تاریخ انتشارجمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۰۸۴۱۱
رئیس جمهور قزاقستان در سفر رسمی به آلمان با صدر اعظم، رئیس جمهور و سران شرکت‌های معروف این کشور دیدار و خواهان افزایش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان که روز گذشته در یک سفر رسمی دو روزه وارد آلمان شد با «آنگلا مرکل» صدر اعظم، «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس جمهور و سران شرکت های معروف آلمانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در جریان ملاقات رئیس جمهور قزاقستان و صدر اعظم آلمان تمرکز اصلی بر روی تشدید روابط دوجانبه و چشم انداز ایجاد مشارکت اقتصادی استراتژیک میان دو کشور صورت گرفت.
طی این دیدار همچنین مسائل مربوط به همگرایی در زمینه آموزش و پرورش و علم و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفتند.
تاکایف و مرکل در پایان مذاکرات وسیع در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
رئیس جمهور قزاقستان طی این نشست با ابراز قدردانی از استقبال گرم، سهم شخصی مرکل در تقویت ارتباطات دوستانه میان دو کشور را مثبت ارزیابی کرد.
وی خاطرنشان کرد: قزاقستان در چارچوب تداوم سیاست خارجی خود به اجرای ابتکارات «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت ادامه خواهد داد.
تاکایف با تاکید بر این که آلمان نخستین کشور اتحادیه اروپا است که وی به عنوان رئیس جمهور قزاقستان با سفر رسمی از آن بازدید می‌کند، تقویت بیشتر مشارکت با این کشور را مهم خواند.
وی هدف اصلی سفر خود به آلمان را انگیزه بیشتر بخشیدن به همکاری های اقتصادی و سیاسی میان دو کشور عنوان کرد.
تاکایف با بیان این که آلمان دارای چهارمین اقتصاد بزرگ در جهان است، اما از نظر سرمایه گذاری در قزاقستان تنها رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است، گفت: در آینده نزدیک خصوصی سازی 700 مرکز بزرگ، متوسط و کوچک اقتصاد قزاقستان صورت می گیرد که فرصت های خوبی را برای تجار آلمانی باز می کند.
رئیس جمهور قزاقستان افزود: نورسلطان آماده ارائه شرایط ویژه برای سرمایه گذاران آلمانی می‌باشد که به نفع هر دو طرف خواهد بود.
تاکایف در پاسخ خبرنگاران در مورد توضیح مسئله کاهش 21.4 درصدی گردش مالی میان دو کشور در 8 ماه سال جاری میلادی گفت: واقعا چنین روندی وجود داشت و هدف اصلی سفر امروزه من تغییر این وضعیت است.
وی افزود: بنابراین در جریان مذاکرات با صدر اعظم آلمان من تعدادی از پیشنهادات را ارائه کردم.
رئیس جمهور قزاقستان در پاسخ به سوالی در مورد همکاری قزاقستان و آلمان در چارچوب عملی سازی سیستم آموزش دوگانه در این کشور گفت: واقعا آموزش دوگانه «سیستم دوآل» برای توسعه اقتصاد قزاقستان بسیار مهم است و ما از تجربه آلمان استفاده و با طرف آلمانی همکاری را ادامه خواهیم داد.
صدر اعظم آلمان در سخنان خود به سهم نخستین رئیس جمهور قزاقستان در دستیابی به سطح بالای از تفاهم با قزاقستان اشاره، مذاکرات با تاکایف را پربار و ابراز اطمینان کرد که نتایج آن روابط دوجانبه میان دو کشور را به یک سطح جدیدی وارد خواهد داد.
تاکایف در چارچوب این سفر همچنین با «گرهارد شرودر» صدر اعظم سابق آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در جریان این ملاقات فرصت های گسترش روابط و تقویت ارتباطات تجاری میان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تاکایف با اشاره به عزم قزاقستان برای ارائه ترجیحات اختصاصی برای تاجران آلمانی که به عنوان سرمایه گذار به این کشور سفر می‌کنند، گفت: در قلمرو قزاقستان مناطق اقتصادی ویژه‌ای وجود دارد، لذا ما شرایط خوبی را برای آنها فراهم خواهیم کرد.
شرودر به نوبه خود اقدامات قزاقستان در زمینه جذب سرمایه گذاران به این کشور را به طور مثبت ارزیابی و پیشنهاداتی را برای اجرای طرح های تجاری مشترک در بخش های اقتصاد واقعی ارائه کرد.
بنابر سخنان این سیاستمدار معروف آلمانی قزاقستان باید نه تنها به شرکت های بزرگ آلمانی بلکه به پتانسیل مشاغل کوچک و متوسط در داخل این کشور توجه کند.
در جریان دیدار تاکایف و «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس جمهور آلمان، طیفی وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو طرف مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
تاکیف طی این ملاقات انتخاب آلمان به عنوان اولین کشور اتحادیه اروپا که وی با سفر رسمی از آن بازدید می‌کند با روابط دوستانه میان دو کشور مرتبط دانست.
رئیس جمهور قزاقستان در چارچوب این سفر همچنین به طور جداگانه با نمایندگان شرکت های آلمانی دیدار و در مراسمی با حضور سران شرکت های مختلف این کشور شرکت و در مورد پتانسیل های اقتصادی و سرمایه گذاری «نورسلطان» صحبت کرد.
وی گفت: قزاقستان قصد دارد به همکاری های خود با آلمان که شریک کلیدی تجاری و اقتصادی «نورسلطان» در اتحادیه اروپا می باشد، انگیزه جدید ببخشد.
تاکایف افزود: به عنوان رئیس جمهور قزاقستان من تمام تلاش خود را خواهم کرد تا تجارت و سرمایه گذاری های آلمانی وارد «نورسلطان» شده خود را در امنیت و به طور موفق توسعه یابند.
وی خاطرنشان کرد: ما آماده هستیم شرایط ویژه ای را برای تجار آلمانی در قزاقستان فراهم کنیم.
تاکایف همچنین اظهار داشت که قزاقستان درصدد است تا استانداردهای خود را ارتقا و استانداردهای قانونگذاری را تا سطح کشورهای سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی برساند و امیدوار است که در آینده عضو کامل این سازمان شود.
رئیس جمهور قزاقستان در پایان سخنان خود در این مراسم بار دیگر بر آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه اجرای پروژه های سرمایه گذاری با شرکت تجار آلمانی تاکید کرد.

















بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما