کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیرزاده: «فعالیت‌ها» از معافیت مالیاتی برخوردارند، نه «افراد»/ لغو معافیت‌های مالیاتی اظهارنامه‌های غیرشفاف

14 آذر 1398 ساعت 14:00

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: شفافیت مالی و شناسایی درآمدهای هنرمندان بر عهده وزارت ارشاد نیست، بلکه وظیفه سازمان امور مالیاتی است و اگر اظهارنامه‌های آن‌ها شفاف نباشد، از شمولیت این معافیت خارج خواهند شد.


به گزارش بلاغ«تمدید معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سال ۹۹» با اعتراض اقشار مختلف مردم همراه شده است و معتقدند باید میان هنرمندان و فعالان فرهنگی با سلبریتی‌ها تفاوت قائل شد. چرا که سلبریتی‌ها دستمزدها و درآمدهای چندصدمیلیونی و بعضاً میلیاردی در سال دارند، اما نه تنها بخشی از این درآمد را برای عمران و آبادانی کشور در قالب مالیات پرداخت نمی‌کنند، بلکه بعضاً این سرمایه را از کشور خارج کرده و در کشورهای دیگر هزینه می‌کنند.
بنابراین دستمزد پایین نباید راهی برای فرار از مالیات باشد و اگر میزان دستمزدها شفاف شود، دیگر نمی‌توان بهانه‌ای برای نپرداختن مالیات داشت. اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه چه وظیفه‌ای دارد؟
همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس می‌گوید: نظام مالی دولت، وظایف را مشخص کرده است که کدام سازمان در چه حیطه‌ای باید ورود کند و چه وظیفه‌ای دارد. بنابراین، شفافیت مالی و شناسایی درآمدها ـ اعم از آشکار و پنهان ـ بر عهده سازمان متبوع آن یعنی سازمان امور مالیاتی است. یعنی اگر در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، درآمدهای مشکوک، پنهان یا غیرشفاف وجود داشته باشد، طبیعاً احصاء و شناسایی این در آمدها به عهده سازمان مرتبط (سازمان امور مالیاتی) است. 
او ادامه می‌دهد: البته از سازمان تخصصی و متولی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم انتظار می‌رود که در شناسایی این درآمد‌ها به سازمان مسئول کمک کند. چون وزارت ارشاد که دسترسی به حساب‌های بانکی ندارد، یا قراردادها به گونه نبوده‌ای است که دخالت وزارت ارشاد در آن الزام‌آور باشد. اما قوانین مالی کشور اقتضا می‌کند که تمامی این قراردادها برای ممیّز مالیاتی روشن باشد. کما اینکه اگر این مؤدیان، اظهارنامه‌های خود و درآمدشان را به صورت شفاف اظهار نکنند، در موعد مقرر از شمولیت این معافیت خارج خواهند شد.
به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مصادیق بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، شامل فعالیت‌ها است، نه افراد. یعنی فعالیت فرهنگی، قرآنی و هنری است که از پرداخت مالیات معاف می‌شود، نه شخص قاری یا هنرمند ‌و این افراد صرفاً به لحاظ  انجام یک فعالیت فرهنگی، هنری، دینی یا رسانه‌ای مشمول می‌شوند. این کمک و یارانه‌ای است که دولت به حوزه فرهنگ و هنر می‌کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 408330

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/408330/امیرزاده-فعالیت-ها-معافیت-مالیاتی-برخوردارند-نه-افراد-لغو-معافیت-های-اظهارنامه-های-غیرشفاف

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com