کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانشجوی انقلابی و مجاهدت در جبهه فرهنگ و اقتصاد

16 آذر 1398 ساعت 11:40

به طور خاص مجاهدت در دو سنگر و جبهه فرهنگ و اقتصاد، امروز مطالبه ملت، رهبر و جامعه انقلابی و دینی از دانشجویان بصیر و آگاه و شجاع خود است.


به گزارش بلاغ  شانزدهم آذرماه گرچه بهانه خوبی است برای بزرگداشت روز دانشجو و احیاناً برپایی همایش‌ها و نشست‌هایی که در آن جمعی از دانشجویان به اجرای برنامه و یا مشارکت در تریبون آزاد اهتمام بورزند، اما مهم تر از آن، لزوم توجه به اهمیت این قشر و به ویژه تأثیرگذاری قابل توجه جریان دانشجویی در ساحت مهم فرهنگ،  سیاست، اجتماع و حتی اقتصاد است.
اینک که در گام دوم و سال آغازین پنجمین دهه از عمر انقلاب اسلامی قرار داریم، بازخوانی رسالت مهم دانشجوی متعهد و انقلابی و تأکید بر لزوم دغدغه مندی آرمان گرایانه و واقع بینانه در این باره، ضرورت و اهمیت مضاعفی پیدا کرده است تا آن جا که به طور خاص مجاهدت در دو سنگر و جبهه فرهنگ و اقتصاد، امروز مطالبه ملت، رهبر و جامعه انقلابی و دینی از دانشجویان بصیر و آگاه و شجاع خود است.
این تعبیر رسای شهید مظلوم بهشتی است که در سال‌های نخست اولین دهه انقلاب با تاکید بر این که دانشجویان باید همچنان به عنوان حاملان پیام انقلاب و تضمین کنندگان پویایی وتحرک انقلابی بمانند، خاطرنشان کرد: «رسالت دانشجو این است که همچنان پیشگام انقلاب باشد و پیشاهنگ حرکت باشد اما نه چنان که از توده‌ها جدا شود و برای خودش به سویی رود ویک وقت پشت سرش نگاه کند ببیند که از توده‌ها تقریباً کسی نیست. این است که دانشجو باید فرهنگ این انقلاب را روز به روز بهتر بشناسد و بهتر پاسداری کند».
از آن زمان تاکنون، بلاشک نه تنها از اهمیت رسالت شناخت انقلاب و حراست از آن از سوی دانشجویان کاسته نشده بلکه فتنه‌ها و قضایای گوناگون در طول این چهار دهه، به کرات اثبات کرده که چرا بزرگان و اندیشمندان انقلاب تا به این حد بر این مباحث و لزوم توجه جدی به آن‌ها از سوی دانشجویان معتقد و باورمند به انقلاب اسلامی و نهضت خمینی کبیر، تاکید داشته اند تا آن جا که بنیانگذار کبیر این انقلاب ، دانشجو را عنصری بسیار مهم و تأثیرگذار در حیات سیاسی جامعه برمی شمرد و همواره خواستار تداوم نقش پیش قراولانه جنبش دانشجویی در حرکت ضداستکباری و ضد استعماری این ملت بود.
از منظر روح خدا، دانشجویان در دانشگاه می‌بایست از منظر تخصص و ایمان، آن گونه تربیت شوند که به عنوان قشر تحصیل کرده، محور روشنگری اجتماعی باشند و البته خود ایشان تاکید می‌فرمود که دانشجویان در صورتی موفق خواهند شد که بتوانند آگاهی خود را در مسیر ارزش‌های الهی به کار گرفته و خود را از دیگر اقشار جامعه به ویژه روحانیون جدا نسازند.
از نگاه رهبر معظم انقلاب نیز صداقت، شجاعت ، استمرار در خط آرمان گرایی از جمله ویژگی‌ها و شاخصه‌های جریان دانشجویی متعهد و انقلابی است و البته از منظر ایشان، بدترین اشکال وارد بر محیط‌های دانشجویی این است که دانشجو در آن دچار محافظه کارى شود و حرفش را با ملاحظه موقع و مصلحت خیالى بیان کند.
ابراز نگرانیِ مقام معظم رهبری از این حیث ، بیش و پیش از هر چیز ناظر به اصل مطالبه گری دانشجوی انقلابی در سایه برخورداری از تخصص و تعهد است، چه آن که وقتی این عناصر در کنار یکدیگر قرار گیرند، او بهتر می‌تواند در عرصه‌های مهمی چون فرهنگ و اقتصاد منشأ اثر شده و مطالبات انقلابی ملت مسلمان ایران را با حفظ منافع و مصالح ملی ، نمایندگی کرده و تحقق آن‌ها را از مسئولان امر بخواهد و در بیان انتقادات و نقاط ضعف، حریت و جسارت لازم را داشته باشد.




بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408474

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408474/دانشجوی-انقلابی-مجاهدت-جبهه-فرهنگ-اقتصاد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com