کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدف اصلی انقلاب اسلامی تحقق عدالت بوده است

18 آذر 1398 ساعت 14:40

یک کارشناس فرهنگی گفت: عدالت بزرگترین خواسته بشری بوده و خواسته اصلی انقلاب اسلامی، گسترش عدالت در زمین است.


به گزارش بلاغ علی اکبر رائفی پور، در مراسم روز دانشجوی دانشگاه خوارزمی که عصر یکشنبه  برگزار شد، به تشریح مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: حکومت دینی ما مشروع است به شرط آنکه مقبولیت داشته باشد به این معنی که مشروعیت به شرطی صحیح است که بتوانم آنچه مشروع است را مقبول کنیم.
رائفی‌پور افزود:ما به شرط کارآمد بودن مشروعیم و اگر دردی از مردم دوا نکنیم و حرف‌های زیبا بدون ضمانت اجرا بزنیم، مشروعیت ما زیر سوال می‌رود. مشروعیت مقبول به این معنی است که بتوانیم در جامعه ولایت فقیه را فهم کنیم و جایگاه ولایت فقیه را در ساختار اجتماعی و سیاسی برای مردم تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه خواسته اصلی انقلاب اسلامی، گسترش عدالت در زمین بوده است، ادامه داد: عدالت بزرگترین خواسته بشری است به طوری که حتی ظالم‌ترین حکومت‌ها هم عدلیه دارند و عدالت را می‌پسندند.
این استاد دانشگاه به توضیح درباره اضلاع مشروعیت انقلابی پرداخت و با بیان اینکه هر یک از این اضلاع گرفتار نوعی افراط هستند، گفت: از همین طریق چهار انحراف در کشور ایجاد شده است.
رائفی پور گفت: عده‌ای در کشور صرفا مقبولیت را هدف قرار داده اند و هرآنچه مردم گفتند خواه به حق و خواه ناحق مبنای خود فرض کردند. آنان به مرز تساهل و تسامح رسیدند و حتی گاهی دچار پوپولیسم شدند.
وی با بیان اینکه پوپولیسم به معنی مردم داری نیست، گفت: پوپولیسم عوام فریبی است و حرف‌های قشنگی است که در عمل قابل اجرا نیست و باعث فریب مردم می‌شود.
رائفی پور با بیان اینکه اصلاح طلبان با مبنا قراردادن مقبولیت دچار انحراف شده اند، گفت: اصلاح طلبان دچار نوعی از عوام فریبی هستند و با افکار عمومی بازی می‌کنند. کسانی که قبلا طرفدار اقتصاد دولتی بودند و اکنون دارند از اقتصاد آزاد دفاع می‌کنند.
این سخنران مذهبی ضلع دوم مربع مشروعیت انقلابی را ضلع کارآمدی توصیف کرد و گفت: این افراد صرفا به کارآمد بودن تکیه کردند و بعد‌ها تکنوکرات‌ها از میان آنان بیرون آمدند. سرسلسله آنان هاشمی رفسنجانی بود که به اعتقاد او اگر در جریان سازندگی تخلفی هم صورت گرفت، اشکالی ندارد و مهم اصل سازندگی است.
وی با بیان اینکه این افراد آلوده اشرافی گری، رانت و شرکت‌های خانوادگی شدند، گفت: این رویکرد معضلی به وجود آورد که نتیجه آن مسؤولان چندمیلیاردی بود و تهران را شبیه اختاپوسی ساختند در جنوب دماوند که از پاکدشت تا هشتگرد مساحت دارد و گفتند هرکه پول ندارد از تهران بیرون برود.
رائفی پور ضلع سوم این مربع را گروهی از ولایت مداران دانست و گفت: این افراد دچار تقلید کورکورانه و بدون عقلانیت شدند. این افراد هر کسی جز خود را ضدولایت فقیه خواندند و عقل جمعی و تحلیل را کشتند.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه ضلع چهارم گروهی بودند که توجه به عدالت باعث شد آنان از مصلحت، حکمت و ساختار‌های رسمی و قانون مداری کشور فاصله بگیرند.
وی توضیح داد: مقبولیت و مشروعیت در گروهی جمع می‌شود که مقبولیت را بپذیرد، دچار اشرافی گری نشود، عدالت خواه باقی بماند و در چاه پوپولیسم و عوام گرایی نیفتد، مردمی باشد و از مردم برآید و با مردم بماند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408631

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408631/هدف-اصلی-انقلاب-اسلامی-تحقق-عدالت-بوده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com