کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفریح با طعم دود/قلیان نفس کودکان را درپارک ساحلی به شمارش انداخت

16 آذر 1398 ساعت 14:50

قصه ساماندهی قلیان‌ها در نوار ساحلی بندرعباس پایان ندارد و این بار کودکان قربانی دود و دم قلیان هستند.


به گزارش بلاغ علی زارعی، مقصدمان ساحلی است که شهروندان از ابرهای قلیانیش گلایه‌مندند. از دور جمعیت زیادی را می‌بینم که در ساحل غدیر بندرعباس در حال تفریح هستند.
هرچه که به ساحل نزدیک‌تر می‌شوم، قلیان‌های بیشتری را می‌بینم و بوی دود قلیان به مشام می‌رسد. ست بازی تاب و سرسره، کودکان و نوجوانان را جذب می‌کند و کودکان در حال بازی هستند و در آنجا بوی انواع قلیان‌های میوه ای هم به مشام می‌رسد. اما صحنه‌های دلخراشی هم در آنجا دیده می‌شود.
دو طرف این ست بازی که تاب و سرسره در آن است و کودکان با شور و اشتیاق و هیجان در حال بازی هستند، بیش از چهل قلیان گذاشته شده است. یکی از قلیان فروشان خودش در حال قلیان کشیدن است و در بیش از یک ساعت و نیمی که آنجا بودم، دقیقه ای قلیان از کنار لبش دور نشد؛ مگر زمانی که قلیان را به دست مشتریانش می‌داد.
در بازی‌ها و فیلم‌ها و... تلفن همراهش غرق است و قلیان بر لب و با ولع قلیان می‌کشد و دودش را به هوا می‌فرستد، با خود می‌گویم این جوان، جوانیش را دود می‌کند و انواع امراض را در خود دفن می‌کند و گویا خودش خبر ندارد. دود قلیان را به بیرون هم  می‌فرستد تا دیگران نیز از امراض قلیان بی‌نصیب نمانند. 
برخی‌ها هم قلیان می‌گیرند و در ساحل روی صندلی می نشیند و می‌کشند. دختران و پسرانی نوجوان و جوان چهار پنج نفره دور هم نشسته اند و قلیان می‌کشند. برخی هم سفارش می‌دهند تا قلیان‌شان را به لب دریا ببرند و دودش را به سمت آب دریا بفرستند و گویا برخی می‌خواهند هیچ نقطه ای از ساحل عاری از دود و بوی قلیان نباشد و هر کس برای تفریح آمد، محکوم به استنشاق بوی قلیان باشد و بوی این دود گویا به مشام هیچ مسؤولی نرسیده است و چشمشان هم ندیده است و صدای قل قل قلیان‌های میوه ای سمی را نشنیده اند.
تنباکوهای میوه ای که گاهی با مدفوع حیوانات ساخته می‌شود و برخی هم شناسایی و جمع آوری و متخلفان هم دستگیر شده‌اند که چندی قبل خبرش نیز در کشور رسانه ای شد. 
قلیان‌ها در دو طرفه ست بازی کودکان قرار دارند و گویا تاب و سرسره‌هایی که  کودکانی در آن بازی می‌کنند به همراه پدر و مادران‌شان را در آغوش دودی خود قرار داده اند.
در یک طرف تعداد زیادی قلیان بر روی آبخوری قرار دارد. آبخوری فاقد لوله است و گویا فقط به جایگاهی برای گذاشتن قلیان درست شده است و در طرف دیگر ست بازی هم سه نیمکت که شهرداری گذاشته است تا مردم  بر روی آنها بنشینند را به عنوان محل گذاشتن قلیان درست کرده‌اند و قلیان‌های زیادی را بر روی نیمکت‌ها قرار داده اند. کودکان با فریاد شادی در حال بازی با تاب و سرسره هستند.
البته برخی از سرسره ها هم شکسته شده‌اند. بوی قلیان به مشام می‌رسد. برخی کودکان با بوی قلیان، سرفه می‌کنند و برخی که گویا اسم و آلرژی دارند،ریه‌های شان و مجاری تنفسی‌شان تحریک می‌شوند و سرفه و آبریزش بینی‌شان شروع می‌شود و برخی مجبورند از پارک دور شوند. 

