعلیم و تربیت مناسب سازی کتاب‌های عادی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه  است که تاکنون ۲۰۰ کتاب مناسب سازی شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه نابینایی و ناشنوایی و معلولیت، نقص به لحاظ فضیلت انسانی نیست، گفت: در فرهنگ دینی و آیات قرآنی ملاک فضیلت و برتری انسان‌ها بر یکدیگر جهاد، تقوا و دانش است.
حسینی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تعلیم و تربیت بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز با نیاز های ویژه را در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه ویژه، ۸۰۰ مدرسه پشتیبان و۵۰ مرکز اوتیسم را به شکل تلفیقی و ویژه برعهده دارند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408677

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408677/تحصیل-بیش-۱۵۳-هزار-دانش-آموز-نیازهای-ویژه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com