به راحتی حق کودکان سلب شده است و هیچ مسؤولی نیز گویا این صحنه را ندیده و یا برایش سلامتی کودکان و خانواده‌ها مهم نیست. دستگاه‌هایی که نام کودک و نوجوان را یدک می‌کشند، بهتر است از کودکان در چنین اماکنی دفاع کنند و سکوت را بشکنند و مانند مسؤولان سکوت پیشه نکنند. 
هر کودک و نوجوانی که در آنجا درحال بازی است، مجبور است دود قلیان را  میهمان ریه اش کند و تنفس در این هوای آلوده برایش اجباری شده است. پزشکان اعلام کرده اند اثرات منفی و زیانبار دود قلیان صدها برابر سیگار است و متاسفانه عرضه قلیان بدون هیچ محدودیت و ممانعتی در طول نوار ساحلی شهر بندرعباس انجام می‌شود و کسانی که قلیان عرضه می‌کنند، آن منطقه را حق خود را می‌دانند و اگر اعتراض کنی، متعرضت می‌شوند که این نشانه ضعف عملکرد متولیان مربوطه است. 
چرخ و فلک

در ضلع شرقی ست بازی، چرخ و فلکی قرار دارد که چرخ و فلک‌چی، انواع اسباب بازی را هم بر چرخ و فلک آویزان کرده است و در سازش می‌دمد تا توجه کودکان را به خود جلب کند. نظاره گر بگو مگوی یک پدر با صاحب چرخ و فلک بودم که به دلیل گران کردن هزینه بازی با چرخ و فلک شروع شد.
عصر پنجشنبه است. افراد زیادی به ساحل می‌آیند. همانجا چند مرتبه با تلفن 137 شهرداری تماس می‌گیرم تا موضوع را گزارش دهم که هیچکس پاسخگو نیست. با برخی از مدیران شهرداری تماس می‌گیرم و هیچ تلفنی پاسخم را نمی‌دهد. تلفن همراه واحد رابط رسانه‌ها و دستگاه اجرایی هم پاسخگو نیست و برخی در دسترس نیستند. شاید هم استراحت می‌کنند و من مزاحم استراحت‌شان شده ام.
برای خبرنگار برخلاف مدیران، تعطیلی و استراحت معنا ندارد و بیشتر  مدیران یا در جلسه هستند و یا در استراحت. بالاخره با تلاش‌های زیاد با دو مدیر مربوطه می‌توانم ارتباط بگیرم که گفت و گو با آنها در انتهای گزارش منتشر شده است. 
شتر و اسب سواری

خانواده‌هایی برای تفریح به سمت ساحل می‌آیند، اما گویا ورودی ساحل ابردود و بوی قلیان به استقبال‌شان می‌رود و با دود و بوهای مختلف خود، مهمانان تازه وارد را در آغوش می‌کشند. دودی و بویی که به جز انواع و اقسام سموم و  بیماری‌ها، چیزی دیگر برایشان سوغات ندارد. 
ساربان شتران و اسب‌ها که بیشترشان کودکان هشت نه ساله و نوجوان و برخی جوان و یک نفرشان هم میانسال است، حیوانات خود را به ساحل آورده اند تا گردشگران ساحلی در ازای پرداخت مبلغی، دقایقی هرچند کوتاه اسب سواری و شترسواری کنند. 
یکی از مسافران و گردشگرانی که به بندرعباس آمده را می‌بینم که سوار شتر شد و بعد از برخاستن شتر، پالان شتر کج بود و شانس آورد که سقوط نکرد و به سختی خود را بر بلندای شتر نگهداشت که اگر هم می‌افتاد و صدمه ای می‌دید و یا جانش را از دست می‌داد، هیچ‌کس پاسخگو نبود. زیرا این حیوانات تحت پوشش بیمه یا نهاد دولتی و خصوصی قرار ندارند و ساماندهی نشده‌اند. 
در اینجا ناخداهای قایق‌ها که مشتری برای خود جذب می‌کنند تا بر روی دریا چرخی بزنند و مبلغی را بگیرند و زندگی‌شان را بگذرانند و از ضعف نبود قایق‌های تفریحی و عدم ساماندهی، سوء استفاده می‌کنند و گویا تا اتفاقی نیفتد، اقدامی اساسی صورت نمی‌گیرد. 
یکی از شهروندان می‌گوید: هیچ نظارتی در ساحل وجود ندارد. حتی دستفروشان که همه چیز و ازجمله اسباب بازی، خوردنی، نوشیدنی، بستنی، فست فود، کیک و بیسکوئیت را می‌آورند و در ساحل عرضه می‌کنند و با توجه به وجود قرص در برخی کیک‌ها در برخی مناطق، وجود این دستفروشان دوره‌گرد نیاز به ساماندهی دارد و بایستی از وقوع حادثه پیشگیری کرد و گویا تا وقتی چندین نفر جان‌شان را از دست ندهند، اقدامی صورت نمی‌گیرد. 
در صورت بروز حادثه، چه کسی مسؤولیت آن را به عهده دارد؟ قصه تکراری عرضه قلیان در ساحل بندرعباس به افسانه ای تبدیل شده است که گویا هیچگاه خاتمه نمی‌یابد. نوار ساحلی چندین کیلومتری بندرعباس در تصاحب قلیان فروش قرار دارد.
چندین هزار قلیان در این ساحل عرضه می‌شود و از طرف دیگر با توجه به کمبود اماکن تفریحی در شهر بندرعباس، ساحل بهترین تفریحگاه است که این ساحل گویا فقط برای ورود فاضلاب و عرضه قلیان و گاه مشروبات الکلی و غیره تبدیل شده است.

سگ‌ها هم به راحتی در برخی نقاط ساحلی تجمع می‌کنند و باعث سلب آرامش مردم می‌شوند. تاکنون شعارهای زیادی برای جمع آوری سگ‌ها، قلیان فروشان و ساماندهی آنها توسط مسؤولان مختلف داده شده است؛ اما گویا عزم جزم در مسؤولان مربوطه وجود ندارد و خانواده‌ها مجبورند نفس در هوای دود قلیان را بطور مکرر تجربه کنند و در ورود به ساحل ابر دوره قلیان را بر سر خود ببینند، حتی در پشت دیوار دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری، استانداری قدیم و جدید هم قلیان‌فروشان به راحتی به عرضه قلیان می‌پردازند و دستگاه‌های مختلف متولی این بخش برای ساماندهی و جمع‌آوری قلیان‌فروشان، توپ مسؤولیت را در زمین همدیگر می‌اندازند.
در انتظار مصوبه فرمانداری
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری بندرعباس در خصوص جمع آوری قلیان‌ها در نوار ساحلی بندرعباس گفت: چهارشنبه گذشته جلسه تعیین تکلیف قلیان فروشان در بوستان‌های ساحلی بندرعباس به ریاست فرماندار در فرمانداری بندرعباس تشکیل شده است. 
رضا خوشبخت افزود: قرار شد در جلسه روز دوشنبه نیز در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی شود و پس از آن در بوستان‌های ورزش و غدیر بندرعباس طرح ممنوعیت عرضه قلیان به صورت ۲۴ ساعته اجرا خواهد شد. 
خوشبخت اظهار داشت: ابن طرح با حضور بهداشت و پلیس اجرایی خواهد شد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند. 
وی با بیان اینکه تا مدتی قبل طرح ممنوعیت عرضه قلیان از ساعت 17 تا 22 در طول نوار ساحلی اجرا می‌شد؛ اضافه کرد: متاسفانه در چند ماه اخیر سه نفر از پرسنل شهرداری در درگیری با قلیان فروشان مجروح شدند که معاون فرماندار نیز از آنها عیادت کرد و مصدومان همچنان با اثرات ناشی از چاقو خوردن و... دست و پنجه نرم می‌کنند. 
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری بندرعباس گفت: جلوگیری و برخورد با عرضه قلیان بدون مشارکت نیروی انتظامی میسر نیست که این موضوع نیز به فرماندار بندرعباس نیز اعلام شده است. 
وی افزود: تا مدتی قبل طرح ممنوعیت و محدودیت عرضه قلیان در ساحل اجرا می‌شد که پس از درگیری‌های فیزیکی قلیان‌فروشان با ماموران شهرداری، این طرح متوقف شد. 
به گفته خوشبخت اجرای این طرح ضرورت دارد و بایستی دستگاه‌های مختلف از جمله بهداشت، اماکن، نیروی انتظامی و مسؤولان قضایی در اجرای آن مشارکت داشته باشند. 
وی افزود: در حال حاضر طرح انتقال وانت‌های میوه فروش از داخل بلوار امام علی(ع) به حاشیه خاکی  در حال اجراست و پس از این طرح با مصوبه فرمانداری و حضور نیروی انتظامی، جمع آوری قلیان فروشان آغاز می شود. 
خوشبخت در پاسخ به این پرسش که چرا در تمامی نوار ساحلی بندرعباس، طرح ممنوعیت عرضه قلیان اجرا نمی‌شود؛ تاکید کرد: براساس مصوبه فرمانداری اقدام می‌شود و در انتظار تشکیل جلسه در روز دوشنبه و مصوبه نهایی هستیم. 
این مقام مسؤول البته تاکید کرد: اجرای مصوبه بدون مشارکت نیروی انتظامی ممکن نیست و شهرداری به تنهایی قادر به جمع آوری قلیان فروشان نیست و منجر به درگیری قلیان فروشان با پرسنل شهرداری می شود . 
فعالیت چرخ و فلک بدون مجوز ممنوع
رئیس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری بندرعباس نیز در خصوص فعالیت چرخ و فلک بدون مجوز گفت: فعالیت چرخ و فلک‌ها و... بایستی با مجوز باشد و از فعالیت آن جلوگیری می‌شود. 
وی افزود: این موضوع را پیگیری می‌کنم و از فعالیت آن جلوگیری به عمل می‌آید و بایستی با مجوز این سازمان فعالیت کند و درصورت بروز حادثه یا شکایت شهروندان، پاسخگو باشد. 
خادم افزود: در خصوص موضوع دستفروشان و صاحبان شترها و اسب‌هایی که در ساحل فعالیت دارند، با مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری بندرعباس بر شهرداری بندرعباس جلسه برگزار و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408495

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408495/تفریح-طعم-دود-قلیان-نفس-کودکان-درپارک-ساحلی-شمارش-انداخت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com